Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 1187 ggr
truedobrevic
11/14/18, 8:20 PM

Problem i underlivet

Behöver hjälp! Vet nån vad detta kan bero på? Svamp? Bakteriell vaginos? Jag har i ca 3 år, sedan jag var runt 15-16, haft problem med rikliga flytningar. Så pass att det går igenom byxor på 5 min så det ser ut som att jag har en kissfläck på byxorna. Kan därav inte använda annat än svarta byxor. Jag måste även tvätta dem efter ca 3 dagars användning pga lukt. I vissa perioder luktar det verkligen hemskt där nere och andra perioder är det lugnt. Just lukten började för kanske 1-2 år sedan. Ibland kliar det, ibland inte. Flytningarna är för det mesta tunna och genomskinliga, men ibland också som tunn fil. Äter p-piller. Tvättar med vatten och började med intimtvål från apoteket för några månader sedan. Jag vet att jag bör uppsöka gynekolog men vill fråga om tips och se om nån känner igen sig och vet vad det är. Tack i förhand!

Annons:
Novachan
11/14/18, 8:25 PM
#1

Du kan använda trosskydd eller bindor för att slippa läckaget. De är till för det också.

truedobrevic
11/14/18, 8:42 PM
#2

Jag brukar använda trosskydd om jag skulle använda ex blå byxor men det är inte heller bra att stänga inne. Det funkar ju såklart ibland, men är inget jag vill använda för mycket!

Sindri
11/14/18, 9:03 PM
#3

Nej, trosskydd skulle jag definitivt avråda från, dels rent allmänt, men också i synnerhet i detta fall. Jag  gillar inte heller någon form av intimtvål.  Tvätta möjligen med yoghurt, men annars bara vatten. Försök att lufta och hålla torrt så mycket som möjligt.

Att du orkat gå omkring såhär länge med dina problem. Dålig lukt låter som Bakteriell vaginos, men lita aldrig på diagnoser du får på nätet.
Du borde såklart gå till gyn och få hjälp, men det vet du redan och jag har full förståelse för att du drar dig. Men har du aldrig sagt något när du fått dina p-piller?

Om du får hjälp med detta kommer du alltid att undra  varför du dröjt så länge……

Dimocarpus
11/14/18, 9:06 PM
#4

Antingen kan det bero på p-piller (en del av biverkningen), graviditet eller klimakteriet. Eller även sjukdom eller infektion. 

Mitt tips är att sluta tvätta underlivet med tvål. Tvätta bara med vanligt vatten, lufta underlivet så ofta du bara kan. Och hjälper det inte, uppsöka gynekologen som du sa.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

truedobrevic
11/14/18, 9:18 PM
#5

#3 Tack för tipset om yoghurt! Ska testa det. Och nej, jag har aldrig sagt något till barnmorskan på UMO för hon gör mig mycket obekväm. Men jag ska ta tag i detta när jag samlat till mig mod att gå till gynekolog. 3 år är ju en lång tid.. #4 Bör ha nämnt att det började innan jag började med p-piller. Lukten har kommit efter, så det kan kanske vara en biverkning som du skriver. Tack för tipsen!

Novachan
11/14/18, 9:52 PM
#6

#2 Om du upplever att det stängs in kanske du behöver byta oftare? Eller upplever du det väldigt snabbt? Det kan nog också spela roll hur bra uppsugningsförmåga trosskyddet har. Det finns bindor som är typ lika tunna som trosskydd men har större uppsugningsförmåga, kanske något att testa?

Du behöver absolut inte dra dig för att prata med vården om detta!

Annons:
Sindri
11/14/18, 11:39 PM
#7

Vad jag vet är det plast i de flesta trosskydd/bindor idag. Inte något att rekommendera om man har vaginos eller Svamp.

OlgaMaria
11/15/18, 2:28 PM
#8

Jag har då inte märkt att något försämrats av att använda trosskydd. Det är jobbigt att känna att det läcker. Med trosskydd blir dagen mer avslappnad och trevlig.

Sen att det luktar en del är helt normalt. Ingen är luktfri och ska knappast vara det.

I samband med ägglossningen är flytningarna mer rikliga, mer vita och kladdiga. 

På din beskrivning låter det inte som att det är något allvarligt - bara att du har rikliga flytningar. När det gäller Svamp så är det något vi alla har. Det är när den växer till sig för mycket som man får problem. Kanske har du lite för mycket med tanke på att det kliar ibland.

Man kan förbättra situationen mycket genom att äta lite bättre och kanske ta probiotika. Dra ner på socker, ät mer grönsaker, ta probiotika.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

powerade
11/25/18, 11:17 PM
#9

Du kan ju alltid ta kontakt och beskriva dina problem innan du gör en undersökning om det känns obekvämt. Tänker det kanske är lätttare om du får träffa personen i fråga o prata om problemen innan en undersökning:)

[Forest]
12/2/18, 10:48 PM
#10

Jag genom åren haft problem med drabbas av Svamp. Jag fick det mest pga arbetsbyxor som är för täta. Tips jag har Trosor i bomull Mindre tajta byxor Troskydd utan parfym Smörj in musen med parfymfri barnolja finns i vanliga butiker även öob mm Även kokosolja (livsmedel hyllan) har jag hört bra om. Köp parfymfria tvättmedel och sköljmedel till trosorna Kontakta din ungdomsmotagnig om du är ungdom annars gynekologen för kolla så allt är bra.

[Forest]
12/2/18, 10:50 PM
#11

Sen jag börja med barnolja tvättar även med den samt smörjer in efter så har jag inte haft Svamp. Samma täta arbetsbyxor 😌

Upp till toppen
Annons: