Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1979 ggr
Scintilla
2018-07-25 13:31

Trött och seg

Läste någon tråd i någon site här på iFokus att vissa fick huvudvärk och mådde illa av för mycket värme. Hittar inte den så jag skapar en egen tråd istället.

Jag vet inte om det har med värmen att göra, men vissa dagar nu när det har varit såhär varmt, speciellt när det är lite extra varmt, typ som idag: 28°C+ så är jag väldigt seg. Jag orkar knappt prata och har ingen ork till någonting.  Jag orkar bara göra saker jag normalt kan göra i flera timmar i sträck i en kort period för att sedan bli överväldigad av trötthet: att jag måste vila omedelbums. 

T.ex. när jag sitter vid datorn så får jag känslan som jag kan få ibland efter jag har somnat om i 1h och vaknat. Hjärnan känns typ svullen och varm, ögonen svider lite och jag blir väldigt trött och seg, känner det i halsen också. Tolkar det lite som att "jag sover fast jag är vaken." Har aldrig fått en sån känsla när jag sitter vid datorn, tidigare har jag endast fått att jag blir väldigt trött och vill sova en stund.

Jag har även fått en lätt huvudvärk vissa dagar som varar oftast kanske 75% av min vakna tid. (försvinner på kvällen)

Förut var solen det enda jag drömde om, det enda jag ville befinna mig i (inte så extremt men aa, längtade till fint väder och sol.) Och nu känner jag att no way att jag tänker sätta min fot ute i solen. Nu vill jag vara i skuggan… Eller inomhus. Och det är en för mig ny känsla (att vilja detta när det är sol ute). 

F.ö. vet jag inte om jag dricker ordentligt med vatten men tror jag dricker okej mängder och har ätit en del melon som har vätska i sig också.

Vet inte om denna trött- och seghet har med värmen att göra dock. Någon som känner likadant? 😴

Annons:
Honestyisdead
2018-07-25 13:35
#1

Låter som värmen tar ut sin rätt. Testa vätskeersättning ifall det beror på vätska.

Jag som är extremt känslig har varit soffliggandes sedan maj.

Milkshake
2018-07-25 13:37
#2

Jag blir likadan i värmen. Har ingen energi att göra något och är allmänt trött och seg. Försöker hålla mig inomhus eller i skuggan så mycket jag kan, för det är rent plågsamt att vara i solen för mig just nu.

Fridaaaa
2018-07-25 13:56
#3

Jag älskar värmen men nu har den tagit ut sin rätt på min kropp med.

Helt slut, trött och mer lätt irriterad.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2018-07-25 15:55
#4

Jag tror de flesta känner liknande i denna extrema värmen som har varit i sommar, så kraft och ork kommer säkert tillbaka när vädret blir mer behagligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scintilla
2018-07-26 22:40
#5

#1 shit vad jobbigt :( Har försökt dricka mer vatten och har hittills inte haft någon huvudvärk iallafall. Tack för tipset!

#2 Ja precis. Det här är för mycket alltså.

#3 Verkligen, känner likadant. Intressant hur påverkad man kan bli av värmen endå. 😮

#4 Japp, får hoppas det blir bättre när regnet kommer tillbaka. 😃

[Devya]
2018-07-28 08:50
#6

Försök även komma ihåg att ät något saltigt. Det är viktigt om man dricker mycket i den här värmen.

Annons:
[EM_L]
2018-07-28 21:01
#7

Låter som värmen tar kol på oss.

Jag kan bli helt slut, sover dåligt. Kan somna vid 01:00 och vakna kl 11.00-12.00 på dagen.

Vill undvika solen och hålla mig i skuggan eller inomhus. Det som jag orkar är att lyssna på musik och sitta vid datorn.

Dricker mycket och glass är mina botemedel=)

Sammet1
2018-07-30 08:55
#8

Drick Resorb eller ät mineralsalt. Att bara ersätta med vatten hjälper inte alltid. Vätskebrist är inte bra, men saltbrist är värre, och det försvinner en hel del salter ur kroppen när man svettas. Om man då fyller på med bara vatten så blir man kissnödig, och då kissar man ut ännu mer salter. Med salter menas inte bara natriumklorid, som vanligt bordssalt oftast består av, utan också bl.a. kalium och magnesium.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Scintilla
2018-08-04 11:07
#9

#6 Jag har ätit en del chips hehe.

#7 Ja, samma här. Det verkar dock som att det ska bli lite svalare nu :)

#8 tack, det var mycket där som jag inte visste.

Anonymos
2018-08-06 17:45
#10

Du äter möjligtvis inte ppiller? Jag upplevde (efter typ 4 år med det dock) att jag blev sjukt trött av det.. Gjorde ett uppehåll från dem & nu är jag inte alls så trött. Jag kunde sova och sova och sova, aldrig känna mig utvilad eller ork till att göra något… 

Såklart beror det säkert på värmen också :) Drick vätskeersättning!

/Anonymos

Upp till toppen
Annons: