Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1263 ggr
Duvethon
10/3/18, 11:00 PM

Rädd för att resa

Hjälp.

Jag får stark ångest av förändringar och detta medför att jag får ångest av att resa. I synnerhet resor som inkluderar utomlands med flyg. Jag vill inte att detta ska hindra mig från att resa men samtidigt mår jag så dåligt över det här.

Jag tänkte boka en sista minuten men håller på att avboka p.g.a stark rädsla. Hur kommer man över? Finns det någon som känner igen sig? Jag har upplevt trauman utomlands som jag kopplar till resandet så jag tror att detta ger mig ångest. Men hur ska jag göra för att kunna leva fullt ut?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Maria
10/4/18, 6:54 AM
#1

Har du någon nära vän att resa tillsammans med? Det hjälper oftast att försöka besegra sina rädslor och gör man det tillsammans med någon man är trygg med så brukar det gå lättare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Herveaux
10/4/18, 2:12 PM
#2

Känner igen mig i hur du känner. Jag har slagits med ordentlig social ångest i perioder. Sen är jag också en fruktansvärd vanemänniska som lätt kommer ur balans av förändringar. 

Det är som med många andra typer av rädslor eller fobier; utsätta sig för det obehagliga på en hanterlig nivå och låta känslorna komma men sen vänta tills dom också ebbar ut innan man lämnar situationen. När en obehgasnivå känns hanterlig så kan man ge sig på ett snäpp svårare utmaning. 
Man kan sällan skynda fram resultat, det måste få ta sin tid. 

Om en sista-minuten är en för stor utmaning för dig just nu, vet bara du själv. 
Ett alternativ kanske vore att ta en kortare resa inrikes? (Förstår dock om du vill iväg till sol och värme.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Fransu
10/4/18, 3:33 PM
#3

KBT-terapi. Det går ut på att utsätta sig för det som är jobbigt och märka att det inte är varken farligt eller jobbigt. Så försök komma ut och resa och ha kul.

(Själv har jag svår agorafobi och panikångest. Jag lever ett väldigt inrutat liv. Så fort jag gör något som faller utanför ramarna av det jag brukar får jag det svårt. Har inte rest på många år, det funkar helt enkelt inte. Låt det inte gå så långt det gjort för mig.)

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Upp till toppen
Annons: