Annons:
Etikettvåld-mot-kvinnor
Läst 1532 ggr
[Hayabusa]
11/19/18, 2:59 PM

Kvinnors otrygghet

Freddy Mardell har under många år jobbat som pressfotograf och har, som han själv säger, "sett en hel del". Kvinnors utsatthet är väl känd men blir tydligare när man får se det i bild samtidigt som bilderna kommenteras. Dystra och trista bilder men oerhört tänkvärda.

Annons:
Sommarek
11/19/18, 3:30 PM
#1

Men varför klappar ingen till honom? Hade det varit jag hade näsan suttit bak i nacken på honom - om han hade haft tur.  😡

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Loris M
11/19/18, 4:31 PM
#2

Och hur vet vi att det här stämmer, det han säger? Det är stillbilder som han kommenterar och han kan ju naturligtvis säga precis vad som helst. Har tittat fem minuter och kan inte se något av det han påstår händer. Att han tafsar, tar dem på brösten o.s.v. Varför tog har inte kort på just det? Med den första kvinnan ser vi att han samtalar med henne men ingenting tyder på att han ofredar henne. 

Jag har ingen aning om vem den här fotografen är men efter en snabb googling ser jag att Fria tider, Nordfront m.fl. högerextrema hänvisar till hans bilder. Och vi vet ju att de är duktiga på att manipulera bilder så…. Varför filmade han inte t.ex. om han gick ut i ett speciellt syfte? Den här mannen kanske gick runt och bad om pengar, han kanske var berusad, han kanske frågade om vägen…. eller så var det precis som fotografen säger att han ofredade kvinnorna. Men det kan vi inte veta utifrån stillbilder som kan ha varit plockade från var som helst och från situationer som inte ens har något med honom att göra. 

Att kvinnor ofredas och är otrygga precis överallt, i alla städer, i alla samhällsklasser, på alla arbetsplatser, i hemmet, av de de känner och inte känner… är ett mycket större problem än att en man går runt i Malmö och ofredar kvinnor. #metoo uppropet har fört kvinnornas utsatthet fram i ljuset och det är jättebra. Inom akademin, kultur och många andra sektorn har kvinnorna höjt sina röster och ställt till svars sina förövare. På min arbetsplats har man en handlingsplan mot sexuella trakasserier när kvinnor åker på konferens och vad våra manliga kollegor kan göra för att skydda oss. Från andra manliga kollegor och andra obekanta som vi möter på konferenser. Hur sjukt är inte det? 

Med andra ord, om du är uppriktig i din oro för kvinnornas situation begränsa det inte till Malmö. Det är inte en mans, en kulturs och en stads problem utan ALLAS angelägenhet och allas problem. Länka till trovärdiga källor. Det finns hur mycket som helst. Bara kvinnorna inom akademin har sammanfattat om jag minns rätt 1000 sidor med berättelser från 2400 kvinnor. Här är en lång lista/artikel i SvD om deras berättelser. 

""En välbetald professor brottade ner mig 10 gånger innan han satte sig gränsle över mina armar och tog ett strypgrepp samtidigt som han stirrade in i mina ögon. Jag visste inte om jag skulle dö nu. Sen våldtog han mig. Det tog fyra veckor innan chocken släppte och jag kunde polisanmäla, över ett år innan åklagaren la ner utredningen och 3 år i traumabearbetning att bli av med alla flash-backs.""

https://www.svd.se/visste-inte-om-jag-skulle-do--sen-valdtog-han-mig

Magi-cat
11/19/18, 5:08 PM
#3

#2 Så bra skrivet Loris! 

Själva fotografen verkar rätt så ökänd om man tittar lite på vilka som brukar använda hans alster. Tydlig agenda, om man säger så…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
11/19/18, 5:13 PM
#4

Jag tar bort videon eftersom den inte visar det som påstås och den tydligt visar mannen som anklagas.

[Hayabusa]
11/19/18, 5:17 PM
#5

"– Vi ser en tydlig ökning, säger Maria Söderström, utredare på Brottsförebyggande rådet (Brå).

Hon har varit med och författat Brås senaste Nationella trygghetsundersökning (NTU). De siffror hon rabblar upp ger en bild av att allt fler kvinnor, i synnerhet unga kvinnor, utsätts för sexualbrott."

"År 2012 var andelen kvinnor som uppgav att de utsatts för ett sexualbrott 2,7 procent. För 2017 var samma siffra 10,7 procent. I åldersgruppen 16-24 år uppger hela 34,4 procent av kvinnorna att de blivit utsatta under 2017.

2,3 procent av alla kvinnor som svarat i undersökningen uppger att de varit med om någonting som kan utgöra ett allvarligt sexualbrott.

– Vad ökningen beror på kan jag inte svara på, men Brå arbetar på ett forskningsprojekt för att kunna säga mer om de ökningar av sexualbrott som skett i NTU de senaste fem åren, säger Maria Söderström."

https://www.hd.se/2018-11-19/fler-kvinnor-uppger-sig-utsatta-for-sexbrott

[Hayabusa]
11/19/18, 5:30 PM
#6

#2 "Länka till trovärdiga källor."

Är Brå en trovärdig källa, Loris?

Annons:
FataMorgana
11/19/18, 6:06 PM
#7

Alltså på mina arbetsplatser har jag då aldrig kännt mig otrygg och inte för de män som jag känner heller. Hemma har jag heller aldrig varit utsatt för våld. Ibland är det som om folk som skriver på olika sajter skulle befinna sig i helt olika världar. Men klart att  det finns äckelpeckel, snuskgubbar och våldtäktsmän i alla kulturer och i alla länder, men ändå vill jag hävda att det i min kultur och i min umgängeskrets inte hör till normaliteten och inte är en del av kulturen. Männen jag känner och umgås med och jobbar ihop med är snarare riktiga gentlemän. Står jag på jobbet och lyfter något tungt händer det ofta att en manlig kollega kommer springades för att hjälpa mig. Aldrig har någon av dem gjort mig illa.

Loris M
11/19/18, 6:09 PM
#8

#4 Tack!

#6 Ja. Dock brukar BRÅ uppmana till försiktighet när man tolkar deras statistik och även samma Maria Söderström som du refererar till säger:

– Det är viktigt att tänka på att sexualbrott är en brottskategori som omfattar ett brett spektrum av brott. Allt från lindrigare händelser som kränkande sexuella kommentarer, till mycket allvarliga brott, som våldtäkt, säger Maria Söderström, utredare på Brå.

https://www.bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2018-11-19-fler-kvinnor-uppger-att-de-utsatts-for-sexualbrott.html

Loris M
11/19/18, 6:22 PM
#9

#7 Då är det bara att gratulera. 

Jag har det på ungefär samma sätt, fina kollegor, vänner, bekanta o.s.v.  Men du förstår säkert att det här handlar inte om dig eller mig utan alla de många kvinnor som faktiskt blivit utsatta. De är många, väldigt många och det har #metoo uppropet vittnat om. Att säga att det handlar om olika världar bara för att du inte blivit utsatt är märkligt. Jag har inte heller blivit utsatt men jag tror på kvinnors berättelser och känner sympati och vill visa mitt stöd. Har skrivit många gånger om det här på mina sajter.  

Edit. Alltså jag upplever att din logik går ut på - jag har inte upplevt det, då kan det inte vara sant eller någon annans verklighet.

[Hayabusa]
11/20/18, 6:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8 Korrekt - det nämns även i den artikel som jag länkar till i #5. Saxat ur den artikeln finns även denna faktaruta:

Sommarek
11/20/18, 7:37 AM
#11

#2 Ah, bra poäng. Det tar ju definitivt bort en ganska stor del av hans trovärdighet.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
11/20/18, 7:51 AM
#12

Freddy Mardell har jobbat som pressfotograf i många år bla åt Kvällsposten/Expressen.  Han har haft insyn i Malmös undre värld bla. Ett drygt 13 år gammalt reportage men visar på att han "sett en hel del genom åren":

https://www.expressen.se/kvallsposten/pero-stoppade-ett-gangsterkrig-i-malmo/

FataMorgana
11/20/18, 11:02 AM
#13

#9 

Nä, jag skrev att det inte är normaliteten i min kultur och inte att det inte förekommer. Men jag har läst att 80% av alla kvinnor i Pakistan blir misshandlade av sina män i sina hem. Till skillnad från här är det där alltså helt normalt, för jag är helt säker på att 80% av alla kvinnor i kulturen som jag är uppvuxen i inte blir misshandlade av sina män, utan här kan de allra flesa kvinnor känna sig trygga i sina hem. Men visst förekommer det psykos även här.

Annons:
Loris M
11/20/18, 8:57 PM
#14

#13 Och där kom det - misshandel och sexuella brott är en "kulturgrej" och helt normalt inom vissa kulturer. 😕Mig veterligen finns det inga kulturer där det är "normalt" att våldta och misshandla kvinnor, liksom det inte finns några kulturer där kvinnor slipper bli misshandlade och våldtagna.  Inte ens inom din kultur antar jag. Sedan finns det så klart länder och inte kulturer där kvinnor far illa i mycket större utsträckning än i Sverige men då handlar det ju om att kvinnor i dessa länder inte är skyddade på samma sätt genom lagar som kvinnor i Sverige.

FataMorgana
11/21/18, 11:42 AM
#15

#14 

I koranen sura 4:34 står det att män står över kvinnor för att allah skapade männen för att stå över kvinnor. Om männen fruktar att kvinnor blir upproriska ska de slå dem och uppmana dem att lyda. Muslimer betraktar det som en legitimation för att vara auktoritär över kvinnor. Sådana delar av kulturer leder till att kvinnor inte har några rättigheter i muslimska länder utan betraktas som mannens egendom. Enligt profeten muhammed är kvinnor inte lika intelligenta som män. Kvinnor får inte bestämma med vem som de gifter sig med, utan blir sålda som en vara av familjen till en annan familj för att gifta sig med deras son. Ofta är de fortfarande barn när det sker. Där har vi roten av problemet och kvinnan måste bära slöja och måste fråga mannen om hon får lämna huset. 

Denna betraktelse av kvinnor leder till våld mot kvinnor och redan som barn växer de upp med den inställningen. Men det är inte bara kvinnor som är offer, utan de unga männen har ingen chans att lära sig att föra en riktig relation med en kvinna och blir inte uppfostrade till att behandla en kvinna med kärlek och respekt. Redan som pojkar lär de sig att flickor inte är lika mycket värda som de själva

Min sambo brukar säga att en man som utövar våld mot kvinnor inte är en riktig man, utan i hans sätt att tänka ska män vara "stolta krigare" med ryggrad som behandlar kvinnor väl och som beskyddar dem och inte "nödkåta" stackare som utövar våld mot kvinnor.

På sätt och vis har du rätt när du skriver att kvinnorna inte är skyddade av lagar, för i muslimska länder är koranen lag och enligt koranen är våld mot kvinnor legitim precis som det är legitim att vålda icke muslimska kvinnor. Om man blir uppfostrad på det här sättet är det faktiskt en del av kulturen. 

Min sambo skulle i allafall aldrig utöva våld mot mig även om vi inte hade stränga lagar, utan han är en av de gentlemän som bär mig på händer, respekter mig och gör allt för mig och jag är helt säker på att de allra flesta andra män i vår kultur heller aldrig skulle utöva våld mot en kvinna eftersom de redan som barn lär sig respektera  kvinnor och har en helt annan kvinnosyn. Naturligtvis finns det också primitiva svin i vår kultur, men det är inte normaliteten. Hos oss betraktas det som en beteendestörning om en man utövar våld mot en kvinna,  dvs att han inte är riktigt frisk i huvudet. Ofta är det också alkoholister som håller på så.

Loris M
11/21/18, 4:17 PM
#16

#15 Min tidigare erfarenhet av att diskutera med dig är att det är ganska lönlöst. Allt som tas upp handlar i din värld om "de andra", de som inte är som vi, de med sina konstiga kulturer, seder o.s.v. så jag orkar nog inte ens bemöta det du skriver mer än att säga att det var inte speciellt länge sedan (om man jämför med när Koranen skrevs och profeten Muhammed sa diverse saker) som kvinnan i Sverige fick rösträtt och som kvinnan ansågs mindre smart och värd. Hon var inte ens myndig. Har du glömt bort det? Eller existerar inte det heller i din verklighet? 

Naturligtvis finns det också primitiva svin i vår kultur, men det är inte normaliteten. Hos oss betraktas det som en beteendestörning om en man utövar våld mot en kvinna,  dvs att han inte är riktigt frisk i huvudet. Ofta är det också alkoholister som håller på så. 

Här känner jag bara…. i vilken verklighet? Din och din sambos? Har du missat hela #metoo kampanjen? Inte handlar det om några fyllon, utan om svenska män från alla samhällsklasser. Jag tycker att du är respektlös mot svenska kvinnor som blivit utsatta för fysiskt, psykiskt och sexuellt våld och underminerar deras upplevelser. Störda eller inte, så finns de överallt de här männen och de som har välbetalda jobb och som sitter på viktiga poster och är mäktiga, sitter rätt säkert även när de blir upptäckta och anmälda. De får behålla sina jobb och kvinnan blir förlöjligad och utskrattad, utstött och kan bli omplacerad och förlora sitt jobb. I Sverige alltså året 2018.

FataMorgana
11/21/18, 5:32 PM
#17

#16 

Jag har inte skrivit om de som inte är som "vi", utan om dem som förtrycker deras kvinnor, för att  kvinnofötryck är en del av deras kultur. När kvinnor i Sverige fick rösträtt var jag inte ens född och inte ens min mor var född på den tiden och mina föräldrar uppfostrade min bror till att bemöta kvinnor med kärlek och respekt. 

Men även på den tiden som kvinnorna inte fick rösta i Sverige behandlades inte kvinnorna lika illa som många kvinnor behandlas av muslimska män idag. De behövde inte bära slöja och behövde inte fråga mannen om de fick lov att lämna hemmet. De fick ha hobbys och fick också gå till skolan och utöva ett yrke. Jag tycker nog snarare att det är du som är respektlös  mot svenska kvinnor och mot muslimska kvinnor som utsätts för våld av muslimska män och du är också respektlös mot svenska män som inte beter sig som svin. 

Om en man har ett välbetalt jobb och är mäktig betyder det inte per automatik att han inte kan vara ett svin och inte kan vara en alkoholist. Ta som exempel Trump. Han är kanske ingen alkoholist, men han är ett typiskt svin. Men hos oss är det inte normaliteten. Dvs det är inte så att 80% av alla män i vår kultur misshandlar sina kvinnor, utan det är bara en minoritet som gör det.  Det är helt enkelt inte accepterat i vår kultur. I muslimska länder finns det inte ens en metoo-rörelse eftersom  så gott som alla kvinnor är drabbade och eftersom det är accepterat i dessa länder,  åtminstone bland männen och kvinnorna vågar inte säga emot männen. Skulle våld och sexuella trakasserier mot kvinnor  vara accepterat hos oss skulle det inte finnas en metoo-rörelse. I muslimska länder är det vanligt att kvinnor som kämpar för kvinnors rättigheter blir avrättade.

Jag tycker det är väldigt väldigt viktigt att man inte normaliserar våld mot kvinnor i vår kultur så att unga pojkar och män redan lär sig som barn att det bara är svin som beter sig så och att det inte är normalt och att man i vår kultur behandlar kvinnor med kärlek och respekt.  Att det bara är svin som behandlar kvinnor illa måste helt enkelt lyftas fram om och om igen. För vad ska det bli av med en ung pojke som växer upp i tron med att det är helt normalt att män misshandlar kvinnor. Vi vill ju inte odla fram fler våldtäksmän heller. Nej, ju fler som förstår att kvinnomisshandel inte hör till vår kultur, ju bättre är det  och ju fler som ser dessa män som ändå gör det som svin, ju bättre är det, för alla kvinnor och för hela samhället.

FataMorgana
11/21/18, 5:53 PM
#18

Tillägg: 

""Naturligtvis finns det också primitiva svin i vår kultur, men det är inte normaliteten. Hos oss betraktas det som en beteendestörning om en man utövar våld mot en kvinna,  dvs att han inte är riktigt frisk i huvudet. Ofta är det också alkoholister som håller på så."" 

Här känner jag bara…. i vilken verklighet? Din och din sambos? "

I min och min sambos värld är det faktiskt bara svin som beter sig illa mot kvinnor, men sen vet jag inte hur det ser ut i din värld? Är de inga svin i din värld? Det är ju just det, att om man inte ser dem som svin så normaliseras det till något som finner en viss acceptans och dit vill vi väl inte?

Sommarek
11/22/18, 7:45 AM
#19

#17 Men även på den tiden som kvinnorna inte fick rösta i Sverige behandlades inte kvinnorna lika illa som många kvinnor behandlas av muslimska män idag. De behövde inte bära slöja och behövde inte fråga mannen om de fick lov att lämna hemmet.

Nja:

"När den kristna kulturen nådde Sverige under medeltiden blev bärande av huvudduk, 'dok', vanligt bland profana kvinnor i de övre samhällsklasserna. Från tidigmodern tid till senare halvan av 1800-talet dolde kvinnor, särskilt gifta kvinnor, håret med huvudduk utomhus. Med sekulariseringen följde att kvinnor började visa allt mer av håret, men huvudbonad (sjal eller hatt) ansågs fortfarande vara en dygd för kvinnliga gudstjänstbesökare långt in på 1900-talet, särskilt inom viss kristen väckelsefromhet i Sverige.[4][5] Det förekommer än idag att fromma læstadianska kvinnor, unga såväl som äldre, täcker sitt hår med sjal vid besök i bönehus." (Wiki.)

Långt in på 1900-talet. Kvinnor fick rösta 1921, alltså var slöja eller sjal rimligen kutym längre än så (jämför med Turkiet där slöja avskaffades 1926). 1975 blev abort tillåten i Sverige.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Condor
11/22/18, 12:08 PM
#20

Förlåt att jag som man blandar in mig i en sån här kvinnodiskussion, men eftersom det var på tal om världen som Fata Morgana och hennes sambo lever i, tänkte jag att sambon,  dvs. jag, också kan deltaga. Det kan ju heller inte skada att uttrycka hur en man ser på saken.

Först till Loris M:  I Fata Morganas och min värld är det faktiskt bara svin eller män som är sjuka i huvudet som våldtar eller ofredar kvinnor.  En man som är frisk i huvudet tänker som jag.  Om jag äskar en kvinna, vill jag också att kvinnan älskar mig. Knappast skulle Fata Morgana älska mig om jag skulle behandla henne på samma sätt som muslimska män behandlar sina kvinnor.  Samma med sex. En man som är frisk i huvudet vill också att kvinnan ska begära honom sexuellt och att hon ska bli kåt.  Det får man inte med våld eller av att ofreda en kvinna.

Metoo-kampanjen är ingen indikator för att det skulle vara normalt att män våldtar eller ofredar kvinnor.  Kanske det är intressant för er kvinnor att veta vad män upplever. Om jag räknar ihop hur många ggr kvinnor som jag inte hade någon relation med har tagit mig mellan benen i mitt liv, så kommer jag ihåg 6 ggr. Men ändå anser jag inte att det är normalt att kvinnor beteer sig så. Jag har ju mött tusentals kvinnor och av alla var det var bara 6 stycken.  Det räcker faktiskt att bara en enda procent har en "störning" för att man någon gång i livet stöter på någon och det gäller för både män och kvinnor.

Men muslimska kvinnor upplever helt andra saker. Redan som barn lär de att de är mindre värda. De måste bära huvudduk och så snart de är 12 år gamla måste de bära slöja. De får inte själva bestämma vem de gifter sig med, utan det bestämmer föräldrarna, ofta redan när kvinnorma fortfarande var barn. Sen har dom inga rättigheter alls. De får inte lära eller utöva ett yrke, inte ta körkort eller besöka föranstaltningar. De är bara till för att tjäna mannen i hushållet och sexuellt, föda barn och måste fråga mannen om de får lämna hemmet.

Vi i västervärlden hade ju också "mörka tider" och kvinnona har kämpat för att bli jämnställda. Men i muslimska länder förhindrar religionen den sortens utveckling. Vi måste verkligen klarlägga för invandrarna att här behandlar vi kvinnor med respekt och varken muslimska eller svenska kvinnor får ofredas i Europa. Men om ni sprider ut att det är normalt även här, ger ni en fribiljett till muslimska män att fortsätta precis som nu. Ni kvinnor riskerar att förlora allt som ni har kämpat för.

Loris M, du skriver om mäktiga män som ofredar kvinnor och som får behålla deras jobb.  Mäktiga män har ibland den narzistiska personlighetsstörningen och de utnyttjar deras position för att utöva makt över andra. Det kan vara sexuellt eller på ett annat sätt. Men jag tvivlar på att någon som blir dömd pga bevis verkligen får behålla sitt jobb. Sen finns det förstås obevisade fall som man kan tro på eller inte.  Det finns också kvinnor som hävdar att någon kändis har våldtagit dem, för att utpressa pengar. Exempel Ronaldo.  Jag tror inte ett dugg på det som en kvinna anklagade honom för, att han för 10  år våldtog henne. Ronaldo ser bra ut, har en perfekt kropp, är rik och berömd. Han kan få 1000 ggr mer kvinnor i sängen än vad han kan tillfredställa. Dessutom är han en gentleman med ett gott hjärta.  Exempel: En fan ville ta ett foto på sig själv med Ronaldo och sprang in på fotbollsplanen efter matchen. Vakterna tog fast honom förstås, men Ronaldo skickade bort vakterna och killen fick sitt foto med Ronaldo. Skulle Ronaldo inte ha gjort det, skulle mannen ha blivit häktad och fått höga böter. 

Sen till Sommarek:  Min farmor och mormor bar också huvudduk, men det var pga att de tappade håret när de blev gamla och de hår som fanns kvar var vita.  Men de tvingades inte till det.

Annons:
Sommarek
11/22/18, 1:31 PM
#21

#20 Ditt inlägg innehåller så mycket trams att jag knappt vet vart jag ska börja.

_Knappast skulle Fata Morgana älska mig om jag skulle behandla henne på samma sätt som muslimska män behandlar sina kvinnor. 
_
Alla muslimska män, alltså? Källa på det, eller på att ingen muslimsk kvinna älskar sin man (eftersom alla män behandlar kvinnor illa)?

_Metoo-kampanjen är ingen indikator för att det skulle vara normalt att män våldtar eller ofredar kvinnor.  Kanske det är intressant för er kvinnor att veta vad män upplever. Om jag räknar ihop hur många ggr kvinnor som jag inte hade någon relation med har tagit mig mellan benen i mitt liv, så kommer jag ihåg 6 ggr. Men ändå anser jag inte att det är normalt att kvinnor beteer sig så. Jag har ju mött tusentals kvinnor och av alla var det var bara 6 stycken.  Det räcker faktiskt att bara en enda procent har en "störning" för att man någon gång i livet stöter på någon och det gäller för både män och kvinnor.
_
Du menar alltså på allvar att det faktum att en stor majoritet av alla kvinnor i landet har blivit ofredade på något sätt inte indikerar någonting för att du som man har upplevt kvinnor som ofredat dig? Hur funkar det? Kan du visa på att 4 av 5 män här i landet har blivit utsatta för samma sak?

_Sen till Sommarek:  Min farmor och mormor bar också huvudduk, men det var pga att de tappade håret när de blev gamla och de hår som fanns kvar var vita.  Men de tvingades inte till det.

_Du kanske ska ta och läsa vad jag skrev istället. Det handlade inte om vad folk ville ha på sig, utan vad samhället och religionen krävde att man hade på sig för att visa att man var kysk.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Condor
11/22/18, 3:01 PM
#22

#21

Jag tycker också att du skriver en massa trams och det tyckte jag redan när vi hade diskussioner i Jesusforumet. Det beror helt enkelt på att vi är helt olika och har olika åsikter.

Börjar vi med det som du skrev först.  Det finns förstås också muslimska män, som inser att det är fel att behandla kvinnor så som religionen/Koranen bestämmer att kvinnor ska behandlas. Det finns avhoppare i alla religioner, men i muslimska länder måste man hoppa av i smyg.  Muslimer som hoppar av blir ju dömda till döden i dessa länder.

 Fata Morgana skrev att i Pakistan är det 80 % av alla kvinnor som upplever våld i hemmet, men jag läste att det var 90 %.  Om 10-20 % kommer till insikt och behandlar deras kvinnor bättre, är det inte mycket att hurra för. Problemet kvarstår fortfarande. Jag kan helt enkelt inte föreställa mig att en kvinna som blir behandlad så illa kan älska sin pinare.  Men kanske du är annorlunda? Undantag bekräftar alltid regeln.

Sen vet jag inte om du följde med i vad som just hände i Pakistan. En kvinna som sägs att hon skulle ha förolämpat "profeten" satt 6 år i fängelset och väntade på att bli dömd till döden. Men rättegången ansåg att det är för lite bevisat, att hon skulle ha gjort det och hon blev friad. Sen var det så stora protester i hela landet att hela landet var i kaos. Jag såg inte en enda kvinna på bilderna som protesterade, men miljoner män ville se henne hänga. Väldigt älskvärda män vad?

Dessa män tycker att om någon bara hävdar att en en kvinna har förolämpat "profeten", så ska hon dö.  Kvittas om det är bevisat eller inte. Riktiga drömmän vad?

Sen vet jag inte hur många män som har upplevt samma sak som jag, men jag kan föreställa mig att de flesta män som ser bra ut också har upplevt det, för det är osannolikt att man kan gå genom livet utan att en enda gång stöta på någon av de par % som uppför sig så. En man kanske inte har samma problem med det och kanske känner sig smickrad pga effekten han har på kvinnor.  Därför är mörkertalet säkert mindre än för kvinnor. Men poängen i det hela är att bara för att många kvinnor har blivit ofredade, att det inte samtidigt betyder att de flesta män beteer sig på det här viset, utan även om det bara är en liten minoritet män som beteer sig så, så räcker det för att de flesta kvinnor någon gång i livet blir ofredade.

Till slut vill jag säga att det som hände förr i tiden inom kristendomen hände på en helt annan tid.  På medeltiden brändes kvinnor på bål, bara om någon hävdade att hon var en häxa.  Men vi har utvecklat oss till ett civiliserat samhälle.  Muslimska länder har långt kvar till ett civiliserat samhälle. Det var ett stort fransteg att ett par länder gav kvinnor lov att besöka fotbollsmatcher när det just var VM.

FataMorgana
11/22/18, 3:12 PM
#23

#21

De flesta muslimska män behandlar sina kvinnor illa, men natuligtvis finns det några med hjärta på rätt ställe också.

Du menar alltså på allvar att det faktum att en stor majoritet av alla kvinnor i landet har blivit ofredade på något sätt inte indikerar någonting för att du som man har upplevt kvinnor som ofredat dig? 

Det beror väl på vad man menar med att ofreda. Jag har också blivit tafsad på brösten några gånger, men jag kände mig väl inte så värst ofredad för det. När dessa män insåg att jag inte var intresserad av att hoppa i säng med dem fattade de vinken och gick tlll nästa kvinna. Antagligen med hopp om att hitta någon som var villig att ha sex med dem. De blev varken arga eller började ta till våld för att jag sa nej tack, utan de var nog mer intresserade av att ha frivilligt sex med någon. Jag hade  också en tjejkompis som gick och tog männen mellan benen på krogen. Själv har jag alltid varit alldeles för pryd för sådant. 

Jag läste dessutom på nyheterna om en kvinna i Tyskland som blev nerdrogad av en syrisk man som sedan våldtog henne och lämnade henna att ligga i buskarna när han var klar med henne. Efter det gick han in till krogen och hämtade 15 vänner (alla syrier) som han sa till, att där ligger en kvinna som ni kan våldta och sen våldtog dem alla henne. Min man sa, att om det  skulle ha varit han som skulle ha våldtagit henne och gått in för att hämta sina vänner hade han i stället fått på käften. Det är faktiskt en stor skillnad på mentaliteten och mentaliteten i olika länder och i olika kulturer. 

Men av alla mina vänner jag haft genom tiderna, har jag bara haft två vänner som blivit misshandlade av sina pojkvänner. Ingen av dessa två killar var riktigt friska i huvdet, för vem som är frisk i huvudet och intelligent nog använder sig inte av våld, varken av psykiskt eller fysiskt våld.  Ingen som  är frisk i huvdet sabotterar för andra eller är elak. Men hur som helst misshandlade dessa killar även tjejerna de var ihop med innan och antagligen efterkommande flickvänner också. När mina vänner sen bröt kontakten och hittade nya pojkvänner var dessa hur goda om helst och inga kvinnomisshandlare. Med det vill jag alltså säga, att om vi hade vi vuxit upp i en annan kultur, i en  kultur med en hemsk kvinnosyn, som t.ex i Pakistan hade risken varit väldigt stort att både tidigare pojkvänner och efterkommade pojkvänner också hade varit kvinnormisshandlare. Här i vår kultur finns det kanske ett svin av flera tiotals och det svinet misshandlar förstås fler än en kvinna. Men det är inte så att var och varannan man är ett svin, utan det är några få som ofredar och våldför sig på flera kvinnor och som Condor sa är risken stor att man någon gång i livet möter på ett sådant svin. Sen finns det  kvinnor som också är svin. Men  de kanske inte våldför sig på män, utan de tar till andra metoder, som smutkastning och mobbning osv och dem hittar man också överallt, i alla länder och i alla kulturer.

Psykopater, svin och personer med narzistiska personlighetsstörningar hittar man alltså  i alla kulturer och i alla länder, men de är inte en del av en speciell kultur. Vår kultur utgörs inte till den största delen av dessa människor. Men för att de finns, hittar man dem  överallt, som på olika arbetsplatser och i folks hem, De är dessa som kommer fram i rörelser som i metoo. I andra länder, i andra kulturer, speciellt i länder med många muslimer finns det  också psykopater, men inte bara det, utan de har även en helt annan kvinnosyn. Min sambo ser inte på kvinnor med samma ögon som de flesta muslimer gör, för att han inte är uppuxen med föräldrar som präntat i honom hur lite värde en kvinna har.

Sommarek
11/22/18, 3:36 PM
#24

#22 Jag kan helt enkelt inte föreställa mig att en kvinna som blir behandlad så illa kan älska sin pinare.  Men kanske du är annorlunda? Undantag bekräftar alltid regeln.

Nu verkar du ju helt ha tappat kontakt med verkligheten, eftersom du både gör antaganden om ett icke-existerande förhållande och påstår något jag aldrig har givit uttryck för. Du kan återkomma när du kan kontra mina faktiska åsikter och har lagt av med fantasierna.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Condor
11/22/18, 3:53 PM
#25

#24

Ser du Sommarek, det där var ett typiskt exempel på varför diskussioner mellan oss inte funkar så bra. Du läser något helt annat än vad jag skriver och sen bombarderar du mig med dina oschyssta attacker.

Det där som du citerade av mig var en fråga och inget antagande. Dina faktiska åsikter har jag kontrat i långt inlägg, men det svarade du inte på, utan du citerade bara 2 rader, som du plockade ut och feltolkade och skrev som om jag inte skulle ha kontrat dina åsikter.

Ett "icke existerande förhållande" har jag heller inte skrivit om. Det handlar om personlighetsdrag om hur man reagerar i ett förhållande, oavsett om man har ett förhållande eller inte.

Därför borde du själv ta till dig det som du skrev till mig.

[Hayabusa]
11/25/18, 5:06 AM
#26

Mer läsning i ämnet:

https://www.hd.se/2018-11-25/kvinnofrid-ar-langt-borta-fortfarande

"Ökningen av sexualbrott måste tas på största allvar. Av politiker såväl som rättsväsende. Att denna utveckling dessutom sker i ett av världens mest jämställda länder är ägnat att väcka både bestörtning och förundran."

Upp till toppen
Annons: