Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2050 ggr
Lollan1000
2018-07-21 21:32

Försenad mens 14 år

Jag är en tjej på 14 och snart 15 är gammal. Jag hat haft mens sen jag gick i sexan ( börjar 9an). Jag har alltid haft väldigt oregelbunden mens ( den har alltid vart ungefär 20 dagar sen varje månad). Men nu har den inte kommit på tre månader och jag börjar bli orolig ( den har vart 2 månader sen förut men kom tillbaka). Jag går inte på något preventivmedel och är inte gravid. Jag är lite överviktig vilket jag har hört kan påverka. Vad ska jag göra? Tacksam för snabba svar!

Annons:
[Lilyz]1
2018-07-21 21:38
#1

Finns mycket som kan påverka, exempelvis övervikt som du nämner men också stress osv. Kontakta ungdomsmottagningen så kan de säkert hjälpa dig med svar. 🙂

Lollan1000
2018-07-21 21:41
#2

Tacksam för svar men jag vågar inte, när måste man söka hjälp ( har inte berättat för min mamma)?är det någon som har haft samma problem och vet vad man gör för "undersökning" vid denna typen av problem?

Sapphire0329
2018-07-21 22:33
#3

Jag skulle också tro att det är någon form av stress ❤️ Jag kan nästan lova dig att alla kvinnor har någon eller några gånger haft mens som är försenad helt utan anledning utan bara för att kroppen bestämmer sig för det. Känner du dig trygg med någon vuxen, du skrev att du inte pratat med din mamma? Om du känner att du har förtroende för henne så berätta för det alltid skönare att inte behöva bära det själv ❤️ Annars kanske du har någon annan äldre kvinna nära dig? Något syskon, kusin, moster eller vän? ❤️ Kramar

Lollan1000
2018-07-21 22:44
#4

Tack för svar jag ska nog berätta för min mamma, men är rädd att hon vill att jag ska gå till ungdomsmottagningen❤️När tycker du/ni att man ska söka hjälp. Jag känner mig Inte mer stressad än när jag tex gick i skolan ( då jag va ganska stressad). Kan det påverka även fast det var ett tag sedan (sommarlov)?jag vet inte vad jag ska göra hjälp mig😳!har hört att om man tänker på det att d blir en stress i sig men jag kan inte sluta tänka på det.

Sapphire0329
2018-07-21 22:50
#5

Min mens kan bli sen om jag är stressad och det kan visa sig efter tag 😊 Upplever också att min mens kan bli sen med typ flera veckor när jag går och funderar på det. Säg som det är till din mamma, vad du är orrolig för osv, kan som sagt nästan lova att hon också vart med om detta någon gång ❤️ Något annat du funderar på? ❤️

Novachan
2018-07-22 08:17
#6

#4 Du borde ta kontakt med umo nu, du kanske inte får en tid på direkten (om det inte finns drop in-tider). Så prata med din mamma så kan hon hjälpa dig

Annons:
Lollan1000
2018-07-22 08:52
#7

Tack för alla svar ska prata med min mamma så fort jag känner mig redo❤️

Sapphire0329
2018-07-22 19:55
#8

#7 Skriv igen om du behöver pepp 😘

Lollan1000
2018-07-22 23:17
#9

Jag har varken besökt umo eller berättat för min mamma. Men jag skämms något otroligt över min vikt och är du rädd att bm ska påpeka det, är det vanligt eller är det inget jag behöver oroa mig för❤️Kanske känns lättare att söka hjälp om jag har mer information.

Novachan
2018-07-22 23:32
#10

#9 Förstår hur du tänker men du kan inte hitta all information själv om vad som kan orsakat detta. Den är en vårdgivares jobb. Dom kan hjälpa dig att komma på olika möjliga orsaker. Tänk inte så mycket på vikten i det här läget utan fokusera på att ta kontakt med umo eller vårdcentral. Vikten behöver inte alls vara orsaken bakom detta, det kan också vara en kombination av olika orsaker. Det behöver inte vara en allvarlig orsak som ligger bakom detta men OM det är det så är det bättre för dig att söka hjälp så snart som möjligt

Lollan1000
2018-07-23 00:16
#11

Okej tacksam för svar ska prata med mamma så får hon hjälpa mig att boka tid❤️

OlgaMaria
2018-07-27 15:37
#12

Känns det förståeligt att du är överviktig utifrån vad du äter, eller känns det som att du går upp i vikt mycket lättare än alla andra? För det kan ju vara något som gör att du lätt går upp i vikt som också påvekar att din mens blir oregelbunden. Sådant kan de kolla upp på Vårdcentralen t ex. Du kan gärna be din mamma köpa D-vitamin till dig då brist på det kan leda till oregelbunden mens. PCOS är ett tillstånd som ger oregelbunden mens och leder också lätt till övervikt. Här verkar också D-vitaminbrist spela in och förvärra det tillståndet. Kan ju absolut inte säga om du har det, men det kan vara en bra idé att ta D-vitamin i alla fall.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

linn15år
2018-07-28 00:14
#13

Min mens var oregelbunden i flera år men jag sökte aldrig för det. Det gick till sig till slut.

Annons:
Lollan1000
2018-08-04 18:33
#14

Hej ledsen att jag tar upp denna tråd igen. Men jag har berättat för min mamma nu och hon tror att det är underproduktion av sköldkörteln. Jag var på gränsen till att ha underproduktion när jag var liten och har sedan dess kollar en gång om året, vilket inte har visat speciellt mycket. Nästan alla tjejer i min släkt har underproduktion och min mamma fuck det när hon va väldigt liten. Jag undrar då vad ni tror? Är det möjligt när jag Nt har några andra symptom förutom övervikt och utebliven mens? Tacksam för svar

OlgaMaria
2018-08-04 18:51
#15

#14 Ja, det låter som att det mycket väl kan vara det!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lollan1000
2018-08-04 19:18
#16

Okej tacksam för svar jag får se vad resultatet blir, uppdaterar med svar❤️

Sapphire0329
2018-08-08 20:49
#17

Toppen kämpa på! #16 ❤️

Upp till toppen
Annons: