Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 1451 ggr
Anonym
Anonym
7/5/18, 9:37 AM

Är det fel att ha stark självkänsla/integritet?

Pratade med min tvillingsyster och hennes kompis igår, de har blivit bjudna till att vara några dagar hemma hos ett par killar som de inte känner så bra. Varav en av killarna har varit väldigt dryg (enligt mig) tidigare. Hans vänner säger att han inte tänker innan han agerar, men jag vet inte om jag tycker det ursäktar ens handlingar? Som exempel: jag och mina vänner satt i ett rum och pratade med en lärare, när han klampar in och avbryter totalt. Han börjar prata med läraren, och då blir vi irriterade och påpekar att vi faktiskt satt och pratade med läraren. Då säger han "håll käften" och går ut skriker att vi har attityd, och pekar på oss och har sig. Är det ett okej beteende bara för att man agerar innan man tänker? Eller är det jag som har för mycket integritet? Jag accepterar inte man beter sig hur som helst mot mig och tror att jag accepterar det, jag är ingen docka man leker med. Är det jag som gör fel och tycker att man inte behöver ge hur många chanser som helst till alla?

Annons:
Sindri
7/5/18, 9:47 AM
#1

Om man inte vet allt om en person tycker jag inte att man skall döma. Du vet inte hur den killen blivit uppfostrad, vad han har för hang-ups, erfarenheter etc. Du vet inte heller om han han någon medfödd dysfunktionalitet som gör att han faktiskt inte förstår hur man beter sig.
Läraren borde själv ha sagt till killen att -Ok, jag förstår att du behöver hjälp, men låt mig bara avsluta det här först så skall jag såklart hjälpa dig sedan.

Den här killen har antagligen varit med om många liknande situationer och han känner sig påhoppad varenda gång han blir bemött på det sättet ni gjorde.
Fattar han att han gör fel så är det dåligt, men förstår han faktiskt inte så behöver han hjälp.

Eller - han behöver nog hjälp överhuvudtaget att lära sig samspela med andra, det underlättar i livet.
Jag vet inte om det har så mycket med integritet att göra att inte kunna acceptera olika sorts beteenden. Var glad att du själv vet hur man uppför sig. För andra är livet mycket mer komplicerat.

Tyst
7/5/18, 10:37 AM
#2

Själv tycker jag att det beteendet faktiskt inte kan ursäktas någonstans. Undantaget att han faktiskt har någon sjukdom. Bara för att man uppfostras till idiot och/eller känner att livet är orättvist kan man inte bete sig hur som helst och kan faktiskt välja att bete sig trevligare.

Bra att du sade till och inte låter folk köra över dig. Sedan håller jag med #1 i att man kan säga till på bra sätt, just ifall att personen har någon sjukdom som gör att hen inte kan kontrollera sig på.

Caeli
7/5/18, 11:33 AM
#3

Det är aldrig fel att våga säga ifrån! Att kunna stå upp för sig själv, sina vänner och för sina åsikter. Sedan ska man ju självklart göra det på ett respektfullt sätt!

Pyttelite
7/5/18, 11:41 AM
#4

I det här fallet är det läraren som har den uppfostrande rollen och borde tagit tag i händelsen direkt. Visst kan det vara så att man kan behöva avbryta andra ibland och även att man får träda tillbaka oavsett om man är den som avbrutet eller den som blir avbruten men då ska det ske en dialog först. Era lärare borde ge er verktyg för den här typen av daglig kommunikation.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


moawi
7/9/18, 12:29 AM
#5

Jag tänker så här - du vet ingenting om honom. Han kanske har haft det jättesvårt och vet inte hur han ska bete sig i sociala situationer. Eller så vet han precis, men skiter i det eftersom han är en otrevlig och arrogant människa.

Oavsett vilket så står du upp för dig, och säger emot när någon behandlar dig eller någon i din närhet respektlöst. Men självklart gör du det med respekt och går inte ner på den otrevliga personens nivå.

Det går absolut att på ett rakt men tydligt sätt att säga ifrån när någon beter sig olämpligt, utan att vara elak mot personen. Det är förstås också stor och viktig skillnad på att säga "jag tycker inte om dig" och "jag tycker inte om det du precis gjorde eftersom det var respektlöst".

Sen om din syster vill hänga med den här killen i ett par dagar eller inte är ju helt upp till henne. Om hon känner att hon inte har lust med det är det ju bara att tacka nej - men förstås undvika att säga att det beror specifikt på att hon ogillar personen x. Det behöver ju inte de veta.

Upp till toppen
Annons: