PMS

Omega 3 vid PMS-besvär

2018-10-19 11:26 #0 av: OlgaMaria

Min PMS har blivit så mycket värre senaste åren och jag har också fått riktigt jobbig huvudvärk och sömnsvårigheter i samband med PMSen.

För typ 10-15 år sen brukade jag ta Omega 3 och märkte att det hade väldigt bra effekt mot menssmärtor, men senaste åren har jag varit dålig på att ta Omega 3. Hursomhelst mådde jag så katastrofalt dåligt förra PMS-omgången men nu efter senaste ägglossningen så har jag tagit lite större doser Omega 3 eftersom jag påminde mig om att det kan hjälpa mot depression, ångest osv.

Nu är det ett par dagar till mens och jag har klarat mig riktigt bra hittills. Iaf väldigt mycket bättre än senaste månaderna. Ingen huvudvärk och ingen dålig sömn. Har haft en del ångest och humörsvängningar men mycket bättre. Effekten av Omega 3 blir bättre vid långtidsbehandling också, så ska fortsätta med detta nu.

Hittade också denna studie nu som bekräftar de positiva effekterna av Omega 3 vid PMS-besvär, så känns bra att dela med sig.

"It appears that omega-3 fatty acids may reduce the psychiatric symptoms of PMS including depression, nervousness, anxiety, and lack of concentration and may also reduce the somatic symptoms of PMS including bloating, headache and breast tenderness. These effects increased by longer duration of treatment."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23642943

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-10-19 12:49 #1 av: Hera

Har ingen verkan på mig tyvärr :(

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2018-10-19 12:59 #2 av: OlgaMaria

#1 Har du testat en riktigt bra dos och under längre tid? Denna månad tog jag dubbel dagsdos Omega 3 de flesta dagar från och med ägglossning. Mycket stor förbättring blev det mot förra månaden iaf. 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-10-23 20:50 #3 av: Lina Strindlund

Hur stor dos tar du då? Jag tar en tesked linfröolja varje dag, eftersom min dietist rek det, eftersom jag är vegan. Tidigare tog jag 2 tsk om dagen, men hon sa att 1 tsk räcker. Men min PMS är värre nu... hm hm... kanske ska ta 2 tsk ändå..!..? Jag har aldrig hört denna koppling till PMS tidigare dock! :D Frågan är hur mkt man kan ta... :/


Medarbetare på Djurskydd iFokus.

Mina 2 största intressen är Hälsosam livsstil och Djurens välfärd. 

Anmäl
2018-10-28 12:02 #4 av: OlgaMaria

#3 Ursäkta för sent svar. Dagsdosen (två kapslar) är 640 mg (DHA och EPA) och jag tog dubbel dos många dagar som sagt. 

Vet inte hur mycket man får i sig från linfröolja men låter som att du gott och väl kan gå tillbaka till 2 tsk om dagen. Det finns ju också tillskott med omega 3 från alger som kanske vore bra för dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-10-28 15:09 #5 av: blomma12

Ett annat tips mot PMS är munkpeppar. Har inte själv testat men rekommenderas på många hälsokost sidor att ta mot PMS.

Anmäl
2018-11-05 13:35 #6 av: Effie

#4 , #3Jag vet heller inte hur mycket Omega3 man får I sig I linfröolja - men den som finns måste ju omvandlas till EPA och DHA, och det är bara ca 10% som omvandlas, I bästa fall. Skulle nog också testa algvarianten om jag vore vegan; den innehåller EPA och DHA, om jag inte tar helt fel.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl