Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1576 ggr
Duvethon
10/2/18, 1:04 AM

Resa på höst

Hur stark är solen runt Medelhavet i Oktober? Behöver man skydda sig med solkräm i samma utsträckning som på sommaren, blir man brun vid denna årstid?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Surpan
10/2/18, 7:55 AM
#1

Är det sol ute så bör man alltid skydda sig, oavsett plats eller årstid. 🙂

Jag var i Grekland runt 10e Oktober för några år sen och då hade vi upp emot 30 grader och strålande sol. Solade och badade hela resan. Men när vi pratade med de som jobbade där så var det väldigt olika beroende på år. Vissa år var det regn och kallt och vissa år fortfarande sommar. Vissa restauranger och barer hade redan stängt för säsongen när vi var där (det var sista charterveckan).

"Runt medelhavet" är ju också väldigt stort område. Det är såklart kallare i Frankrike än i Egypten. 🙂

Kolla väderrapporter och ta med solkräm är mitt tips.

/Surpan

Honestyisdead
10/2/18, 1:14 PM
#2

Är det fint väder blir man brun och behöver skydda sig ja.

Åsa S
10/7/18, 9:21 AM
#3

Det beror ju på vart man åker är det i norra Europa lär det ju inte vara så varmt även nu iår har det varit lite svalare än normalt, nyss hemkommen från kreta och vi har haft en del regn och lite svalare med blåst trots att kreta ligger så långt söderut vi fick dock inget av stormen som det varnades om.  Fast att det är svalt kan faktiskt vara mer förrädiskt för under de dagar med ungefär svensk normal sommar + de svala vindar som blåser runt kreta kan man sitta länge i solen utan att känna att solen bränner så jag blev faktiskt röd under en sån dag.

[IdaSoren]
10/7/18, 11:56 AM
#4

Temperatur eller väder har inte så mycket med solens styrka att göra, solen är starkast (störst risk för att bränna sig) mitt på sommaren men självklart blir man brun och solbränd även under andra årstider. Några av mina värsta solbrännor har jag fått under skidsemestrar. Så ja, solen kommer nå din hud och göra dig solbränd även om det är kyligt eller molnigt ute. Jag smörjer alltid in mig, året runt.

Maria
10/9/18, 7:49 AM
#5

Jag har rest en del kring medelhavet och den gången jag blev allra mest solbränd var i sen september på Rhodos en gång.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: