Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 2066 ggr
Anonym
Anonym
2018-09-18 20:20

Hur rakar man sig bäst?

Har misslyckats många gånger när jag försökt raka underlivet, vilket resulterat i finnar och klåda i flera dagar. Tror att felet är att jag rakat mothårs. Men det funkar ju inte att raka medhårs? Det är helt omöjligt att få bort håret så att det blir lent utan det blir bara kort stubb. Vad gör jag för fel? Provat både vanliga och engångshyvlar.

Annons:
Honestyisdead
2018-09-18 20:30
#1

Har man känslig hud blir det så.

Har du rakgel?

Anonym
Anonym
2018-09-18 20:32
#2

#1 Ja, går inte att få bort allt hår utan att raka mothårs oavsett :/

Lizelda
2018-09-18 20:33
#3

Jag använder denna efteråt, funkar bra

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Randomel93
2018-09-18 20:47
#4

Jag hade jätteproblem med röda prickar tills jag gick över till herrprodukter istället, deras rakhyvlar är av min erfarenhet mycket bättre än damprodukterna :) värt att testa!

Anonym
Anonym
2018-09-18 20:59
#5

#3 Rakar du mothårs då? #4 Provat det också :)

[Tuulikki]
2018-09-18 21:14
#6

Tvättar håret och kroppen, rakar övriga ställen först så jag stått i duschen en stund och mjukat upp huden med varmvattnet. Har en herrhyvel och bra intimrakgel. Rakar först mothårs, sen medhårs. När jag är klar första vändan sköljer jag med iskallt vatten och skrubbar huden (väldigt!) lätt så jag märker om jag missat någonstans, och när en får gåshud ställer sig ju håren och en kommer ännu närmre huden med hyveln. Upplever att det blir slätare då och jag får bort allt 😊 Efteråt smörjer jag med aloe vera eller någon slags kylande intimgel. Får nån prick i alla fall men inte alls som förut.

Annons:
Lizelda
2018-09-19 00:13
#7

#5 Jupp, enbart om man ska vara petig. Alltid haft mycket röda prickar och dylikt innan.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

-Aida-
2018-09-20 15:32
#8

Hur förvarar du din rakhyvel? Förvara den luftigt och torka den torr, annars bildas det möggel, bakterier och Svamp om man bara dumpar den på golvet i duschen eller vid kanten av badkaret.
Jag har rätt känslig hud och har aldrig haft problem med röda prickar eller klåda efteråt. Jag duschar rätt länge i varmvatten, för att mjuka upp huden, sen rakar jag mothårs, använder noll rakprodukter, har bara en intimtvål jag tvättar huden runt om med först för att få ren hud och efter jag rakat så sköljer jag med intimtvålen en gång till.
Jag håller hög hygien på mina hyvlar och vid rakning, är nogrann med att hyveln inte legat på golvet etc, vill inte få in bakterier under huden av rakbladet och sånt.
Använder engångshyvel då jag tycker allt annat rakar sämst.
Tror inte själv det finns en bästa metod, man får prova sig fram vad som funkar för en själv.

AnnieJson
2018-09-21 22:18
#9

Jag har lärt mig att inte stressa mig genom rakningen utan att ta god tid på mig. Ofta är det när man skyndar sig eller slarvar som det blir dåligt resultat. Jag tar en lång dusch sen rakar jag först armhålorna sen benen och sist när huden är riktigt uppmjukad underlivet. Bra och ren hyvel är jätteviktigt. Först rakgel och medhårs. Sedan mer rakgel och mothårs. Jag avslutar med en lugnande produkt från RFSU/Apoteket. Då får jag ett bra resultat som dessutom inte kliar! Jag brukar raka bort allt hår och resultatet blir väldigt lent och fint och det ger en bra känsla där nere. I alla fall i några dagar innan det växer ut igen :-)

moawi
2018-09-25 21:41
#10

Jag har samma problem - det kliar alltid när jag rakar mothårs. Och det är dessutom helt OMÖJLIGT för mig att raka mig mothårs oftare än en gång i veckan, det är extremt smärtsamt och jag blöder om jag försöker.

Förut brukade jag raka mig mothårs en gång i veckan (varje fredag haha) men det slutade alltid med att jag gick hela helgen och tyckte att det kliade och var obekvämt när det började växa ut igen. Trots det fortsatte jag, för jag kunde absolut inte stå ut med tanken på att någon skulle se att jag hade HÅRSTUBB MELLAN BENEN herregud.

Idag har jag slutat med det. Rakar 1-2 gånger i veckan medhårs vilket resulterar i att jag alltid har lite stubb men jag har totalt slutat bry mig och min kille har inga som helst åsikter i frågan heller. 

Visst, man kanske kan prova hyvlar hit och dit och olika produkter, men vafan ORKA. Tänk vad sjuka grejer normer kan få oss att göra ändå. Att man liksom spenderat SÅ många timmar i duschen med huvudet mellan benen, tänk all akrobatik man utövat, hur man fifflat och haft sig där mellan benen för att fånga upp allaaaaa hårstrån. Ändå missar man alltid nån, det upptäcker man när man kommit ut ur duschen och hunnit torka sig :-)

(((För att inte tala om hur mycket av sin vakna tid man spenderat med att tänka på hur gärna man skulle vilja dra av sig brallorna och klia sig mellan benen som det inte fanns någon morgondag - helst till tonerna av Alexandra Burke's version av "Halleluja" - men inte kan eftersom man är in public. SAD. Livet är för kort för att gå och klia sig på fiffi hela tiden, som jag brukar säga. CARPE DIEM)))

Anyway, det jag ville säga var - ta hand om dig och din fiffi. Raka medhårs eller vad du känner för <3 stubb is fine!!

emeliesve
2018-09-27 01:32
#11

Jag tycker att det kliar mest när det håller på att växa ut igen. Rakar mig därför minst ett par gånger i veckan. Har dock hänt att det blivit längre emellan och då har jag haft rejält med stubb vilket jag tycker både känns dåligt och ser illa ut och så kliar det. Men ibland är man ju bara lat. Min kille tycker det är extra nice när det är lent och hårfritt därnere men han verkar ändå inte störa sig lika mycket på när det är stubbigt som jag. Gillar inte att ha något hår eller stubb där varken inför mig själv eller inför min kille.

[Devya]
2018-09-30 21:26
#12

Måste du raka dig då? Jag brukade raka mig då mitt ex gillade det bäst. Med min nuvarande partner, som jag är även gift med, behöver jag inte raka mig. Han föredrar att jag ser kvinnlig ut där nere vilket enligt honom betyder att det finns könshår där. Först då insåg jag hur skönt det är att inte behöva raka sig. Jag avskyr ju faktiskt då det börjar växa ut redan efter en dag. Det blir så taggigt och obehagligt. Annars så har jag upplevt att det fungerade bäst att först råka medhårs, sen från sida till sida och sen mot våra. Rakgel av någon sort använde jag också. Fick alltjämt en liten röd prick men inte mer än så. Men ojj va glad att jag slipper sånt nu. Det finns liksom inget fulare än då håret börjat växa ut och samtidigt har man en röd liten prick där.🙈 Både jag och min man finner det så avtändande. Inte vår grej liksom men jag minns att mitt ex brydde sig inte om sådant. Så alla är olika. :)

Anonym
Anonym
2018-10-01 21:16
#13

Tack för alla svar! Jag lyckades äntligen att raka utan några som helst problem, men då kommer det efteråt istället.. Det var bra några dagar men när håret började växa ut igen fick jag massa finnar :( Finns det något att göra för att förhindra det?

Annons:
[Devya]
2018-10-01 21:41
#14

#13 Det är väl egentligen inte finnar det där utan vanliga plitor som kommer efter rakning. Brukar int är riktigt gå att förhindra. Därför är jag så glad att jag inte längre rakar mig där nere även om jag bara fick en åt gången. De är bara så ohyggligt fula. 🙈

Upp till toppen
Annons: