Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1562 ggr
powerade
2018-08-26 12:07

Karpaltunnelsyndrom

Hej. Är det någon här inne som haft karpaltunnelsyndrom? Vad fick er att söka hjälp? Vad gjordes åt det? Blev ni sjukskrivna? Hur länge?

Annons:
JMW
2018-08-26 12:12
#1

Jag har haft det i båda händerna. Jag sökte hjälp när mina fingrar domnade och efter undersökning konstaterades just karpaltunnel. Opererade ena handen först men minns inte hur länge jag var sjukskriven. Några veckor tror jag. Det gick några år innan andra handen visade samma symptom och då blev det operation av den också.

powerade
2018-08-26 12:18
#2

#1 det enda har varit dommningar? Fick du göra sjukgymnastik eller något före operation? Varför jag undrar är att läkaren sa han misstänker karpaltunnelsyndrom. Men har aldrig haft domningar eller stickningar som är vanligast. :p

JMW
2018-08-26 18:56
#3

#2 Jo det var domningar som gjorde mitt jobb besvärligt. Jag gjorde inget före eller efter. Minns att läkaren knackade försiktigt på insidan av handleden. Då liksom pirrade det ut i fingrarna, främst långfingret.

Fien
2018-08-26 21:33
#4

Jag fick det när jag var gravid. Började som domningar och stickningar plus att jag hade svårt att röra fingrarna över huvud taget efter natten, var liksom stel. Blev svag i fingrarna och kunde inte greppa i saker och kunde tex inte skala potatis… eftersom jag var gravid var det inte så mycket att göra mer än att gilla läget. Jag sov dock med skenor på handlederna för att undvika att böja handleden, det hjälpte.

powerade
2018-08-26 21:56
#5

#4 försvann det sen?:) Vet du vad det berodde på att du fick det vid graviditet?

Fien
2018-08-26 21:59
#6

Ja det försvann när bebis var ute. Jag fick det i slutet av graviditeten och det beror på att man då samlar vätska i kroppen som gör att nerven kommer i kläm…

Annons:
Upp till toppen
Annons: