Annons:
Etikettklimakteriet
Läst 991 ggr
tk1971
2018-08-09 18:54

Hur känns egentligen en vallning?

Nu har jag en fråga till er i klimakterieåldern. Jag själv är 47 år. Jag vet ärligt talat inte om jag kommit in i klimakteriet, men jag har under en tid känt av nåt som jag misstänker är dessa beryktade vallningar. Men hur vet man om det verkligen är det? 🤔 Såhär känns det: det börjar som en värmekänsla nånstans i mitten av bålen. Sen sprids den blixtsnabbt till rygg, axlar, huvud och armar - men inte till underkroppen. Ofta bryter det fram lite svett i pannan och det känns som att jag blir röd i ansiktet. Men det hela är över snabbt, efter kanske 20-30 sekunder. Jag trodde att riktiga vallningar höll i sig längre…? Detta återkommer kanske 5-10 gånger/dygn. Ja, är det här "the real thing"?

Annons:
Åsa S
2018-08-09 21:55
#1

Det låter som vallningar mina är främst på ryggen och nacken i perioder. Alla har nog individuella vallningar en del får långa svåra vallningar, illamående mm. när de börjar komma in i klimakteriet andra får bara korta vallningar och andra känner ingenting så det finns nog ingen exakt mall.

annia1
2018-08-09 22:58
#2

Så som du beskriver är väl ungefär som jag hade i början. Blev bara lite extra varm ungefär som feber. Och det höll bara i sig "några" sekunder.

Senare så blev det värre så det blev riktiga svettningar. Värst nattetid då fick jag ha en handduk bredvid så jag kunde sätta runt halsen (som var värsta stället för mig) som fick hålla mig torr. Senare blev det även en del svettningar på ryggen. Även det nattetid. Tidsmässigt så höll inte svettningarna i sig just nå längre än bara värme, men i och med att man blir svettig(blöt)  så märktes det mer.

För min del, så länge som det var som det är för dig så var det inga problem och tänkte vad skönt att det inte var värre. Men när det blev riktiga svettningar så provade jag många olika alternativa medel visst dom hjälpte ett tag, Men till slut så hjälpte inte dom heller utan har numera östrogen utskrivet.

Jo också säga. Att i början när jag bara blev varm så var det i stort sett bara dagtid. Men när svettningarna kom så var det nästan uteslutande nattetid, dagtid var för det för det mesta nästan som vanligt utan extra värme eller svettningar.

Om det kommer bli värre för dig med tiden är omöjligt att säga för det är olika för olika kvinnor. Bara vänta och se.

.

Upp till toppen
Annons: