Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1048 ggr
ks172
10/23/18, 2:14 PM

Ögonundersökning

Nästa torsdag ska jag till ögonkliniken. Jag ska få pupillsvidgande ögondroppar, det står att man kommer se suddigt och bör inte köra bil direkt efter. Är det någon som fått detta? Hur suddigt ser man? Är lite nervös. Det är säkert olika person till person men vill få höra någon som gjort detta. Jag ska få droppar i båda ögon.


Annons:
MonicaLagerquist
10/23/18, 2:29 PM
#1

Det går över hyfsat snabbt.Fast jag tycker att man blir väldigt ljuskänslig efteråt.

Stolt ägare till fem La permer

Fien
10/23/18, 2:36 PM
#2

Jag fick det utan att läkaren sagt det. Såg väldigt konstigt och det var skumt att cykla hem… blev helt förskräckt när jag tittade mig i spegeln och pupillerna var superstora! För mig tog det ett drygt dygn innan de gick tillbaka till normal storlek igen….

Caeli
10/23/18, 7:23 PM
#3

Ta med dig ett par solglasögon och planera inte in något som kräver bra syn de närmaste timmarna!

ks172
10/23/18, 8:19 PM
#4

Jag har egentligen praktik som skoluppgift, undersökningen är kl 8, är det smart och fara på praktik efter lunch?
jag kommer ta med solglasögon och jag kommer få skjuts hem.


Aleya
10/27/18, 4:14 PM
#5

#4 jag fixade verkligen inte att jobba efter dropparna. Jag fick så otroligt ont i ögonen att jag gick hem

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fien
10/27/18, 9:43 PM
#6

Jag hade inte heller klarat att jobba efter de dropparna….

Annons:
[Devya]
10/28/18, 11:49 AM
#7

Man ser nog väldigt dåligt efteråt, åtminstone var det så för mig. Jag var också väldigt vinglig. :) Köra bil bör man absolut inte göra. Det kan ta upp till flera timmar innan det försvinner. Det känns också jätte freaky att se sig själv i spegeln fast man knappt ser något då. 😂

ks172
10/28/18, 5:06 PM
#8

Hoppas bara att de hittar vad det är för fel med mina ögon :)


mollyt
11/1/18, 5:57 AM
#9

Jag jobbar på en ögonmottagning och att ge pupillvidgande droppar är standard inför många undersökningar. Det är lite olika hur man upplever synen efteråt, det är framförallt synen på nära håll som blir sämre. Men det beror lite på vilken slags ögondroppe du får - det finns många olika. En del vidgar mest pupill (vilket förvisso också påverkar synen då skärpedjupet försvinner och det blir mer ljusspridning inne i ögat) medan andra droppar slår ut ackommodationen = förmågan att ändra fokus till nära håll. Dessa droppar påverkar synen desto mer och effekten sitter ofta i ganska länge. 

Nu framgår det inte riktigt vilken typ av undersökning du ska göra eller vad som är fel med dina ögon, så svårt att sia i vilken droppe du kommer att få.

Jag hoppas att det går bra för dig i vilket fall. Som några redan tipsat om kan det vara skönt att ha med solglasögon - då man blir lite med ljuskänslig när pupillen inte kan dra ihop sig när det är ljust på ett par timmar (minst). Lycka till!

ks172
11/1/18, 6:47 PM
#10

#9 Jag fick 3 olika droppar inklusive pupillsvidgande droppar, det sved i ögonen. Tyvärr har de inte kunnat hitta något fel med mina ögon och jag får klara mig på egen hand. Enda tipset jag fick var att använda ögondroppar och ögonsalva.


Upp till toppen
Annons: