Annons:
Etikettpms
Läst 1300 ggr
OlgaMaria
2018-10-19 11:26

Omega 3 vid PMS-besvär

Min PMS har blivit så mycket värre senaste åren och jag har också fått riktigt jobbig huvudvärk och sömnsvårigheter i samband med PMSen.

För typ 10-15 år sen brukade jag ta Omega 3 och märkte att det hade väldigt bra effekt mot menssmärtor, men senaste åren har jag varit dålig på att ta Omega 3. Hursomhelst mådde jag så katastrofalt dåligt förra PMS-omgången men nu efter senaste ägglossningen så har jag tagit lite större doser Omega 3 eftersom jag påminde mig om att det kan hjälpa mot depression, ångest osv.

Nu är det ett par dagar till mens och jag har klarat mig riktigt bra hittills. Iaf väldigt mycket bättre än senaste månaderna. Ingen huvudvärk och ingen dålig sömn. Har haft en del ångest och humörsvängningar men mycket bättre. Effekten av Omega 3 blir bättre vid långtidsbehandling också, så ska fortsätta med detta nu.

Hittade också denna studie nu som bekräftar de positiva effekterna av Omega 3 vid PMS-besvär, så känns bra att dela med sig.

"It appears that omega-3 fatty acids may reduce the psychiatric symptoms of PMS including depression, nervousness, anxiety, and lack of concentration and may also reduce the somatic symptoms of PMS including bloating, headache and breast tenderness. These effects increased by longer duration of treatment."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23642943

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Honestyisdead
2018-10-19 12:49
#1

Har ingen verkan på mig tyvärr :(

OlgaMaria
2018-10-19 12:59
#2

#1 Har du testat en riktigt bra dos och under längre tid? Denna månad tog jag dubbel dagsdos Omega 3 de flesta dagar från och med ägglossning. Mycket stor förbättring blev det mot förra månaden iaf.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lina Strindlund
2018-10-23 20:50
#3

Hur stor dos tar du då? Jag tar en tesked linfröolja varje dag, eftersom min dietist rek det, eftersom jag är vegan. Tidigare tog jag 2 tsk om dagen, men hon sa att 1 tsk räcker. Men min PMS är värre nu… hm hm… kanske ska ta 2 tsk ändå..!..? Jag har aldrig hört denna koppling till PMS tidigare dock! :D Frågan är hur mkt man kan ta… :/


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

OlgaMaria
2018-10-28 12:02
#4

#3 Ursäkta för sent svar. Dagsdosen (två kapslar) är 640 mg (DHA och EPA) och jag tog dubbel dos många dagar som sagt. 

Vet inte hur mycket man får i sig från linfröolja men låter som att du gott och väl kan gå tillbaka till 2 tsk om dagen. Det finns ju också tillskott med omega 3 från alger som kanske vore bra för dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

blomma12
2018-10-28 15:09
#5

Ett annat tips mot PMS är munkpeppar. Har inte själv testat men rekommenderas på många hälsokost sidor att ta mot PMS.

Effie
2018-11-05 13:35
#6

#4 , #3Jag vet heller inte hur mycket Omega3 man får I sig I linfröolja - men den som finns måste ju omvandlas till EPA och DHA, och det är bara ca 10% som omvandlas, I bästa fall. Skulle nog också testa algvarianten om jag vore vegan; den innehåller EPA och DHA, om jag inte tar helt fel.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Lina Strindlund
2019-05-29 11:54
#7

tack för svar! Jag ska testa alger när vi bättre ekonomi! :) Nu ska jag köra på med linfröolja och hoppas min PMS blir bättre. Det jag märkt personligen är att när jag är i bra form allmänt , bra vikt och inte för stressad, då blir PMSen MYCKET mildare. Men ibland vet jag inte vad jag "gjort för fel" när PMS en plötsligt är mkt värre en månad… kan vara stress… Arbetstränar och nu kan de inte ha så mkt tålamod med mig längre utan vill se bättre resultat säger de = stresskänsla! :( ironiskt nog är det just PMSen och mensvärken som gör arbetsträningen svårare då jag blir borta 1-2 dagar per månad, vilket inte är ok. Konstigt i dagens feministiska Sverige tycker jag!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: