Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1228 ggr
Smilla Kanin
2018-07-19 20:00

Förfärlig mensvärk

Hej! Jag har under en tid gått och grubblat på en tanke. Nämligen mensvärk. Jag har enda sedan jag fick min första mens (för ca 2 år sedan om det har någon betydelse) haft väldigt ont. Det första året hade jag ganska ont under alla dagar. Nu det senaste året har det gått över till att det gör riktigt förbannat ont i de 24 första timmarna. Då är det att knapra alvedon, ligga i soffan med en vetevärmare som gäller och ibland hjälper det knappt ens. Det gör konstant ont och ibland går det upp så det ligger på gränsen till ”jag kommer spy när som helst smärta” Jag är inte så känslig för smärta i vanliga fall och gråter sällan över smärta men de senaste gångerna har jag lagt mig på golvet och gråtit för att det har gjort så ont. Igår hade jag och några kompisar planerat att åka till ett köpcentrum. På morgonen hade jag såklart fått min mens men eftersom tågbiljetter var bokade kände jag att jag fick bita ihop. Tog en alvedon men glömde en till hemma då det blev lite bråttom. Så när den slutade verka var det inte kul. Kunde knappt stå upprätt och när vi stod i kö till maten var jag helt säker på att jag både skulle svimma och spy. Satte mig ner men mådde så illa så gick knappt att äta. Efter att jag samlat mig och efter mycket om och men fått mat i magen blev det tack och lov bättre. Det brukar bli lite bättre av att jag är uppe och går istället för att ligga ner hela tiden, men då måste jag kunna sätta mig när det behövs och det går inte alltid om man tex är iväg. Jag känner mig så begränsad under iallafall dessa 12 dagar om året. Jag vet inte riktigt hur jag ska ta ställning till mina ”problem”. Är det såhär det ska vara eller överdriver jag på något vis? Tänker att jag kanske behöver göra något åt det för jag klarar inte av att det ska vara såhär mycket längre till. Men jag vill gärna se lite vad andra tycker. Har pratat med några kompisar men de tycker mest att jag hittar på och överdriver så har bara känt mig löjlig. Hur ont ska man behöva ha egentligen och vad finns det för åtgärder för ”problemet”?

Annons:
Honestyisdead
2018-07-19 20:10
#1

Boka tid hos gyn så ni kollar upp det.

Hur dina vänner kan säga att du överdriver förstår jag inte. Dom känner ju inte hur ont du har.

Att nästan svimma av smärtan är inte normalt så det behöver utredas.

Zadeira
2018-07-19 20:59
#2

Har du provat att ta andra smärtstillande i kombination med alvedon? Ibland behövs det. När jag hade svåra menssmärtor var alvedon + naproxen det enda som hjälpte lite. Annars kan man prova alvedon + diklofenak, ipren eller treo (alltå en av dem, inte alla samtidigt).

Sen kan det vara bra att gå till läkare, då kan man få smärtstillande på recept så det blir billigare, samt undersökning och hjälp om det är problem.

OlgaMaria
2018-07-20 04:16
#3

Alvedon hjälper inte särskilt bra. Ipren är bättre mot mensvärk och sen finns det starkare alternativ också. För bästa effekt bör man ta en värktablett innan smärtan hinner bryta ut ordentligt. Omega 3-tillskott kan hjälpa en del (om du tar det hela månaden).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Scintilla
2018-07-20 09:53
#4

Vad jobbigt! Jag har turen att ofta slippa smärta helt och hållet, men ibland så kan jag få riktigt ont som du beskriver. De värsta gångerna så har jag också gråtit, spytt en gång och när det gör så ont så vet jag inte var jag ska ta vägen… Så det bästa är att sova igenom det. Och om jag har så ont att det påverkar mig så vill jag bara vara hemma under den tiden det gör ont, gärna hela dagen och bara sova/ta det lugnt. Bra kämpat att du åkte endå trots smärtan, måste ha varit väldigt besvärligt. :(

Men jag måste fråga om du äter t.ex. p-piller eller liknande? För jag tror att det var dessa som gjorde att jag fick en sån hemsk smärta. 

Med smärtstillande-kombinationer så kan jag rekommendera 1 tablett alvedon och 1 tablett ipren, för de har ämnen i sig som gör att de "förstärker" varandra om jag minns rätt. Det var något sådant, men googla gärna och läs på om det ifall det känns intressant för jag är lite osäker om jag minns rätt. Jag är väldigt anti till tabletter och tar det verkligen endast om jag känner att jag måste. (så det var lääänge sen jag åt tabletter)

En annan smärtstillande tablett jag har provat som fungerade bra var en sorts tablett som var utskriven mot tandvärk. Den var stark tror jag och fungerade suveränt. (det var den enda tabletten som kunde erbjudas)

Vet inte om du läst om detta men jag tror att genom att röra på sig ofta så kanske man inte får lika kraftiga menssmärtor, men jag är osäker om det hjälper.

[EM_L]
2018-07-20 11:32
#5

Har hört att ipren inte alls är bra för kroppen. Pappa berättade det och han skulle aldrig ljuga om sånt.

Honestyisdead
2018-07-20 11:50
#6

#5 Är din pappa läkare? Eller vad är källan?

Inga mediciner ska ju tas i onödan.

Annons:
Honestyisdead
2018-07-20 12:00
#8

#7 Ja det gäller ju alla receptfria värk och antiinflammatoriska mediciner. Dom är inte ofarliga. Är man frisk i övrigt och behöver det ibland är det såvitt jag kan se ingen fara.

Scintilla
2018-07-20 12:04
#9

#5 åh okej, tack för headsuppen, ska se om jag kan hitta någon information om det. Det är bra att veta.

Hittade en dansk studie på  som anser att max-mängden iboprufen borde vara 1400mg per dag. Kollade bipackssedeln för ipren och där är det rekommenderad maxdos på 2-3 tabletter á 400g per dag (med tim-intervall emellan) vilket verkar överensstämma med studien:
https://www.escardio.org/The-ESC/Press-Office/Press-releases/harmless-painkillers-associated-with-increased-risk-of-cardiac-arrest?hit=twitter

Men som jag tidigare skrev så tar jag endast tabletter om jag anser att jag måste. Gillar inte dem.

Vikan
2018-07-20 12:12
#10

Har du kollat upp det hos gyn? 

Hade också väldigt jobbig mens, blödde mycket och hade en hel del jobbig mensvärk. Ibland så jag ville spy av smärta, men oftast så det var uthärdigt men hemskt. Brukade ligga med en varm kudde + min hund bredvid mig som support genom smärtan. Nu har min smärta och mängden jag blödde har minskat avsevärt sen jag satte in en spiral. Första mensen var en mardröm, men efter det har det blivit så mycket bättre

Maria
2018-07-20 13:31
#11

#7 Studien visar att det kan vara farligt vid längre behandling men att ta det vid behov någon enstaka gång tror jag inte finns några studier på att det skulle vara särskilt farligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Smilla Kanin
2018-07-20 14:13
#12

#1 Okej, tack för svaret. Ska försöka fixa det :) #2 Tack för svaret! Nej, har endast provat med Alvedon, tycker det är lite jobbigt att svälja tabletter så har inte kollat på annat än alvedon i brustablettform och har ingen koll på andra smärtstillandemedel eller hur man ska uttrycka sig. #3 Okej, tack! Brukar ta alvedon så fort jag märker att mensen har kommit men det hjälper oftast inte så mycket ändå. #4 Tack för svaret! Nej, äter inga P-piller eller något sådant. Har pratat lite smått med min mamma om att gå på P-piller men som jag har uppfattat det som är hon lite emot det. Dock har jag inte nämnt så mycket om mina problem att det gör så ont, vilket kanske är dags att göra. Hon har själv inga problem med det så har tyckt det har varit lite svårt att kunna förklara hur det är och aldrig blivit riktigt läge. Men tänkte ta tag i det efter detta inlägg. #10 Tack för svaret! Nix, har inte kollat upp det men tror jag får göra det. När jag har pratat med andra vuxna som har haft problem med mensvärk som mindre har de alltid sagt att det gick över nu när de är vuxna. Men ska det vara såhär hemskt ända tills jag blir vuxen känns det inte så bra😅

pyromanen
2018-07-20 19:19
#13

Naproxen funkar bäst för mig. Ipren funkar någorlunda men mycket kortare. Alvedon är nästan verkningslöst.

Annons:
pyromanen
2018-07-20 19:19
#14

Naproxen funkar bäst för mig. Ipren funkar någorlunda men mycket kortare. Alvedon är nästan verkningslöst.

OlgaMaria
2018-07-20 23:11
#15

Ipren är inte direkt nyttigt för kroppen men det är inte alvedon heller. Speciellt långvarig Ipren-behandling kan även orsaka magsår m.m. men tror inte det ska vara någon fara att ta ett par tabletter i månaden. Inte värre än att ta alvedon. Det är ju lite svårt att svälja tabletter om man inte lärt sig men det är en mycket bra grej att försöka lära sig. Kanske blir man tvungen att ta någon medicin någon gång och då är det bra att kunna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

fladdy
2018-07-23 12:35
#16

Du kan uppsöka UMO. Annars kan du testa kombinera ipren/Alvedon med naproxen, eventuellt sitta i duschen under tiden. Det är saker som hjälp för mig men under senare tid har inget av det hjälpt så jag funderar på om jag har dysmenorre- du kanske också har det om du känner att smärtan är så olidlig att du håller på spyr.

aaaaaaaaaaaangelina

AlvaU
2018-07-23 15:58
#17

Ipren, Ibumetin och .. en till som börjar på "I" funkar bättre mot mensvärk då de är antiinflammatoriska(?) - vilket mensvärken tydligen är. Något jag fick lära mig av en apotekare för ett tag sedan!
Gyn är alltid bra att kontakta - eller UMO. Det finns vissa p-piller (jag är inte fan av extra-hormoner i kroppen och därför vet jag inte så mycket om p-piller) som används för att undvika naturlig menstruation eller tar bort den helt och hållet. Jag känner en som har cystor och som tar mini-piller(?) för att hon får så ont vid mens. Det skulle ju kunna vara endometrios också? Något som oftast inte kan säkerställas utan att gå in med titthål.
Det allra bästa är att beställa tid hos gyn som kan göra en undersökning och se om det finns något synligt som är orsaken till smärtan.

[Devya]
2018-07-28 08:44
#18

Jag har exakt samma problem då jag har mens (är dock gravid nu så här inte haft mens på flera månader). Det som fungera bäst för mig var Ketorin 25mg. Behövde definitivt inte kombinera det med någon annan medicin. En varmvattenflaska va riktigt en räddare i nöden om jag hade tagit medicinen lite försent. Då hjälpte kudden lite tills medicinen kickade in. Då jag var yngre gjorde det som mest ont och jag även spydde av smärta. Att gå omkring då jag hade ont gjorde smärtan bra mycket värre. Jag brukade ha ont i tre dagar och sen på äldre där bara 1-2 dagar. F2å jag började med p-piller försvann smärtorna totalt vilket var så skönt. Genast då jag slutade med dem så kom smärtan tillbaka. Så länge värktabletter fungerar så är det ju jättebra. Om inte så (Som var fallet för min syster) så borde du kolla upp dig

Thotis90
2018-08-02 19:55
#19

Man ska aldrig  behöva ha så ont att det påverkar vardagen och livskvaliteten negativt! Jag menstruerar inte idag, men när jag gjorde det hade jag så ont att jag inte kunde sitta. Efter att ha haft mensrelaterade besvär i 10 år fick jag diagnosen endometrios i samband med en titthålsoperation. För mig har värktabletter, värme, motion, sex osv. inte fungerat mot smärtorna, utan det är att få bort mensen som gäller för mig. Jag har varit blödningsfri och nästintill smärtfri i snart 3 år tack vare dubbel dos (2 st/dag) Gestrina, minipiller. 

Kontakta gynekolog, är mitt råd, och be om att få göra en utredning för endometrios.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: