Annons:
Etikettsamlevnad
Läst 1628 ggr
Anonym
Anonym
2018-09-02 11:22

Är jag och rör i något jag inte borde?

Väljer att posta detta anonymt. Jag har en granne (utländsk) som är kvinna och som jag umgås med lite nu och lite då. Hon har berättat mycket om hur hon mår med sin man och känner att hon vill skiljas. Men kulturen inom hennes familj och vänner är att det är en skam att skiljas. Men hon mår inte bra och jag misstänker även att han slår henne ibland med vad jag har hört genom väggarna. Jag har gett henne råd och försöker hjälpa så gott jag kan då jag personligen tycker att mår man dåligt och att mannen man bor med är elak så då kan man gott skilja sig. Men jag började fundera: med tanken på kulturen som hon kommer från och jag som svensk, är jag och petar i något som jag inte borde? Tänker mer om jag kan få en hel arg släkt på mig. Jag sitter inte och säger till henne: nu går vi och fixar papper för din separation. Jag är mer ett stöd. Vad säger ni?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Herveaux
2018-09-02 11:46
#2

Jag skulle aldrig bara kunna se (eller höra) på när någon annan mår dåligt i en relation och kanske t.o.m blir slagen. Tycker du har all rätt att "peta" i det här.
Om hon väljer att lämna tror du då hon skulle säga att det var du som stöttade henne i det beslutet?

Finns det ingen kvinnojour eller liknande som kan hjälpa kvinnor i hennes situation? Som kan ge henne stöd och en ev. trygg väg ut ur relationen om hon skulle vilja det?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Anonym
Anonym
2018-09-02 12:01
#3

#1 Jag kan inte säga rakt av att det är misshandel utan jag misstänker det. Skulle jag höra rakt av att det var fysisk misshandel då skulle jag ringa polis direkt. Nu är det mest psykisk. Men illa nog är det. #2 ja jag tänkte på kvinnojouren. Jag ska se vad jag kan hitta som kan hjälpa. Bra att du gav mig tipset. Jag har petat i tanken men jag är ganska ny i stan och vet inte vad som finns här. Men ska kolla upp.

Carrosh
2018-09-02 12:21
#4

Psykisk misshandel är lika illa som fysisk. Jag hade ringt och anmält på en gång. Det går att göra anonymt!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anonym
Anonym
2018-09-02 12:35
#5

#4 tänker du till soc?

Carrosh
2018-09-02 15:28
#6

#5 nej, polisen.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Anonym
Anonym
2018-09-02 17:05
#7

#6 jag har nyss pratat med henne och gett henne nummer till kvinnojouren. Jag har aldrig sett att hon har blåmärken eller dylikt. Men ja jag kommer ringa till polisen absolut om jag hör något som inte är okej nu när jag har detta på fötterna.

Lona
2018-09-02 18:09
#8

#4, Polisen gör knappast något åt psykisk misshandel tyvärr. TS, fint att du engagerar dig!♡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Anonym
Anonym
2018-09-02 18:33
#9

#8 Tack. Jag gör så gott jag kan. Och bästa är att mannen inte verkar se mig som ett hot så jag kan hjälpa henne subtilt när han inte är där, ge råd osv. Och det är ju bäst att jobba i det dolda i dessa fall.

Anonym
Anonym
2018-09-03 07:01
#10

Jag vill tillägga själv att jag har råkat ut för misshandel och fick ta mig ur själv. Så därför vet jag att jag måste agera för henne också. Men jag vet samtidigt att jag inte kan tvinga henne till att gå från mannen. Så därför kanske vissa som läser detta känner att jag gör för lite för henne. Men jag har gett nummer till kvinnojouren och sagt: ring dit om du känner att situationen är ohållbar. Och att hon får prata med mig och jag ger råd utifrån min förmåga och kunskap. Så då vet ni.

Gaara
2018-09-24 10:55
#11

Jag tycker att du gör helt rätt som du gör. Jag hade absolut gjort som dig oavsett om jag riskerat att få en arg släkt på mig eller ej. Hon bor ju i Sverige och här har vi rätten att skilja oss om vi inte mår bra i äktenskapet. Det är hennes rättighet att få må bra. Du är en bra människa som finns där för henne och stöttar. :)

Calcifer
2018-09-24 17:45
#12

Jag tycker du gör absolut allt du kan i situationen. Oavsett kultur eller land så kan ju en av de svåraste saker man gör vara att ta sig ur ett sådant förhållande. Psykisk misshandel är ju nästan alltid involverat och även manipulation vilket gör att offret ofta känner att de "kan" inte lämna, eller "får" inte, eller "borde" inte, eller att de "förtjänar" vad de får för det är de som retar upp etc. 

Lite beroende på hur du känner, om det är en situation som uppstår och du hör det, för att det är skrik, slammer, bråk, eller dylikt, så kan du ju ringa polisen i just det ögonblicket och säga att det låter som om det bråkas våldsamt hos en av grannarna och då lär de skicka ut någon som kollar till situationen. Och när jag säger att det beror på hur du känner så menar jag mest om du tror, du som ändå känner henne lite, att det skulle hjälpa snarare än stjälpa. Dessa män brukar ju tyvärr vara rätt bra på att prata sig ur situationer och om du t:ex ringt om samma adress fem gånger och varje gång har han lyckats prata bort situationen och hon tiger, så finns ju risken att de inte "kan" lägga så mycket resurser på det i framtiden om det skulle behövas. Åtminstone finns ju risken att de inte agerar lika akut.

Men himla bra av dig som VILL hjälpa! Det är allt för många som känner "nä det där är inte min ensak" och aldrig säger något.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
2018-09-24 18:38
#13

Tack #11 och #12 för uppmuntran. Jo jag vet ju situationen så skulle jag höra något så ringer jag. Men har inte hört något. Dock är jag själv i en svacka så jag är helt slut och inte orkat umgås så mycket med folk. Så jag håller mig själv undan nu för tillfället.

Annons:
Upp till toppen
Annons: