OT - Off Topic

Manlig gynekolog

2018-10-12 18:18 #0 av: emeliiiiieee

Hörde för ett tag sen att manliga gynekologer inte får undersöka patienter utan att en kvinnlig läkare/ssk/uska är med. Är det sant? Jag själv går bara till manlig gynekolog och det har aldrig varit en kvinna med på undersökningarna..

Anmäl
2018-10-12 18:26 #1 av: Kaktusar

Låter konstigt, jag har varit till manliga gynekologer också (ingen undersökning). Det måste ju dra en del resurser från personalen om man alltid ska vara med en läkare som utför sitt jobb.

Anmäl
2018-10-12 18:26 #2 av: MonicaLagerquist

De gånger jag blivit undersökt av en manlig gyn läkare har det varit en person till inne i rummet.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-10-12 18:28 #3 av: emeliiiiieee

#1 Tyckte också det lät väldigt konstigt... Den enda gången det varit flera med på undersökningen var när jag åkte in akut med enorma blödningar. Vid en vanlig har det bara varit jag och läkaren.

Anmäl
2018-10-12 18:30 #4 av: Carmarino

Numera har jag en kvinnlig gynekolog, men när jag hade en manlig var det nog aldrig någon annan med. Inte vad jag minns i alla fall. Det var i så fall bara om gynekologen av någon anledning behövde assistans.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-10-12 18:33 #5 av: Aleya

Har aldrig varit med om detta så skulle säga att det är osant

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-10-12 18:34 #6 av: emeliiiiieee

#2 Kanske beror på landsting då?

#3 Ja om dom behöver assistans är det ju självklart att nån är med men har aldrig hört att det är ett måste att en kvinnlig är med.

Anmäl
2018-10-12 18:37 #7 av: emeliiiiieee

#5 Personen var så säker på sin sak och blev förbannad för jag sa att jag oftast är ensam med min läkare under undersökningen.

Anmäl
2018-10-12 18:58 #8 av: Aleya

#7 då är det kanske något som personen själv kräver.
Låter då bara som något i dennes huvud om du ursäktar uttrycket.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-10-12 19:09 #9 av: emeliiiiieee

#8 Ja så kan det säkert vara.

Jag själv bryr mig inte ett dugg då jag litar helt på min läkare.

Anmäl
2018-10-12 19:53 #10 av: Ess1

#0 Så är det där jag bor också, så det är nog olika för olika landsting. Regeln är ju till för att skydda kvinnor, så en bra regel tycker jag. 

#8 Oj, det är i mitt huvud också. Borde jag söka för det?Galen

Anmäl
2018-10-12 20:12 #11 av: MonicaLagerquist

#10     Här är en till Galen

Anmäl
2018-10-12 20:34 #12 av: annia1

Här där jag bor så är det alltid en sköterska med om det är en manlig läkare. (oavsett om det är distriktsläkaren på VC eller gynekolog). 

Det är väl möjligt att det inte finns nåt krav så att landsting kan  göra  olika.  Sen vet jag inte hur det är när det är  privata.

Men det är trygghet, både för kvinnan som blir undersökt att hon kan känna sig trygg när en främmande man ska undersöka henne och att hon känner/vet att han inte kan gå över gränsen. Men det är också en trygghet för den manliga läkaren. Att han inte kan bli oskyldigt anklagad för att sexuellt ofredat kvinnan.

Played for a fool!

Anmäl
2018-10-12 21:30 #13 av: Hera

Min manliga hade ingen annan i rummet. Hon satt utanför.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2018-10-12 22:42 #14 av: koppargaller

Under dom senaste ca 15 åren har det alltid varit någon med vid gynundersökningar, oavsett läkarens kön.

Anmäl
2018-10-12 23:33 #15 av: Tuulikki

Det är alltid med en sköterska när jag är på gynundersökning

↠ Just keep swimming ↠ 

Anmäl
2018-10-12 23:53 #16 av: VeilofElysium

Jag har också alltid varit hos manliga gynekologer och det har varit sköterskor på plats. 

Anmäl
2018-10-13 08:28 #17 av: Devya

Har aldrig varit någon annan i rummet då jag haft en manlig gynekolog. Låter diskriminerande om det är så. Ska det vara på det viset borde det också finnas en extra person med om det är en kvinnlig gynekolog. Det finns ju faktiskt lesbiska och bisexuella gynekologer som också kan gå över gränsen eller tänker jag helt galet här?

Anmäl
2018-10-13 08:39 #18 av: Tuulikki

#17 det har det varit när jag varit hos kvinnlig också

↠ Just keep swimming ↠ 

Anmäl
2018-10-13 11:14 #19 av: Fransu

Jag gick också gått hos manliga (även kvinnliga) gynekologer och det har inte funnits några andra i rummet. Däremot är min erfarenhet att manliga gynekologer är mer varsamma än kvinnliga. Konstigt nog.

Anmäl
2018-10-13 12:28 #20 av: MonicaLagerquist

#19 Ja jag har också upplevt att manliga gyn läkare är varsammare.

Ett undantag var den gyn läkaren jag träffade på Sala lasarett då jag svimmade av smärta när jag hade mens.

Han förklarade för mig att det fanns inte att ha ont i och att jag fick skärpa till mig.

Anmäl
2018-10-13 13:05 #21 av: Carmarino

Tror det beror mer på personen och inte könet. Den värsta gynekolog jag har haft var en kvinna. Av de andra jag har haft har två varit män och en varit kvinna, och de har varit jättebra alla tre.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.