Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4046 ggr
emeliiiiieee
2018-10-12 18:18

Manlig gynekolog

Hörde för ett tag sen att manliga gynekologer inte får undersöka patienter utan att en kvinnlig läkare/ssk/uska är med. Är det sant? Jag själv går bara till manlig gynekolog och det har aldrig varit en kvinna med på undersökningarna..

Annons:
Kaktusar
2018-10-12 18:26
#1

Låter konstigt, jag har varit till manliga gynekologer också (ingen undersökning). Det måste ju dra en del resurser från personalen om man alltid ska vara med en läkare som utför sitt jobb.

MonicaLagerquist
2018-10-12 18:26
#2

De gånger jag blivit undersökt av en manlig gyn läkare har det varit en person till inne i rummet.

Stolt ägare till fem La permer

emeliiiiieee
2018-10-12 18:28
#3

#1 Tyckte också det lät väldigt konstigt… Den enda gången det varit flera med på undersökningen var när jag åkte in akut med enorma blödningar. Vid en vanlig har det bara varit jag och läkaren.

Carmarino
2018-10-12 18:30
#4

Numera har jag en kvinnlig gynekolog, men när jag hade en manlig var det nog aldrig någon annan med. Inte vad jag minns i alla fall. Det var i så fall bara om gynekologen av någon anledning behövde assistans.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2018-10-12 18:33
#5

Har aldrig varit med om detta så skulle säga att det är osant

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

emeliiiiieee
2018-10-12 18:34
#6

#2 Kanske beror på landsting då? #3 Ja om dom behöver assistans är det ju självklart att nån är med men har aldrig hört att det är ett måste att en kvinnlig är med.

Annons:
emeliiiiieee
2018-10-12 18:37
#7

#5 Personen var så säker på sin sak och blev förbannad för jag sa att jag oftast är ensam med min läkare under undersökningen.

Aleya
2018-10-12 18:58
#8

#7 då är det kanske något som personen själv kräver. Låter då bara som något i dennes huvud om du ursäktar uttrycket.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

emeliiiiieee
2018-10-12 19:09
#9

#8 Ja så kan det säkert vara. Jag själv bryr mig inte ett dugg då jag litar helt på min läkare.

Ess1
2018-10-12 19:53
#10

#0 Så är det där jag bor också, så det är nog olika för olika landsting. Regeln är ju till för att skydda kvinnor, så en bra regel tycker jag. 

#8 Oj, det är i mitt huvud också. Borde jag söka för det?🤪

MonicaLagerquist
2018-10-12 20:12
#11

#10     Här är en till 🤪

Stolt ägare till fem La permer

annia1
2018-10-12 20:34
#12

Här där jag bor så är det alltid en sköterska med om det är en manlig läkare. (oavsett om det är distriktsläkaren på VC eller gynekolog). 

Det är väl möjligt att det inte finns nåt krav så att landsting kan  göra  olika.  Sen vet jag inte hur det är när det är  privata.

Men det är trygghet, både för kvinnan som blir undersökt att hon kan känna sig trygg när en främmande man ska undersöka henne och att hon känner/vet att han inte kan gå över gränsen. Men det är också en trygghet för den manliga läkaren. Att han inte kan bli oskyldigt anklagad för att sexuellt ofredat kvinnan.

.

Honestyisdead
2018-10-12 21:30
#13

Min manliga hade ingen annan i rummet. Hon satt utanför.

Annons:
koppargaller
2018-10-12 22:42
#14

Under dom senaste ca 15 åren har det alltid varit någon med vid gynundersökningar, oavsett läkarens kön.

[Tuulikki]
2018-10-12 23:33
#15

Det är alltid med en sköterska när jag är på gynundersökning

VeilofElysium
2018-10-12 23:53
#16

Jag har också alltid varit hos manliga gynekologer och det har varit sköterskor på plats.

[Devya]
2018-10-13 08:28
#17

Har aldrig varit någon annan i rummet då jag haft en manlig gynekolog. Låter diskriminerande om det är så. Ska det vara på det viset borde det också finnas en extra person med om det är en kvinnlig gynekolog. Det finns ju faktiskt lesbiska och bisexuella gynekologer som också kan gå över gränsen eller tänker jag helt galet här?

[Tuulikki]
2018-10-13 08:39
#18

#17 det har det varit när jag varit hos kvinnlig också

Fransu
2018-10-13 11:14
#19

Jag gick också gått hos manliga (även kvinnliga) gynekologer och det har inte funnits några andra i rummet. Däremot är min erfarenhet att manliga gynekologer är mer varsamma än kvinnliga. Konstigt nog.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

MonicaLagerquist
2018-10-13 12:28
#20

#19 Ja jag har också upplevt att manliga gyn läkare är varsammare.

Ett undantag var den gyn läkaren jag träffade på Sala lasarett då jag svimmade av smärta när jag hade mens.

Han förklarade för mig att det fanns inte att ha ont i och att jag fick skärpa till mig.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
2018-10-13 13:05
#21

Tror det beror mer på personen och inte könet. Den värsta gynekolog jag har haft var en kvinna. Av de andra jag har haft har två varit män och en varit kvinna, och de har varit jättebra alla tre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

line84
2018-10-13 22:01
#22

Har bara haft kvinnliga gynekologer genom åren och då har det bara varit vi i rummet, men för 6 månader sen hade jag en manlig. Och det var faktiskt en kvinna med i rummet. Hon assisterade inte honom, bara fanns där. Just då tänkte jag inte på det men nu när jag läste din fråga började jag fundera..

blomma12
2018-11-03 10:48
#23

Haft både kvinnlig och manlig gynekolog och har alltid bara varit den personen själv i rummet.

johanna95
2018-11-03 14:23
#24

Har för mig att man har rätt att kräva att en kvinnlig sköterska/läkare/undersköterska är med i rummet om man har en manlig gynekolog men att det inte är ett måste om man inte säger till. Är inte helt 100 dock

blomma12
2018-11-03 22:22
#25

#24 Har bett om kvinnlig gyn när jag haft enbart manlig men han sa att man får inte välja det själv.

oh-la
2018-11-04 08:29
#26

#24, man har inte rätt att välja. Det skulle innebära att vården vore skyldiga att bistå med en kvinnlig gynekolog på begäran och det går inte. Man kan däremot begära en kvinnlig gynekolog, men finns ingen att tillgå får man antingen ta det som finns eller välja annan klinik.

Katti
2018-11-04 21:52
#27

Nej, det är ingen regel i Sverige, men jag tror att det är så i USA. Även när det gäller förlossningar.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
[Tuulikki]
2018-11-04 23:45
#28

I kommentar #24 står det ju att det går att be om att en annan kvinna är med i rummet, inte nödvändigtvis att en måste få en kvinnlig gynekolog när en ber om det🙂

Katti
2018-11-05 10:37
#29

Nu har jag googlat lite och det verkar inte vara lag på det i USA heller. Inte när det gäller vuxna, men däremot om barn undersöks. Men det kanske kan vara olika regler i olika delstater? Däremot verkar det vara praxis att en kvinna är med om möjligheten finns. Jag har haft både manliga och kvinnliga och aldrig haft någon annan med i rummet, varken på sjukhus eller gyn-mottagning. Utom vid förlossningar då - när rummet ibland har varit fullt av folk!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

nypisnina
2018-11-08 01:00
#30

Jag har med hört det, kan det vara att det var så innan i Sverige eller något? Jag antog att det var så för alla gånger som jag har haft en manlig gynekolog så har det varit en kvinnlig sköterska eller undersköterska med. 🤔

Surpan
2018-11-08 08:33
#31

Vissa ställen har det som policy men det är inte ett krav.

Själv har det alltid vart en usk med i rummet när jag gjort gynundersökningar på sjukhus oavsett om gyn vart en man eller kvinna, med enda undantaget på förlossningen. 

Men aldrig när jag vart på ungdomsmottagning eller MVC mottagning.

/Surpan

Lona
2018-11-08 21:00
#32

#25 Mfl, enda gången man har rätt att få en kvinnlig gynekolog är när det är undersökning efter en våldtäkt/sexuella övergrepp. I övriga fall kan man givetvis önska en kvinnlig läkare men vårdgivaren har ingen skyldighet att följa önskan.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
2018-11-08 21:16
#33

#32 Vilket är den enda anledning till att jag vägrar besöka gynekolog.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2018-11-08 22:11
#34

#33, Fast du kan ju boka tid till just en kvinnlig gynekolog, det är mer att du inte kan KRÄVA en om du tex söker akut. 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Calcifer
2018-11-08 22:15
#35

#34 Här verkar de göra det till ett ännu större problem än så. Om jag ringer för att boka tid och säger att jag vill ha en kvinnlig så brukar jag bli mött av "ja men det kan vi inte lova, vi kan ge dig en tid så får du se när du kommer hit". Med den extrema ångest jag har vägrar jag chansa så då bokar jag ingen tid och går inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2018-11-08 22:32
#36

#35, Ah, ångesten har jag full förståelse för! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
2018-11-08 23:17
#37

#35 Det finns ingen privat gynekolog i närheten?

När jag var yngre gick jag hos en privat gynekolog (en kvinna). Var henne man boka tid hos och henne man då kom till och ingen annan.

Nu var det länge sen jag var hos gyn men har alltid hamnat hos kvinnor (och en av dem gångerna var en annan människa med som stod och prata med mig under hela undersökningen och i princip höll mig i hand :P).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: