Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 4529 ggr
[EM_L]
7/19/18, 10:12 PM

Era menshistorier!

Hej!

Skulle vara kul att höra era första mens historier eller er pinsamaste.

Detta är min=)

Det var skolavslutning den 16/6 förra året.

Vi hade det jättetrevligt och mina lärare skulle sakna oss(Sista året på mellanstadiet)         

Jag kom hem och på kvällen när jag satt på golvet inne hos Mira så kunde jag känna hur det kliade där nere och jag var kissnödig. Så jag gick på toa och då såg jag det.

En röd intorkad fläck i trosorna. Jag hade inte blött igenom plus att jag hade mörk lila byxor . Så det hade nog inte synts. Jag minns att jag satt helt still. Jag hade inte längtat eller något sånt. Jag bytte trosor och satte dubbla trosskydd då det inte fanns ett ordentligt mensskydd i hela lägenheten. Affären var stängd också.

Jag gick till pappa och nästan grät. "Pappa, jag har fått mens"

Han tittade på mig och undrade om jag hade skydd och berättade att jag skulle skölja trosorna i kallt och att vi skulle fixa bindor nästa dag.

När jag skulle lägga mig så byte jag till dubbla trosskydd och pappa la en handuk i sängen för säkerhetsskull.

Nästa dag så köpte vi Always bindor. Det var nog den första och sista gången jag köpte deras märke. (Hatar demXD)

Det var min lilla historia. Kanske inte så intressant. Men det var skolavslutningsdag så den dagen glömmer jag aldrig.

Annons:
MissClue
7/19/18, 10:41 PM
#1

Jag var 14, det var en helt vanlig kväll. jag hade tagit ett bad och när jag torkat mig och skulle gå på toa efter så kom det blod på pappret. Jag hade en blandning mellan ångest och illamående. Min mamma ropade att det var mat och när jag kom ut från toa frågade hon vad som var fel, jag sa inget. Höll tyst om det i ett år, använde toapapper och gömde eller slängde trosor som fått fläckar. En dag kom min mamma och var orolig för hon hade hittat fläckiga trosor i tvätten. "Antingen har du mens eller så blöder du där man inte ska och då ringer vi läkaren" sa hon. så då kom det ut och efter det fick jag skriva "blommor" i handelslistan om jag behövde skydd, jag skämdes så mycket

I love not man the less, but Nature more…

[EM_L]
7/19/18, 10:46 PM
#2

#1 I ETT år? Hade du inte pengar till att köpa ett paket bindor?

Grodan
7/19/18, 10:54 PM
#3

Jag var 10 år. Vi hade haft gympa och jag gick på toaletten i omklädningsrummet. Fann blod i trosan och skrek rakt ut. Jag visste inte vad det var och jag fick en chock! 

Alla klasskompisar stormade dit, ropade på läraren och så blev jag skickad till syster som berättade om mens. Jag fick några bindor och så var det lektion.

Läraren tar upp något och frågar inför klassen: vet ni vad det här är?

Det fnissas lite och en kille räcker upp handen, får frågan och svarar: en binda.

Då vände sig hela klassen om och tittade på mig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Livingthelife
7/20/18, 8:46 AM
#4

Jag var 10 när jag fick min mens. Hemskt får jag säga. I mitt fall var jag ändå hemma, gick på toa och ser bara att det är rött i mina trosor! Ingen aning av vad det är då ingen i min närhet/skola har pratat om det, så jag ropar i panik på mamma. Hon kommer in på toan och tittar vad felet är, säger inget och går och ringer mormor! Det första hon säger till henne är "vi har fått en kvinna i huset" och där sitter jag på toan fortfarande ovetandes. Sen efter det så förklarar självklart mamma vad det är och under en längre tid framöver är hon den som köper hem bindor. Att vara 10 år gammal och gå i skolan för att sen byta binda är inte roligt! Min lärare visste, men ingen annan i klassen hade fått mens än. Så det var ett väldigt smusslande och en hel del toapapper runt bindorna i papperskorgen 😂

Honestyisdead
7/20/18, 9:10 AM
#5

Är ju helt galet att ni inte visste vad mens var. Det fick vi veta i mellanstadiet.

Jag både i skola och av mamma.

Scintilla
7/20/18, 9:41 AM
#6

#0 vad fint gjort av din pappa! :)

#1 haha vad gulligt endå. Jag snodde skydd av min mor så jag behövde aldrig säga att hon skulle handla det. 

#3 #4 vad jobbigt att få den när ni var så unga! Jag fick min när jag var 15 och närmare 16år.

När jag fick min första mens så började jag gråta när jag berättade det för min mor, men har nog inte haft något pinsamt tillfälle med det vad jag kan minnas.

Annons:
[Lilyz]1
7/20/18, 10:50 AM
#7

Jag tror jag var runt 14 år, alla mina vänner hade fått mens men inte jag. Jag bara väntade på att den skulle komma och minns att man fick ett paket hemskickat med posten som innehöll en massa olika bindor, var det fler som fick ett sånt? Typ ett reklamutskick, minns inte vilken ålder jag var i då men dessa bindor bar jag runt i min väska, ständigt beredd. Säkert i något år. 

Tillslut när jag var på fiskeresa i Norge med pappa, farbror och farfar (värsta gubbligan), så kom den såklart! Självklart hade jag med mig min bunt med bindor även dit så allt gick bra! 👍 Men jag vågade inte berätta för någon av gubbarna om detta utan väntade tills jag kom hem till mamma. Hon har alltid varit öppen med sånt så var inga problem. Hon köpte tonvis med olika skydd och det fanns alltid hemma så jag behövde aldrig fråga om nya, hon berättade också för pappa så att han köpte hem (de är skilda). Så var det med det.🙂

Honestyisdead
7/20/18, 11:17 AM
#8

#7 Jag fick också hem sådant paket.

[EM_L]
7/20/18, 11:29 AM
#9

Vi fick en litet häfte av Always vi tjejer i klassen som lärarna delade ut. Två normala bindor med vingar och tvåtrosskydd.

Men jag provade bindorna för att jag var så nyfiken. Vingarna fastnade dock  i mina ben för jag fattade inte hur man skulle göra.

Nu är det ett måste med vingbindor.

citytjejen
7/20/18, 1:13 PM
#10

Minns så väl när jag var 16 år, det var sommar, och vi bilade upp till Dalarna. Jag hade mens och det var inte lite som kom om vi säger så. Bindorna på den tiden (början på nittiotalet) var ju inte de bästa, och när vi satt på en rastplats på träbänkar, så kände jag liksom att oj, nu blöder det igenom! Denna känsla stämde mycket väl och jag lämnade efter mig en stor röd fläck på bänken 😃Som tur var så hade jag mörka shorts! Bytte om på rastplatsens toalett/dass men jag tyckte faktiskt inte att det var pinsamt för jag minns att både jag, mamma och pappa tyckte att det var ganska komiskt ändå 🙂

/Christina

Livingthelife
7/20/18, 2:43 PM
#11

#5 vi fick veta det först i 7an i skolan. Och min mor pratade sällan om sådana saker. Sen kanske man inte riktigt väntar sig att dottern ska få mens i 10års ålder. Sådana menspaket fick vi utskickade i kommunen när vi var 13-14år.

Honestyisdead
7/20/18, 3:24 PM
#12

#11 De flesta i vår klass hade fått mens innan tonåren.

MissClue
7/20/18, 3:33 PM
#13

#2 jo jag hade väl haft råd men skämdes för mycket för att klara av att betala dom i kassan. Tror jag köpte ett paket tamponger och fick en ung kille i kassan, jag rodnade, han rodnade 😞 hellre en hel hushållsrulle i byxorna än att uppleva det igen kände jag då hehe

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
Katti
7/20/18, 7:06 PM
#14

En kväll när jag var 12 år och två månader hände något med mig. Jag har aldrig varit speciellt dramatisk av mig, men jag bara grät och grät. Kände själv att "vad är det som händer?". Jag hade ingen anledning alls att vara ledsen och tänkte hela tiden att varför gråter jag? Attacken började nere i vardagsrummet på kvällen. Båda mina föräldrar var där och försökte trösta mig, men de förstod ju inte heller vad som hände. Jag gick och la mig och efter en stund kom mamma upp och sa att "om det är blod i sängen när du vaknar imorgon så vet du vad det är va?". Hon hade plötsligt fått en snilleblixt! Det var blod i sängen när jag vaknade 🙂!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

cissi_1993
7/21/18, 9:46 AM
#15

ooo för mejl blev det jätte jobbigt när jag fick mens jag var på ett läger skulle vara borta i 7 dagar och bara 2 dagar in så kom den och vi hade en tjej som var året äldre som tjatat om att mens var det värsta som kunde hända. Vi fick inte ha telefoner så ville vi något var vi tvungna att gå till ledarna (vilket jag inte vågade) och jag hade med mig endel bindor då mamma förstod att jag snart skulle få men dom räckte inte hela veckan så på slutet blev det papper. 

oj vad jag grät när jag kom hem :/

Vikan
7/21/18, 2:50 PM
#16

Fick min första mens när jag var 11 och skulle bli 12 under sommaren. Jag minns att jag hade haft lite magont (dvs. mensvärk) men inte tänkt så mycket mer på det. Trodde mest att jag ätit något fel haha. Men satt ute i vårt uterum med mina föräldrar och när jag reste mig hade jag blött igenom och mina föräldrar sa väl mest bara "ojdå". 

Hade hört och läst lite om mens förut, men var verkligen inte förberedd att få den då. I alla fall förklarade mamma och fick bindor av henne. Sen skulle jag också till Skara sommarland då, så det var ju extremt passande

Scorpio97
7/21/18, 8:05 PM
#17

Min första mens fick jag när vi precis hade kommit hem från Bulgarien, när jag var runt 10 år. Tyckte dock inte det var så dramatiskt utan gick bara till mamma och sa att jag tror jag har fått mens och bad om att få bindor. Hon har alltid varit väldigt öppen med sånna saker så jag kommer inte ihåg en tidpunkt där jag inte visste vad mens var. Vi barn har ju varit med när hon handlat bindor osv och hon har förklarat när vi ställt frågor. Så jag och mina syskon visste om det långt innan dom förklarade det i skolan, även om det togs upp i skolan ganska tidigt också. 

"Roligaste" menshistorien var en gång när jag var hos min pappa över helgen. Min mens var väldigt regelbunden från början och jag fick aldrig mens på "pappa-helger" så jag hade inte med mig något. Naturligtvis fick jag mensen den helgen. Det var pappa som upptäckte att jag hade blött igenom, och han tyckte allt sånt var väldigt pinsamt. Så det tog en stund innan han ens vågade nämna det. Då insåg vi problemet att jag saknade bindor och att butiken var stängda. Så jag fick sova med en massa toapapper i trosorna den natten. 
Men pappa var lite gullig också. Jag fick leta upp en bild på hur paketet såg ut för bindorna jag använde och smsa till honom. När jag vaknade morgonen efter låg ett paket på mitt nattduksbord tillsammans med en chokladkaka. Där låg även en lapp där det stod att jag kunde ha bindorna i ett skåp i badrummet och slänga allt som var blodigt i tvättkorgen, men att han helst inte ville prata mer om det. Så det var första och sista gången vi diskuterade mens. Men det fanns alltid fanns bindor av rätt märke i skåpet utan att jag behövde säga något och han sa aldrig något om blodiga sängkläder i tvättkorgen när jag råkade blöda igenom. Så han hade inga problem med att köpa bindor osv men han ville absolut inte prata om det. Varför vet jag inte, för annars kunde vi prata om i princip allt (även sex, relationer, hans alkoholism osv).


//Jessie

Baadeh
7/22/18, 10:16 PM
#18

#17 En fråga att klura på haha

[EM_L]
9/2/18, 7:00 PM
#19

Puttar upp=)

[Forest]
9/3/18, 10:21 AM
#20

Jag fick min mens sommarlovet till 7 an . Då jag var i väg och pyssla om en drös djur och hade ingen tanke på detta med mens så fick jag ta akutlösning som mensskydd. Det vart papper och ren liten handduk. Jag fick riklig mens och bad ägaren till djuren att köpa hem bindor till mig, inga problem en av mina vänner än idag. Men jag sa inget till min mamma om detta. Då vi är många systrar så fanns det alltid en drös olika mensskydd i skåpet på toan. Det tillkom dock flera gånger att jag fick ont i ryggen och svimma min mamma kom springandes och hjälpte mig till sängen. Sen kom en äldre syster och min mamma och prata kring mens o blod. Haha dom trodde jag svimma av blodet men förklara vad som hände och på den vägen vart det en tripp till läkaren. Jag fick sen gå till en massör så fick bukt på nerven som låg fel.  Min mamma prata inte mycket om mens eller sex för oss men jag prata mycket med min ena äldre syster så fick mina svar på så vis. Hon gav tipset alltid ha bindor i skåpet i skolan och med mig i en väska/jacka extra trosor var även bra att ha. Detta tips har jag fört vidare till min dotter och pratat en del kring tidigt ålder mens hon och jag pratar och vi är öppna jag följer med och bokar tid hos läkaren om det har behövs.

Annons:
[EM_L]
6/1/19, 10:35 PM
#21

Puttar upp! Sådanna historier kan alltid vara kul.

Även pinsamma=) Lyckligtvis har jag aldrig blött igenom i skolan på dessa två år jag har haft menscykel. Bara hemma på natten, och inte mycket heller.

Men det kommer skulle jag tro…. 😈

Maleficum
6/2/19, 11:38 PM
#22

Ärligt så kommer jag inte ihåg första gången jag fick mens men tror jag var 11 år (inte ens säker på det) men vad jag minns försökte jag nog mest klurat ut hur jag skulle förmedla att jag fått mens (då min kusin helt sonika hade kastat ur sig "Jag är en kvinna!" när hon fick sin mens) men tror mamma kom på det innan jag han säga nåt själv.

Men vet att jag fick det innan min kompis och när min kompis fick det fråga hennes mamma mig om vad för skydd jag använde och sånt (för hennes mamma hade redan kommit igenom klimakteriet sen länge) och tyckte det kändes jättejobbigt (har social fobi).

Eftersom min mamma fortfarande hade mens när jag fick det så hade vi alltid skydd i ena skåpet på toa så jag använde helt enkelt bara samma för enkelhetens skull. Men övergick för mer än 10 år sen till menskopp och det har jag verkligen inte ångrat!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Anonymos
8/21/19, 4:29 PM
#23

Jag vet faktiskt inte när jag fick det första gången men jag kommer ihåg när min barndomskompis fick det och hon var hemma hos mig med sina föräldrar. Hon ropade på sin mamma från toaletten och både hennes mamma och min mamma dök in på toaletten och jublade och jag fattade absolut ingenting (är 2 år yngre än denna kompisen kan tilläggas) 🤔

Är glad idag att jag hade denna vännen som kunde berätta mycket för mig, eftersom att min mamma aldrig nämnde en förklaring eller ett tryggt ord om att jag skulle berätta det den dagen jag fick den. Hm… Jag var 11 år i alla fall (tror jag) och snodde alltid mammas bindor som var alldeles för stora.. På den tiden hade min mamma kommit in i klimakteriet och skulle sluta mensa, så det var ofta det inte fanns bindor hemma. Jag har storasyskon som vi brukade besöka och då snodde jag faktiskt alltid lite mensskydd av dem så att jag hade och klarade mig… Ibland fick jag cykla ner på butiken och köpa mensskydd för mina egna pengar också… 

Kan väl tillägga att min mamma alltid haft psykiska bekymmer och jag ville aldrig belasta henne med att jag hade fått mensen eller behövde mensskydd… Men en gång tänkte jag att nu berättar jag det för henne, eftersom att mina kompisar alltid berättade om hur bra deras mammor var på att stötta och peppa dem! Jag skrev på wordfeud till mamma när vi spelade "Jag har fått det där…" och hon fattade ingenting alls.. Det slutade med att hon tillslut skrek över hela huset "HAR DU FÅTT MENS?!??!!" och sprang in på mitt rum och frågade om hon skulle köpa bindor till mig. Hon köpte bindor till mig, som då också var alldeles för små och som jag blödde upp på typ en dag… Men det var väl första och sista gången hon köpte mensskydd till mig. 

Vet att hon också någon gång kom in med en bibba Libresse och Always reklam med provbindor och tamponger till mig och sa att jag kunde läsa på lite om det… Då hade jag redan mensat i några år och kände mig som värsta mens-drottningen utan att hon visste någonting alls 😉

Får jag en dotter någon gång ska jag vara noga med att berätta det på ett naturligt och öppet sätt. Det ska alltid finnas bindor och tamponger hemma och till skillnad från min mamma ska jag också se efter det utan att min dotter behöver be om mer.

/Anonymos

[EM_L]
8/31/19, 11:46 AM
#24

#23 haha, mens-drottningen….XD

Puttar upp! Behöver inte vara din första mens=) Kan vara något kul tillfälle också.

Anonymos
9/2/19, 8:01 AM
#25

Haha okej en annan historia då… vet när mitt ex och jag skulle pippa men jag hade mens så jag var lite avvaktande för det så det blev inget… Han bara ”Men kom igen, det är ju bara blod. Jag hade inte brytt mig mer om du blödde på fingret eller liknande” … Haha hm nä, fine tänkte jag. ”Men du vet att det inte bara är blod som kommer ut va? Ganska mycket slem också?” Haha han hade inte en susning utan trodde det var som rinnande blod!

/Anonymos

iAlma
8/10/20, 3:06 PM
#26

putt :)

"Life isn't about your final moments, it's about the moments that led up to them"

[Elelli]
8/14/20, 1:31 AM
#27

Fick den när jag var 12 år, märkte det när jag gick på toaletten och då gick jag ut till mamma och sa att jag fått min mens. Hon sa "oj, nämen grattis!!" och sedan dagen efter gick vi ut och åt för hon ville fira 😂

Annons:
Lia
8/24/20, 2:03 PM
#28

Jag var 12 och vi hade friidrottsdag i skolan. Jag visste ju att när som helst kunde mensen komma, att jag skulle blöda rött. Så helt plötsligt fick jag jätteont i magen och såg på toaletten att det var alldeles brunt i trosorna. Så jag blev jätterädd och förstod inte var det kom ifrån eller vad det var för fel på mig. Men så kom mamma och hämtade mig och fick förklara. Synd att jag inte visste innan att det kunde vara brunt också, då hade jag inte behövt tro att jag skulle dö haha 😂

Anonym
Anonym
8/29/22, 8:26 PM
#29

Jag var 14, skulle snart fylla 15 när jag fick mens. Inget dramatiskt. Var blod på pappret när jag gick på toa så jag skrev till min mamma. Hon förklarade lite hur jag bäst hanterar det samt en kort beskrivning via text om hur man använder bindor. Första året ställde jag en hel del frågor till henne även angående bad och liknande när man skulle simma i skolan. Vi har alltid pratat öppet om det och med åren vågade jag även prata betydligt mer än i början och även med min pappa. Pappa är nog den som oftast åker på att behöva fixa bindor och värktabletter med tre kvinnor i huset.
Nu har det gått 4 år och jag har banne mig aldrig varit med om något pinsamt eller en olycka. Har med åren tyvärr fått längre mens (fem istället för tre dagar) och mensvärk…

Upp till toppen
Annons: