Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1258 ggr
emeliiiiieee
2018-08-07 17:56

Cellprov

Fått mitt cellprov den 22 augusti. Är livrädd för gyn och allt sånt. Vad gör dom ens? :/

Annons:
Aleya
2018-08-07 18:01
#1

Tar en borste och borstar på olika ställen på livmoderhalsen och sätter borsten i en speciell kopp med lösning som sedan skickas för analys. Och när det är ett bokat prov så kan det ta lite tid att få svar så oroa dig inte om det tar lång tid att få svar. Och ibland kan man få göra om provet för att man fått för få celler på borsten. Man kan blöda lite efter provtagningen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

emeliiiiieee
2018-08-07 18:03
#2

#1 Tack! Jo stod att jag skulle få hem ett brev med provsvaren inom 3 månader.

Livingthelife
2018-08-07 19:48
#3

Det kan kännas lite och man kan även få som mensvärk efter. Jag har gjort det 2 gånger och båda gångerna har jag fått mensvärksmärtor efter, men själva undersökningen går fort :) Berätta för den som gör det att du är rädd och nervös så stöttar de dig :)

vendelay
2018-08-07 20:33
#4

Jag var jätterädd när jag skulle dit för första gången detta år men det gick otroligt bra. Jag gick igenom allt som kunde hända i huvudet först - t.ex. om jag skulle få en manlig gynekolog skulle jag säga att jag ville ha en kvinnlig osv. Jag tycker att det blir lättare när jag gått igenom det i huvudet innan. Min sambo följde med och fick sitta med mig inne i rummet. Gynekologen eller barnmorskan eller vad det var märkte att jag var väldigt obekväm och sa flera gånger att om jag ville sluta skulle jag bara säga stopp osv, det gick verkligen över förväntan. Du behöver inte vara rädd ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

emeliiiiieee
2018-08-07 20:42
#5

#3 tack! Ska absolut berätta för den som gör det att jag är nervös. #4 skönt att det gick bra! Ska försöka vara så lugn jag bara kan

Honestyisdead
2018-08-07 21:48
#6

Känns lite konstigt någon sekund. Har aldrig känt något efter.

Annons:
Fridaaaa
2018-08-08 11:38
#7

Går fort. Obehagligt. 
Jag blödde lite efteråt men var inte mycket. Fick svar efter 8 veckor

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
2018-08-10 08:48
#8

Jag tyckte att det knappt kändes och jag blödde ingenting. :)

tk1971
2018-08-13 14:45
#9

Första gången kändes det rätt konstigt, men den lilla ilningen som kommer av att barnmorskan tar prov på och i livmodertappen går över väldigt snabbt. Det är absolut värt obehaget att ta provet.

emeliiiiieee
2018-08-28 19:46
#10

Nu är det taget. Fick omboka den 22a men tog det idag. Kändes obehagligt men inget mer. Däremot har jag fått så fruktansvärt ont i magen nu efter. Riktigt huggande smärta :/

Upp till toppen
Annons: