Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2967 ggr
Råttälskaren4ever
7/30/18, 11:59 PM

Åker utomlands när man har mens, HJÄLP!!

Hejsan! Är en tjej på 14 år som har mens, brukar använda binda i vardagen. Men nu när jag ska åka utomlands precis då när jag ska få mens, känns det svårt att ha binda när man badar så ofta. Så jag funderar på att byta till tampong nu när jag åker utomlands. Men hur ofta ska man byta? Och den viktigaste frågan! NÄR MAN KLIVER UPP UR POLEN, TÄNK OM SNÖRET KOMMER HÄNGA UT ELLER OM TAMPONGER LOSSNAR I POLEN?!?!

Annons:
Lona
7/31/18, 12:13 AM
#1

Du bör byta direkt efter att du har badat.
Snöret hänger inte ut utan ligger innanför bikinitrosan/baddräkten, om du vill vara extra säker på att den verkligen inte kan synas så se till att snöret liksom ligger mellan blygdläpparna. Annars kan jag säga att någon får titta jäkligt noga även om man går naken med snöret hängande rakt ner, det är liksom inte en grov tamp som sticker ut.🙂
Tampongen lossnar inte i poolen, enda risken är om man verkligen krystar när man bajsar och det gör du förhoppningsvis inte där.😉😃
Det är alltså ingen risk att någon ska se att du har tampong, att den ska trilla ur eller så, den biten är helt säker. Det läcker heller inte om du ser till att ha rätt storlek och byter när du har badat. Man väljer alltså storlek beroende på hur mycket mens man har, inte beroende på hur stor slidan är.

Men har du använt tampong tidigare? Det kan vara lite knepigt att få in den på rätt sätt innan man har fått in tekniken, i synnerhet om man är trång därnere. En tampong som inte sitter korrekt är obekväm och kan även läcka.
Den ska inte kännas överhuvudtaget och inte sitta i slidmynningen utan så långt in som möjligt (det är ingen risk att du puttar in den i livmodern). Det beror väl på storleken på slidan givetvis, men om du tänker dig att du stoppar in tampongen och ändå får in mellan ett halvt och ett helt pekfinger på ett ungefär?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Råttälskaren4ever
7/31/18, 12:30 AM
#2

#1 tack för ett jättebra svar! Men om man kliver upp ur polen och ska t.ex hämta ngn att dricka/vila i 10min innan man hoppar in igen. Ska man byta då också?

Råttälskaren4ever
7/31/18, 12:34 AM
#3

#1 har använt tampong 1 gång tidigare i 3min😂 Och jag har testat mammas och tyckte att den passade bra. MEN när jag skulle dra ut tampongen var det jätteobekvämt, rös i hela kroppen och mådde typ illa om man beskriver det så. Jätteobehaglig känsla.

Råttälskaren4ever
7/31/18, 12:35 AM
#4

#1 ursäkta att jag ställer mkt frågor men man måste väll it ha skydd om man badar i havet? Eller?

[Tuulikki]
7/31/18, 1:14 AM
#5

#3 att det gjorde ont när du tog ut tampongen efter 3 minuter beror nog på att den fortfarande var torr (=inte hunnit suga upp någon mens) 😊

Calcifer
7/31/18, 1:15 AM
#6

#3 Gissningsvis var det obehagligt för att tampongen inte hade blivit helt blöt än. När jag använde tampong (har kopp nu) och i slutet av mensen var tvungen att byta innan den hade blivit helt blöt så var det extremt obehagligt att ta ut den. 

Måste ha skydd måste du ju inte, som så, tycker jag. Alltså, det är liksom havet. Däremot kan det ju kännas ofräscht för både dig och andra om du kliver upp och det rinner blod längs benen. När man badar och blir blöt brukar det ju räcka med bara lite blod för att det ska se ut som om man har en störtflod på gång. Jag skulle absolut inte döma någon för det men jag skulle väl inte tycka det såg angenämt ut heller.

Du måste inte byta för att du kliver ur vattnet en liten stund, men tänk på att tampongen kommer dra åt sig vatten och slutar då absorbera blod, så det kan läcka om man inte byter ofta och man blöder lite mer. Till en början innan du känner dig helt bekväm kan du ju åtminstone springa lite snabbt på toaletten och kolla med papper om det verkar som om det kommer läcka.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Thiah]
8/1/18, 12:48 PM
#7

Jag brukar inte byta efter varje dopp men däremot oftare än jag annars brukar. Så bada i cirka 2-3 timmar sen går du och byter och sen badar du vidare. Ofta tar man ju en siesta/ stund i skuggan och då brukar jag passa på att byta. Jag sätter i en ny tampong precis innan vi går mot stranden.

lelli
8/2/18, 11:38 PM
#8

Annars är ju menskopp ett bra alternativ. 😃

Gaara
8/13/18, 10:51 AM
#9

Jag använder menskopp. Det bästa beslut jag tagit angående min mens. Är aldrig orolig längre för att få mens när jag reser eller ska bada. :) Kanske kan vara något att testa när du kommit hem igen?

Upp till toppen
Annons: