Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1685 ggr
tlover
11/19/18, 12:12 PM

Känner du dig säker ensam ute på kvällen?

Jag spinner vidare på min tråd inne på löpning då jag undrar om säkerhet ute på kvällen. 

Känner du dig säker ute ensam på kvällen? Gör du något speciellt för att känna dig säkrare? Vågar du träna ute ensam på kvällen eller undviker du det och tränar (eller gör annat) på andra tidpunkter eller andra ställen?

l'm back

Annons:
tlover
11/19/18, 12:14 PM
#1

Jag skulle väl inte säga att jag känner mig säker men jag går ut ändå om jag inte har något annat val. Tex så kan jag inte träna på dagen pga jobb m.m. så det måste vara på kvällen.

Därför använder jag tex inte musik då jag springer för att göra det säkrare.

l'm back

Zadeira
11/19/18, 12:17 PM
#2

Här hemma hos mig känner jag mig absolut säker ute oavsett tid på dygnet.

Hemma hos min pojkvän är det ibland lite obehagligt för han bor i ett område där det händer mer skit, men inte så att jag inte vågar eller undviker att gå ut på kvällen. Om jag har möjlighet går jag tex en annan väg om jag ser ett ungdomsgäng, men för det mesta gör jag inget annorlunda mot dagtid.

Hundarna jag brukar passa är alla mer mörkrädda än vad jag är, så jag brukar göra allt för att inte spä på det.

emeliiiiieee
11/19/18, 12:46 PM
#3

Känner mig helt säker ute på kvällarna. Bor i ett lugnt område, händer inte mycket alls här

FataMorgana
11/19/18, 12:51 PM
#4

Nej, men jag önskar jag kunde känna mig säker. Men varje dag läser jag i tidningarna om Våldtäkter, rån, överfall och annat våld och polisen varnar kvinnor för att röra sig ensamma ute på kvällarna, men inte ens med min man kan jag känna mig säker, när förövrarna ofta kommer i grupper. Så att träna ensam ute på kvällarna skulle jag aldrig våga göra och jag är rädd för att det aldrig kommer att bli bättre. Tränar på  dagarna hemma när jag kan.

Kalli
11/19/18, 2:43 PM
#5

Jag är ju främst ute med hundarna kväll/natt och känner mig trygg då. Sen går jag ju till och från vagnen ibland eller till och från bilen men det är oftast inte så långt.

JoannaLi
11/19/18, 3:11 PM
#6

Jag känner mig absolut trygg, och funderar aldrig på om jag ska gå ut eller inte t.ex. - men däremot om jag går utan hundar av någon anledning,så blir jag helt plötsligt nervig, utan att egentligen tänka det. Men med hundar har jag inga problem med att lyssna på musik i hörlurar t.ex., eftersom att jag vet att de skulle signalera om något konstigt skulle vara på gång.

Annons:
Fransu
11/19/18, 3:13 PM
#7

Numera bor jag ute på landet och här är det kolsvart på kvällarna när man går sista promenaden med hunden. Oftast går jag promenaden tillsammans med min man, Men det händer att han inte är hemma och jag får gå själv med hunden. Jag är inte rädd. Dels har jag en hund med mig, jag vet att han skulle "ställa upp" om någon skulle ge sig på mig. Men framförallt så finns det så lite människor här, så risken att stöta på någon våldtäktsman eller liknande är minimal. Det jag kan känns lite oro över är vildsvinen som finns här. Jag har inte varit med om något problem med dom ännu. Ser att dom finns ute på åkrarna ibland när jag lyser med ficklampan. Då lyser det upp ett helt pärlband av ögon emot mig.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Wony
11/19/18, 3:38 PM
#8

Jag har hela mitt liv varit ganska mörkrädd i allmänhet, men förutom det känner jag mig säker när jag är ensam när det är mörkt. Ser jag ett högljutt ungdomsgäng försöker jag t ex hålla mig på andra sidan vägen eller så, mest för att jag blir stressad av det, men det gäller oavsett tid på dygnet.

Möjligen känner jag mig osäker pga trafiken, men därför bär jag också massor av reflexer för att synas.

Honestyisdead
11/19/18, 3:43 PM
#9

Är ofta ute ensam. Känner mig inte säker och håller koll. Har överfallslarm och går vid bostäder så gott det går. Här i stan behöver det inte vara mörkt för överfall och rån. Det sker hela tiden mitt på ljusa dagen också.

tlover
11/19/18, 3:55 PM
#10

#9 jo jag vet, när jag var 14 misshandlades jag mitt på dagen utanför en kyrka

l'm back

Livingthelife
11/19/18, 3:59 PM
#11

Undviker helst att gå ut ensam på kvällarna. Antingen får maken bli med eller så tarjag hellre bilen!

Tant Grön
11/19/18, 4:00 PM
#12

Skulle ta ut pengar en gång vid en bankomat på kvällen och i närheten stod ett ungdomsgäng. Tvekade lite, men tänkte sen att dom flesta människor är ju hyggliga. Inget hände, dom brydde sig inte om mig. Är mer rädd när jag går i skogen och plockar Svamp, för älgar, vildsvin och jägare. 
Sen är det nog värre om man är ung eller äldre än vad jag är.

thistletoe
11/19/18, 7:28 PM
#13

Jag bor i en ganska stor by utanför en liten stad och jag är varken rädd att gå själv i byn eller stan. Ofta går jag med musik i lurarna, med undantag om jag har med mig en av hästarna (så att jag är förvarnad om ljud/saker som kan skrämma hästen/arna).

Annons:
vendelay
11/19/18, 9:59 PM
#14

Jag bor i Botkyrka, söder om Stockholm, och jag känner mig nog nästan aldrig otrygg. Är relativt ofta ute ensam, både sent på kvällen eller så tidigt på morgonen att solen inte gått upp, men jag har aldrig sett eller varit nära att vara med om något. Inte heller känner jag någon som blivit utsatt i "mina kvarter". Inne i stan känner jag mig oftare mer osäker, men där går jag sällan ute så sent pga bor ju inte där. Har i stort sett alltid podd i öronen och har inget överfallslarm eller liknande. Min erfarenhet (från Stockholm och Örebro) är att "förorter" generellt är säkrare för mig än stan.

Har för övrigt funderat på det. Jag har gått sent ute ensam eller med enbart en tjejkompis i Brickebacken och Vivalla (Örebro) samt Alby och Fittja (Stockholm) och aldrig känt mig otrygg. Fast både Vivalla och Botkyrka räknas som de farligaste ställena i Sverige (enligt polisen)???

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Scorpio97
11/19/18, 10:47 PM
#15

Jag känner mig säker och har alltid gjort. Både här i Uppsala och där jag växte upp. Nu bor jag dessutom i ett studentområde så det är alltid folk ute. Däremot är jag nog lite mer riskmedveten när det är mörkt och tänker lite mer på vilken väg jag väljer och så. Jag har dock aldrig ens funderat på att stanna inne pga risken att det händer något. Sen har jag överfallsspray men det är främst för att jag fick den samt för att mamma tycker det är skönt att jag har den, personligen skulle jag känna mig säker även utan den. Har alltid hörlurar med musik/podcast men det är tillräckligt lågt att jag hör vad som händer runt mig, oavsett tid på dygnet. 

Jag spelar Pokemon Go och gör det även på kvällen eller natten när jag har lust med det, speciellt i somras när det var så varmt dagtid. Om jag höll på med någon träning som kunde utföras utomhus skulle jag inte ha några problem med att göra det kvällstid heller.


//Jessie

angest
11/20/18, 9:38 PM
#16

Nej jag känner mig tyvärr inte säker ensam utomhus och ja jag undviker så långt det är möjligt att gå ut ensam i mörker.

Tant Grön
11/20/18, 10:01 PM
#17

Farligast när jag var ung var att vara ung tjej och gå ensam genom en park på natten. Vet de som råkade illa ut, men inte många som anmälde på den tiden.

pyromanen
11/22/18, 9:14 PM
#18

Bor i skogen långt från "allt" och känner mig helt trygg här. Brukar dock motionera på dagtid för att även få dagsljus. Är egenföretagare och har möjlighet att flexa med tiden.

powerade
11/22/18, 10:10 PM
#19

Jag är egentligen bara i stallet ibland i mörker. Känner mig inte det är brist på säkerhet men jag är livrädd. Har alltid varit mörkrädd och det är så hemskt för på sommaren t.ex kl 00.00 kan ja va ute utan problem utan att vara rädd. Men nu kl 17.00 när det är mörkt vågar jag knappt hämta hästen i hagen eller gå till bilen ??

vampchicc
11/22/18, 11:17 PM
#20

Verkligen inte. Är ju dock rätt paranoid som person… Men bor i ett ganska "sketchy" område just nu och går helst inte ut ensam efter nio.

Annons:
[IdaSoren]
11/23/18, 3:50 PM
#21

När vi köpte vår lägenhet var ett stort krav från min sida att det skulle vara ett bostadsområde som känns tryggt och lugnt, "barnfamiljsområde" typ. Bor i Alvik i Stockholm. Känner mig relativt säker, men väljer gärna att gå där det är upplyst och lyssnar aldrig på musik när det är mörkt ute. Känner mig absolut mer trygg om jag har hunden med mig; trots att hon är en golden retriever som älskar alla så känns det bättre än att gå ensam i alla fall.

Sarah
11/28/18, 10:26 PM
#22

Bor på landet men med ganska många hus i närheten. Går inte långt då det med mörkt. Stannar inte ens vid återvinningen om det är mörkt då den ligger så öde. När jag bodde i och närmare Stockholm hade jag alltid nycklar i handen på kvällarna och en kompis på telefon om jag gick ute sent. Osv osv. Så tragiskt.

TheaV
11/29/18, 1:29 AM
#23

Undviker att gå ute själv när det är mörkt, går ut med hunden men ser till att hålla koll kring mig hela tiden och försöker hålla mig till lugna områden. Är inte mörkrädd alls men finns så mycket skumt folk ute nu för tiden :/ Bor i en mellanstor stad

Tant Grön
11/29/18, 3:44 PM
#24

När jag var ung brukade vi ha en burk vitpeppar i fickan. En liten flaska hårspray kan man också ha. Men nu för tiden finns ju överfallslarm och självförsvarsspray.

Galenidjur
12/1/18, 10:47 AM
#25

Jag känner mig inte säker ute alls när det är mörkt. Men jag har ofta inte någon anledning att vara ute då så det är bra. Och är jag ute på kvällen är jag inte själv. Det har hänt kanske en enda gång på jag vet inte hur länge.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[Forest]
12/2/18, 10:40 PM
#26

Jag tror jag känner mig tryggare här vi bor idag då det finns mer hus o lägenheter. Någon bör väl höra om man gapar. Jag går inte långt efter 21 på kvällen och jag har även larm på mig. Våra tre hundar låter mer än vad dom skulle göra skada 😉Sen visst folk är ju rätt svaga på hjälpa "okända i nöd" men ringa kanske dom gör 😳 Förut har vi bott på landet ena långt ut på landet i skogen heltrygg där nu gick jag bara på gården på kvällen tog in hästarna o sen ut igen för kolla av o ge sista nattmaten till alla djur. Sen bode vi där det fanns grannar o större väg gick ganska nära jag såg alltid til att medela är ute hos hästarna är jag inte inne om 30 min kom ut o kolla till mig.

Upp till toppen
Annons: