Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 2169 ggr
500
9/7/18, 3:43 PM

Cellprov

Jag har en fundering kring cellrpov. Jag flyttade till en ny stad i början av januari och i mars fyllde jag 23. Enligt mina kvinnliga kolllegor på jobbet så skulle jag blivit erbjuden cellprovtagning så fort jag fyllde 23, det har inte hänt. Jag har fortfarande inte fått något erbjudande vilket de tyckte var jätte konsigt.

En av mina kollegor var och utförde ett cellprov i Maj men trots det så blev hon erbjuden ett nytt cellprov denna vecka - för att hon är nyinflyttad. Så nu känner jag mig lite förvirrad eftersom de tyckte det lät jätte konstigt att jag inte blivit erbjuden något. 

Skulle jag blivit erbjuden cellprovtagning så fort jag fyllde 23? För nu har jag varit 23 i ett halvår och det har fortfarande inte skett. Och jag har börjat känna mig orolig över detta, måste jag ta tag i det själv? För det känns som om jag aldrig kommer få något erbjudande.

Annons:
Maria
9/7/18, 4:02 PM
#1

Du får nog ringa och fråga. 

Själv föll jag på något konstigt vis ur registren när det gäller mammografi så jag fick ring och nu kallas jag som vanligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
9/7/18, 4:14 PM
#2

Du får ringa och fråga. Jag fick mitt 1 månad efter jag blev 23.

500
9/7/18, 4:22 PM
#3

Vem ringer man? Ska jag ringa till vårdcentralen jag är inskriven på trots att de inte har någon gynekologmotagning eller måste jag hitta en annan vårdcentral som har det?

emeliiiiieee
9/7/18, 4:26 PM
#4

#3 I mitt län är det speciell barnmorskemottagning som håller i cellproven. Finns det en barnmorskemottagning där du bor?

500
9/7/18, 4:40 PM
#5

#4 Okej, jag vet inte riktigt men får söka på det och se om jag hittar något.

Lona
9/7/18, 5:19 PM
#6

Mina vänner har blivit kallade under det år de fyllde 23, inte i samband med födelsedagen. Kanske är olika beroende på landsting? Själv trillade jag ur registret på något sätt, jag har blivit kallad EN gång på drygt 20 år. (Tycker att det är mer skumt än om jag inte blivit kallad alls.) Mammografi blir jag däremot kallad till.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Devya]
9/9/18, 8:30 AM
#7

Själv blev jag först kallad till ett cellprov då jag var 30 vilket var något år sedan. Här är det standard men sen bor jag inte i Sverige. 😁

Honestyisdead
9/9/18, 12:48 PM
#8

Jag går till en provat gynekolog och gör det. Hon är kopplad till landstinget så det går under högkostnadsskyddet.

Bjallstal
9/10/18, 2:58 PM
#9

Jag kunde inte min första tid. Så jag gick på drop in på en barnmorskemottagning i min stad. Här finns tre ställen(vad jag vet) som gör cellprov. Kolla med dina kollegor vart de blev kallade och ring dit eller googla och se när dem har drop in. Många ställen som har specifika tider för deponin av just cellprov då det går kvickt. 😊

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

500
9/10/18, 8:56 PM
#10

Jag ringde idag för att be dem att boka in en tid åt mig men det gick inte. Vet inte varför det inte gick men hon jag pratade med sa att det inte fungerade så hon trodde att jag ska få en kallelse snart. Men jag är ganska skeptisk. 

För att vara specifik så sa hon "De är alltid snabba vad det gäller sånt här så eftersom du är nyinflyttad så kommer du nog få kallelsen snart."

Och jag, skeptisk och irriterad, svarade "Ja, men jag flyttade ju faktiskt hit i JANUARI och jag fyllde 23 i MARS så de är ju inte snabba."

Då tystande hon och sa efter en stund "Om du inte får en kallelse inom en månad så får du höra av dig igen."

Känner mig irriterad och trött på vården. Hur kan de inte boka in en tid åt mig? Jag fattar ingenting. Hon sa att hon skulle undersöka varför jag inte fått någon kallelse ännu trots att det gått ett halvår sen jag blev 23 och de ska vara "snabba". Men jag är skeptisk till ifall hon kommer undersöka det eller ej. Men ja, ska jag bara vänta i en månad till (och förhoppningsvis komma ihåg det då)?

Honestyisdead
9/10/18, 9:08 PM
#11

Var bor du?

500
9/10/18, 9:11 PM
#12

#11 Växjö

Honestyisdead
9/10/18, 9:26 PM
#13

#10 Här du kollat med sesammottagningen?

Annons:
500
9/10/18, 9:56 PM
#14

#13 Nej, jag trodde de bara hanterade sexuella sjukdomar och sånt eftersom det är det som nämns på vårdguiden. Jag ringde till Gynekologiska cellprovsmottagningen. Fast jag ser nu att de ligger på samma adress.

Honestyisdead
9/10/18, 9:59 PM
#15

Det lär vara mer än en mottagning som tar test. Jag går som sagt till en privat. Så googla och ring runt och fråga :)

Surpan
9/11/18, 8:59 AM
#16

Här blir man kallar året man fyller 23, jag blev kallad jättetidigt, och min kompis blev kallad jättesent på året, trots att vi fyller år med någon veckas mellanrum och bor i samma kommun. Så jag hade nog avvaktat.

Annars så vet jag att det finns drop in på några gynmottagningar.

/Surpan

Upp till toppen
Annons: