Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 3458 ggr
AlvaU
2018-07-23 14:52

Sterilisering kvinna

Hej!
Ni som har steriliserat er genom titthålsoperation - hur var mensen efteråt? Jag har läst om flera som berättat att deras mensvärk blev värre efter steriliseringen?
Ni som steriliserade er i Västra Götalands-regionen (framför allt i Göteborgs-området), hur lång tid fick ni vänta på remissen från gynekologen?
Ni som är barnfria och steriliserade, har ni någonsin ångrat er?

Tacksam för svar!

Annons:
Carmarino
2018-07-23 15:18
#1

Det var så länge sedan jag gjorde det (inte i Västra Götaland) att jag inte minns hur mensvärken blev efteråt. Kan inte minnas att jag märkte någon större skillnad, men jag är inte helt säker.

Var tidigt på det klara med att jag inte ville ha barn, så jag har aldrig ångrat steriliseringen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

fruktgumman
2018-07-24 12:33
#2

Det blev ingen skillnad på mens/mensvärk för mig.

Jag har aldrig heller ångrat mig. Dock väntade jag tills jag var ganska "gammal" innan jag steriliserade mig. Jag hade fyllt 35.

Honestyisdead
2018-07-25 13:36
#3

Min mamma fick migrän som spydde av dagarna innan mens efter sterelisering.

flocken
2018-07-26 05:59
#4

Nu steriliserade jag mig i samband med kejsarsnitt. Ammade inte. första mensen var hemsk. Blödde igenom allt. Men nu är det stabilt. Vissa gånger mer än andra. Men inget konstigt. Var 29 år när jag steriliserades

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

AlvaU
2018-07-26 20:14
#5

Tack så mycket för alla svar! :-)

MonicaLagerquist
2018-07-27 17:16
#6

Steriliseras efter fete barnet blev ingen förändring av mensen.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
AlvaU
2018-08-28 19:57
#7

#6 - skönt att höra!

Någon som tagit bort livmodern samt livmodertappen och fått några biverkningar av det?

Fransu
2018-08-29 14:47
#8

#7 Jag blev av med livmodern och livmodertappen drygt fyra år sedan. Inga biverkningar. Underbart att helt slippa mensen och smärtorna jag hade innan.

Trots att det blev bra för mig så skulle jag inte rekommendera hysterektomi, om man av någon anledning måste förstås.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

koppargaller
2018-08-31 09:39
#9

Går inte att ta bort livmodern utan att samtidigt ta bort livmodertappen. Tog bort livmodern för många år sedan, inga biverkningar annat än smärta efter operationen.

Carmarino
2018-08-31 10:48
#10

När jag fick opererat bort livmodern så sa läkaren särskilt till att de hade låtit livmodertappen vara kvar. Det är olika hur man gör tydligen.

"Gör man en så kallad vaginal hysterectomi, det vill säga opererar bort livmodern via slidan, tar man också alltid samtidigt bort livmodertappen. Gör man livmoderoperationen genom buken tar man ibland bara bort livmoderkroppen men lämnar kvar själva tappen…"


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

koppargaller
2018-08-31 11:46
#11

#10 Då lärde jag mig något nytt, aldrig hört talas om förut.

Fransu
2018-08-31 12:09
#12

Jag opererades via titthål. Läkaren tyckte det var lika bra att även ta livmodertappen eftersom jag då skulle slippa gå på cellprovs-kontroller. Han märkte hur jobbigt jag hade det med gynundersökningar. Nu i efterhand känns det som helt rätt beslut.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

AlvaU
2018-09-02 01:13
#13

Tack så mycket för alla svar! Får bli sterilisering för min del, har nog ingen "bra" ( = godkänd av sjukvården) anledning till att ta bort livmodern - men det hade varit skönt att slippa mensen! ;)

Annons:
Lona
2018-09-03 21:23
#14

Vad har det för för- och nackdelar med att ta bort livmodertappen respektive ha den kvar? Förutom just cellförändringar och cancer?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fransu
2018-09-04 12:08
#15

#14 Jag vet faktiskt inte. Det var så jobbigt beslut för mig själv att ta innan operationen och jag försökte läsa på. Vad jag förstått är att man undviker operera bort något som är friskt och fungerande. På mig var det "bara" livmodern som var trasig, livmodertappen var det inget fel på. Men eftersom jag tycker det är oerhört obehagligt med gyn-undersökningar och kirurgen som opererade mig märkte det så kom vi tillsammans fram till att ta bort tappen också. Så nu slipper jag cellproverna.

Efter att jag läkt från operationen så har jag inte känt någon förändring i min kropp, förutom att jag inte har mens eller mensvärk längre förstås.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

pyromanen
2018-09-07 18:53
#16

Är steriliserad via titthål. Min mensvärk blev jättemycket vörre. Eller snarare såhär: från jag fick mens vid 14 och tills jag steriliserade mig vid 40 hade jag våldigt lindrig mensvärk. Ätit kanske 5 alvedon för mensvärk på 26 år. Efter steriliseringen fick jag för jävlig mensvärk. Har hänt jag fått sjukskriva mig och även hamnat på akuten två ggr. Har lärt mig hantera det genom att börja med Naproxen direkt jag märker antydan till att det börjar och sen äta dessa kontinuerligt under 3-4 dygn. Ipren 400 funka ocksp, men bara ett par timmar varemot Naproxen funkar så länge, 8-12 timmar, att det blir en nattsömn. Så ja, för mig blev det mycket stor skillnad på mensvärken före o efter S.

AlvaU
2018-09-17 09:27
#17

# Uch vad jobbigt! Läst om fler som fått ondare och rikligare mens men där har det oftast kunnat förklaras med att de åt p-piller eller dylikt som tog bort många besvär innan sterilisering.. Nu inväntar jag operationsdatum, har redan ont av och till i ca 1,5-2 veckor per cykel, hoppas verkligen inte det blir värre.. Men då kanske de går med på att ta bort livmodern.. Vi får se.. Tack för svar!

AlvaU
2018-09-17 09:27
#18
AlvaU
2018-10-27 13:34
#19

Om det är någon mer som undrar om hur lång tid remissen tog från gynekologen i Västra Götalandsregionen som hamnar i denna tråden - Stockholm (GynStockholm/St: Görans) är i nuläget i princip de enda som utför steriliseringar då det är så ont om personal i större delen av landet. Från första mötet med Barnmorska (juni) till undersökning av Gynekolog (augusti) och fram till själva steriliseringen (en dag sedan) tog det ganska exakt 4 månader för mig. Då fick jag dock ta tåg från GBG till Stockholm, men det var det värt! (Behövde dessutom inte prata med psykolog innan, vilket man egentligen ska göra, men de märkte nog på mig att jag var rätt bestämd ang detta!)

Upp till toppen
Annons: