Annons:
Etikettsexualitet
Läst 1703 ggr
Anonym
Anonym
8/9/18, 9:36 AM

Acceptera förändrad sexualitet?

Jag har under min uppväxt alltid varit väldigt sexuell. Bisexuell, med mycket sexdrift och mycket sex både själv och med andra.

Nu har jag de senaste åren tappat min sexlust. Jag är i ett förhållande som började med mycket sex, men efter ca 4-5 år ihop minskade min sexlust mer och mer, till att idag varit ihop i över 7 år med sex räknat på ena handen de senaste åren.

Idag känner jag knappt någon sexlust alls, men onanerar kanske en gång i månaden. Det är inte fören nyligen jag börjat gå i tankarna att jag har blivit asexuell. Kan man bli det sådär plötsligt?

Jag upplever det INTE som ett problem alls och det är inget jag känner att jag saknar. Jag vill inte återgå till hur det var innan utan är nöjd med situationen utan sex. Inlägget handlar alltså inte om hur man ändrar det eller att jag tycker det är ett problem utan är rent krasst bara nyfikenhet på om någon upplevt samma sak?

Jag är nyfiken på om man kan gå från att vara väldigt sexuell till att vara Asexuell? Är det någon som gjort den resan? Hur och när insåg ni att ni blivit Asexuella? Hur tog er partner det om ni har någon? Kan man förklara på något vis så partnern förstår att man inte upplever asexualiteten som ett problem och att det inte beror på partner utan att man har förändrats? Hur skapar man en acceptans kring det?

Annons:
Anonym
Anonym
8/9/18, 9:36 AM
#1

Ursäkta dubbelpost, mod får gärna ta bort ena tråden!

Honestyisdead
8/9/18, 9:45 AM
#2

Jag tror det är väldigt svårt att få en sexuell partner att acceptera det. Gillar man och behöver den typen av närhet spelar det ingen roll att vad det beror på, resultatet är ju det samma. Ingen sex.

Så du borde fundera över om ni kanske ska ha ett öppet förhållande eller kanske göra slut, OM han nu är en person som behöver sex.

Det behöver inte heller betyda att du är asexuell.  Olika mediciner tar bort sexlusten. Sexlusten går upp och ner i förhållanden. Och tyvärr tappar man sexlusten när förhållandet gått över mer till vänskap.

Anonym
Anonym
8/9/18, 9:55 AM
#3

#2 TS här, tack för återkoppling. Detta är givetvis något jag måste ta upp med min partner igen och göra det mer seriöst nu när mina funderingar känns så pass seriösa. De senaste åren har vi bara låtit det vara som det är i hopp om att det ska förändras och jag återfå sexlusten, men kanske är det verkligen dags att bestämma oss för hur vi vill ha det framöver.

Men nyfikenheten finns kvar, kan man förändra sexualitet så pass mycket utan synbar anledning? Att man typ "växer upp" och förändras?

OlgaMaria
8/9/18, 10:07 AM
#4

#3 Sexlust har väldigt mycket med hälsa fysiskt och mentalt att göra. Jag tror inte man kan bli asexuell från att ha haft hög sexdrift utan att det finns något problem i grunden som är orsaken.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
8/9/18, 10:17 AM
#5

#4 Det är snarare tvärt om för min del, det är därför jag funderar i banorna om det kan förändras. Jag har förut använt sex på ett skadligt sätt (för att bli accepterad, känna mig älskad osv). Min sexlust försvann i samband med att jag gick i terapi och snarare bearbetade mitt sexuella missbruk.

Blev även i samband med detta fri från min depression, men går inte på någon medicin som påverkar sexlusten. Det brukar vara tvärt om, att när man blir deprimerad tappar man sexlusten, för mig har det varit tvärt om när jag blivit fri från depression.

Honestyisdead
8/9/18, 10:20 AM
#6

#5 Och inget preventivmedel heller?

Annons:
Anonym
Anonym
8/9/18, 10:24 AM
#7

#6 Inget nytt. Jag har haft samma mini-piller under 15 års tid. Är i dag runt 30 år. Har jag hamnat i klimakteriet med förändrade hormoner redan nu fast jag känner mig för ung för det? Kan det vara så?

OlgaMaria
8/9/18, 10:24 AM
#8

#4 Det kan absolut vara ditt sätt att hantera allting att helt enkelt stänga ner sexdriften för att den är associerad med massa saker som får dig att må dåligt. Och det kanske inte är värt att försöka förändra det ifall du är lycklig i att leva så som du gör nu. Men jag tror ändå det är så att du inte har sexlust pga ett problem - ett jobbigt sexuellt förflutet. Men det är ändå ditt VAL - hur du vill leva ditt liv. Det är upp till dig. Men jag tror inte du ÄR asexuell. Jag tror du väljer att vara det, men det är i din fulla rätt att välja det om du vill. Dock kan ju detta leda till nya problem, som att ditt förhållande inte överlever. Det vet jag inte, men frånvaro av sex kan svälta ur en relation på känslomässig närhet som leder till att det inte finns något i längden som håller en samman.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
8/9/18, 10:27 AM
#9

#7 Du har alltså haft dessa piller sen du var 15, vilket innebär att du inte vet vem du är utan dem. Minipiller har väldigt ofta en effekt av att sänka sex-driften. Även om den effekten inte varit påtaglig under en lång tid så kan den bli det efterhand.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
8/9/18, 10:28 AM
#10

#8 Tack för dina funderingar och åsikter. Det känns nyttigt för mig att få så många vinklar som möjligt att se detta på!

Anonym
Anonym
8/9/18, 10:30 AM
#11

#9 Ja, dessa piller har jag haft under hela min "sexuella karriär". Har inte varit påverkad av dem förut utan haft sexlust då, så därför tycker jag det verkar långsökt att det skulle vara anledningen nu. Dessutom måste jag ta dem, så att vara utan den är inget alternativ.

OlgaMaria
8/9/18, 10:33 AM
#12

#11 Varför måste du ta dem?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
8/9/18, 10:35 AM
#13

#12 De gör så att jag inte längre ligger utslagen i migränanfall en vecka i månaden.

Annons:
Honestyisdead
8/9/18, 10:41 AM
#14

Jag vet inte om jag kan kalla det sexlust det du haft innan.

"Jag har förut använt sex på ett skadligt sätt (för att bli accepterad, känna mig älskad osv). Min sexlust försvann i samband med att jag gick i terapi och snarare bearbetade mitt sexuella missbruk. "

Snarare en typ av tvång. Så det är möjligt att dina piller faktiskt är boven. Skadar ju inte att testa i alla fall.

Anonym
Anonym
8/9/18, 10:43 AM
#15

#14 Tack för funderingar och engagemang!

Gaara
8/13/18, 10:36 AM
#16

Sedan så är man nog mer sexuell i ungdomen med alla hormoner som spelar in. Precis som att när man blir äldre och hormonerna förändras så sänks sexlusten också. Sedan så är det ju vanligt att det blir mindre sex när man varit i ett förhållande en längre tid, förhållandet är inte längre nytt och spännande osv. Låter rätt normalt ändå tycker jag. :) Men som sagt, du behöver prata med din partner om huruvida detta är ett problem för honom eller ej och hur ni i så fall kan lösa det.

Honestyisdead
8/13/18, 1:50 PM
#17

#16 Själv tycker jag inte det är normalt att kunna räkna antalet gånger man haft sex dom senaste åren på en hand.

Min sexlust har inte minskat med åren. Tvärt om.

Anonym
Anonym
8/13/18, 3:01 PM
#18

Jag har oxå använt sex som någon slags "bli accepterad" grej när jag var yngre. Jag trodde jag hade hög sexlust eftersom jag faktiskt hade sex så ofta liksom. Genom en lång process kom jag fram till varför jag gjort som jag gjort och vad orsaken bakom var och sen gick jag igenom en behandling för att göra mig fri ifrån det. Idag är jag helt medveten om att jag ÄR asexuell och alltid har varit det, bara att jag tidigare inte kunnat förstå eller acceptera det själv eftersom jag antingen medvetet eller undermedvetet känt ett tvång till sex. Jag har alltså faktiskt aldrig haft LUST, jag har bara antagit att det typ räknades som det eftersom jag hade mycket sex (ofta med alkohol eller droger inblandade).

Gaara
8/14/18, 10:40 AM
#19

#17 nej kanske inte de senaste åren på en hand men att man inte har det vare vecka längre eller var och varannan dag. Men sedan så har jag aldrig varit tillsammans med någon i 7 år heller så jag vet inte hur det skulle se ut för min del. Annars kan det ju vara att man inte är nöjd med förhållandet helt enkelt. I mina tidigare förhållanden 3 år respektive 5 år långa så har det inte varit mycket sex men då har det varit pga killarna. Den första med för trång förhud och den andra med psykiska besvär. Så där låg det ju inte riktigt på mig men efter ett tag så försvann min sexlust med då faktiskt.

Sedan så är väl alla olika. Tror inte alla har en sexlust som går uppåt med åren. Men man har ju helt klart mer sex i början av ett förhållande än längre in i det.

Honestyisdead
8/14/18, 11:26 AM
#20

#19 Så klart alla är olika. Det var poängen.

Det var du som skrev att du kunde räkna det på en hand och det är det jag baserat mina svar på.

Att man inte har det var och varannan dag är inget konstigt efter 7 år. Även om en del har det oavsett hur många år som gått.

Annons:
Upp till toppen
Annons: