Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 1014 ggr
Blanksteg
9/25/18, 10:35 PM

Sprickor / rädsla för sprickor

Eftersom en gynundersökning kostar 350 kr så frågar jag här först, ifall det är en lätt fråga som ni kanske kan svara på.

Alldeles vid slidmynningen och vid mellangården så har man, eller jag iaf, en flik, typ tunn hud, precis som man har t.ex. mellan tummen och pekfingret när man håller isär dem. Är det så för alla kvinnor? Ska det se ut så? Ser så känsligt ut.

Jag har lätt för att få sprickor där, för det är så känsligt. Har fått spricka där varje gång jag haft penetrerande sex. Inte haft penetrerande sex på över 1 år nu, och rädslan för att få en spricka där bidrar till min oro inför sex. Har problem med sex sen tidigare, inte bara pga sprickor där (bristande lust).

Annons:
Lona
9/26/18, 8:16 AM
#1

Jag vet inte hur gammal du är, men du kanske kan gå till UM? Annars kan ju även en barnmorska (billigare) göra en koll och se om det är något som behöver "åtgärdas". Däremot är det vanligtvis en gynekolog som utför ett ingrepp OM det skulle behövas. Smörj gärna underlivet med olja el dyl när du har duschat och använd glidmedel vid sex. Torra slemhinnor spricker betydligt lättare än mjuka. Svamp kan också orsaka sprickor.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Blanksteg
9/26/18, 10:39 AM
#2

Tack!

Jag har gått på undersökning förut på UM, när jag ung nog för att gå dit. Men nu har jag blivit för gammal tyvärr. Då har de ju inte sett något konstigt, men jag blir ändå nojig.

Ska bli mer noga med att smörja in mig. Brukar ha hydrokortison på just det stället också, när det området känns ömt/känsligt.

Upp till toppen
Annons: