Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 1151 ggr
johanna95
2018-09-17 16:33

Hysterektomi

Hej! Är nyfiken på hur ni som gjort en hysterektomi har gått tillväga? Jag har mycket problem med blödningar. (blöder ca var 14 dag, blöder i ca 6-9 dagar och omkring 90-120 ml per dag) Vilket påverkar min livskvalité något fruktansvärt, har haft problem med detta sedan jag var ungefär 15 år gammal ( ca 8 år) har provat 10 olika sorters preventivmedel som har hjälp under en period på 3-9 månader och sen har problemen kommit tillbaks och jag är på ruta ett igen och läkarna vill att jag provar en ny sorts piller. Jag känner inte att vården tar mig på allvar eller förstår hur dåligt jag mår över detta, har självklart träffat flertalet gynekologer som vill ha någon quickfix och inte gå till botten av problemet. Har nyligen skickat in en egenremiss till en klinik som ett ”sista hopp” om att få hjälp. Kan jag lägga upp det som ett förslag till läkaren att jag vill göra en hysterektomi även fast jag bara är 23 år gammal ifall de vill ta sig an mig? Kan inte leva såhär i flera år till då det gör att jag mår riktigt dåligt både fysiskt och ännu värre psykiskt..

Annons:
Fransu
2018-09-17 16:41
#1

Låter väldigt jobbigt det du beskriver. Men jag tror inte att du kommer att få genomgå hysterektomi på grund av din låga ålder. Jag tror heller inte att jobbiga blödningar är tillräckligt skäl. Om du är frisk i övrigt vill säga. Jag kanske har fel, men jag har förstått att man inte opererar ut en livmoder om man inte absolut måste.

Min livmoder var defekt och vållade mig mer och mer smärta och problem för varje blödning. Det enda som fanns att göra var att operera bort den.

Jag hoppas verkligen att du får hjälp med dina problem. Att du hittar någon läkare som tar dig på allvar och hittar ett sätt att minska blödningarna. Som du har det nu  låter inte bra alls.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

koppargaller
2018-09-17 17:34
#2

Det brukar väl hjälpa att bränna slemhinnan på insidan av livmodern?

#2 Åldern för sterilisering är väl 20, eller 21 år?

[Tuulikki]
2018-09-17 17:39
#3

#2 jag tror det är olika beroende på landsting. De vill inte gärna göra det om du är under 30

AlvaU
2018-09-20 21:54
#4

(Sterilisering är 25 år men man tas inte riktigt på allvar om man inte är 30 år och har barn sedan innan..) När jag läste på om att ta bort livmodern/livmoderhalstappen hittade jag information om att livmodern kan tas bort om man har blödningar och smärta som hindrar en i vardagen ( - värktabletter inte hjälper, sjukskrivningar mm) men att man i första hand ska försöka med andra preventivmedel. Det har du ju gjort och både alltså tas mer på allvar än du gjort. Jag själv vill gärna ta bort livmodern, men får nöja mig med sterilisering då jag inte har några problem egentligen, och inte ens då har jag helt tagits på allvar som 27-åring utan barn. Tyvärr är nog åldern ganska avgörande för dig. Egentligen borde du kunna ringa gynekologmottagningen och säga att du vill ta bort livmodern (passa på att ta livmoderhalstappen också). Det har du ju troligtvis redan gjort, men stå på dig, de får inte ignorera dig. Enligt svensk "lag" eller vad man ska kalla det får man inte ta bort friska organ om man inte är donator - tyvärr får man bara donera livmodern om man känner personen i fråga som ska ha den. Att ta bort livmodern kan ha konsekvenser som framfall och inkontinens(stavningen är nog inte på topp där), men jag känner två personer - den ena med endo och den andra med svåra/rikliga blödningar som tagit bort livmodern i 40-årsåldern utan några problem. Deras liv blev mycket lättare att leva efter detta!

AlvaU
2018-09-21 14:19
#5

Man har rätt att bestämma över sin egen kropp när man är 25 år i hela Sverige (då kan ingen neka dig sterilisering tex, men eftersom sterilisering inte hjälper dig med dina problem så är ju detta inte aktuellt för dig TS.)

Jag antar i alla fall att rätten att sterilisera sig går lite hand i hand med att ta bort livmoder/livmoderhalstapp och informationen jag hittat om just sterilisering är att man ska ha fyllt 25 år om man inte av särskild anledning behöver sterilisera sig innan detta. Och du har verkligen en särskild anledning till att ta bort livmodern.

Det vanligaste är att ha en menscykel på dubbelt så många dagar (28 dagar) än vad du har och nästan hälften så många dagar med mens (ca 4-6 dagar). Plus att preventivmedel inte fungerar. Jag skulle säga att detta är en bra anledning till att få ta bort livmodern då det påverkar ditt liv negativt (mer negativt än "vanlig" mens). Hoppas verkligen de tar dig på allvar. Men var bestämd om att det är just Hysterektomi du vill göra. Läs på en massor om det så att läkarna och gynekologerna förstår att du är kunnig inom ämnet, vet om riskerna och har läst på om de olika möjligheterna. Om du är osäker kommer de säkert spela på detta och rekommendera något helt annat.
Enligt flera sidor jag läst får man ta bort livmodern om man har rikliga blödningar, muskelknutor, endometrios och cellförändringar.

Att du mött så mycket motstånd hittills är säkert som sagt på grund av din ålder, och har du inte barn sedan innan brukar vården inte rekommendera att ta bort något som gör att du inte längre kan få barn. Det resulterar i att du, även om du verkligen står på dig, kommer bli ifrågasatt. Så var beredd på det, men det viktigaste är att hela tiden stå på sig och inte ge vika. Hoppas att egenremissen ger resultat! :)

Upp till toppen
Annons: