Annons:
Etiketti-hemmet
Läst 4613 ggr
Anonym
Anonym
6/29/18, 9:43 PM

Respektlös partner?

Ikväll är min sambo ute och festar med vänner. Jag ska upp halv sex imorgon bitti för att jobba 9 timmar. Jag har sömnproblem och har kontakt med doktor ang det, fått sömnpiller. Men jag tycker min partner är respektlös som måste vara ute långt in på natten innan han kommer hem när han vet att jag ska upp jätte tidigt. Vad tycker ni? Vi har det inte så bra i våran relation. Jag jobbar väldigt lite och har jätte lite med pengar. Funderar på att bli särbos. Kan man få hjälp av soc om man behöver flytta ifrån sin parter?

Annons:
MonicaLagerquist
6/29/18, 9:47 PM
#1

Nej jag tycker inte att det är respekt löst.Menar du att han ska vara hemma och gå och lägga sig tidigt för att du ska upp ?

Stolt ägare till fem La permer

pyromanen
6/29/18, 9:51 PM
#2

Nej, det är inte respektlöst. Utom förstås om han härjar runt o väckar dig när han kommer hem sent.

Åsa S
6/29/18, 9:52 PM
#3

Nej jag tycker inte heller det är respektlöst han måste ju inte gå och lägga sig för att du ska göra det + han har rätt till eget liv med även om han har en partner. +Tror det måste vara nått mer allvarligt för att socialen ska hjälpa till ex. att det är fara för ditt liv ifall du fortsätter bo ihop med honom och även då kan det vara svårt få hjälp de kan inte bara trolla fram ett boende

Anonym
Anonym
6/29/18, 9:54 PM
#4

Han kommer att väcka mig när han kommer hem, för jag är väldigt lättväckt, dessutom har han ingen nyckel med sig Jag sover också mer oroligt eftersom jag vet att han kommer komma hem och väcka mig. #1 jag tycker inte han behöver vadåra hemma hela kvällen men att komma hem sent på natten tycker jag är respektlöst.

Anonym
Anonym
6/29/18, 10:04 PM
#5

Dessutom så går jag alltid och lägger mig i tid när han ska upp tidigt.

[134643]
6/29/18, 10:04 PM
#6

Jag tycker inte heller att det är respektlöst, men det spelar ju ingen roll om du nu tycker det vilket du gör. Då är det ju ett problem i alla fall. Det verkar ju inte vara det enda som inte fungerar heller. Kan du öka dina timmar eller få hjälp av någon annan så att ni kan sära på er?

Annons:
MonicaLagerquist
6/29/18, 10:31 PM
#7

Varför har han ingen nyckel med sig

Stolt ägare till fem La permer

Caeli
6/29/18, 10:40 PM
#8

Varför skulle det vara lättare att vara särbos än sambos om relationen i sig inte fungerar?

Aleya
6/29/18, 10:53 PM
#9

Ser det inte som respektlöst. Du kan väl annars be han sova på soffan om det väcker dig eller att du sover där och inte blir väckt av han. Särbo? Kanske om du inte kan acceptera att andra har ett liv och inte hänger med dig konstant. Men tveksam att soc anser dig som någon som är i hjälp akut. Och sen kanske du borde kolla om du kan få mer jobb om du anser att du inte har råd med eget.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fien
6/30/18, 6:45 AM
#10

Sov med öronproppar, och be honom ta med nyckel själv. Eller så kan han sova hos en kompis om du ska jobba. Saker går ju liksom att lösa om man vill. Om man inte vill så är det kanske dags att fundera över förhållandet och vad du kan göra annorlunda för att ha råd med eget. Kanske dags att be om mer timmar, söka ett annat jobb eller börja plugga?

-hanna-
6/30/18, 10:53 AM
#11

Om det är respektlöst eller inte beror väl på om ni har en överenskommelse sedan tidigare. 

Har ni lovat varann att "vi ska alltid lägga oss samma tid varje kväll även om den ena är ledig dagen efter och den andra måste upp tidigt"

Jag och min sambo går ofta och lägger oss samtidigt även om våra scheman ofta ser olika ut då den ena ska iväg tidigt medans den andra har sovmorgon. Det är inget vi måste göra men vi tycker bara det är trevligt att ligga och småprata på kvällen innan man somnar även om båda inte måste upp lika tidigt. Men jag skulle inte se det som respektlöst om den ena vill göra något annat en kväll medan den andra måste sova.

Men varför har inte din sambo nyckel med sig om ni bor ihop?

Anonym
Anonym
6/30/18, 1:58 PM
#12

Jag vet inte varför han inte tog med sig nyckeln, han kanske var rädd att tappa bort den eller helt enkelt tyckte det var onödigt att ha med sig den när jag enda var hemma. Spelar ingen roll om någon sovit på soffan, jag hade vaknat iaf. Han behövde sova hemma eftersom han behövde ta hand om djuren idag. Vi bor långt ut på landet och det går inga bussar till oss. Jag har inga vänner på orten vi bor på. Givetvis försöker jag få mer timmar alt ett annat jobb…. #9 är det stt hänga med någon konstant för att man vill få sova ordentligt när man ska jobba 9timmaf + 2 timmar till/från jobbet? Eeh Ne tror inte det va. Onödigt spydig kommentar.

Aleya
6/30/18, 2:06 PM
#13

#12 jag skrev inte hänger med dig konstant. Inte att ni hänger konstant. Så hur kan det vara spydigt? Det är du som ser detta som ett problem och börjar prata om soc. Inte jag. Men du borde fundera på om du verkligen vill vara i detta förhållandet om du mest ser det som ett ok att inte din partner kommer hem för att du vill sova. Jag ser snarare dig som respektlös som anser att allt ska anpassas efter dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Anonym
Anonym
6/30/18, 2:11 PM
#14

#13 kommer inte besvara dig mer eftersom du påstår massa saker som ej är sant.

Aleya
6/30/18, 2:19 PM
#15

#14 men om man läser ditt första inlägg så reagerar man på dina sk "krav". Och även att du menar att soc ska stå för nytt boende för dig. Du är vuxen och som vuxen så får man faktiskt ta ansvar för saker och ting. Så som ekonomin. Soc ska inte hålla på att stå för din bostad. Då får man fixa bättre jobb. Att begära att en sambo ska rätta sig efter hur du sover är ju också bra konstigt. Så ta nu en funderare på hur du framställer dig själv i inlägg #0 när folk skriver som dom gör istället för att mena att saker ej är sant.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Gaara
7/1/18, 2:47 PM
#16

#12 Men vad då? Går han hem då eller? Du skriver ju att ni bor långt ute på landet och det inte går några bussar. Då förstår jag att han kommer hem sent om han är ute på kvällen. Det tar ju tid både att gå hemifrån och att gå hem då. Och annars så förstår jag inte vad det ens har med saken att göra. 

Du verkar trött på honom. Gör slut i så fall. Är ju bara taskigt om han ska spendera tid på någon som bara stör sig på honom.

Maria
7/1/18, 3:13 PM
#17

Jag håller med de flesta svaren här och kan nog egentligen inte ens förstå trådfrågan.

Jag skulle bli riktigt irriterad om mina skattepengar skulle gå till finansiering av nån som vill flytta på grund av sömnbesvär😡

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

koppargaller
7/2/18, 10:18 PM
#18

Öronproppar, sömntabletter o ev skilda sovrum när han skall ut o festa, samt att han får ta med sig nycklar hem. Byt jobb så du kan försörja dig själv o gör slut.

Annette
7/5/18, 10:06 AM
#19

Det märks att de flesta av er inte har en aning om vad riktiga sömnproblem innebär. Då hjälper vare sig öronproppar eller sömntabletter, det vet jag eftersom jag ser det på nära håll.

Honestyisdead
7/5/18, 10:25 AM
#20

Jag blir förvånad över allas hårda svar.

Jag tycker definitivt att sambon är respektlös. Nog tusan kan man vänta sig att ens sambo kan låta bli att festa de få gånger man jobbar. Speciellt när han vet att hon vaknar när han kommer.

Eller alla i tråden skiter i era partners välmående? Att de kommer må dåligt i de 10-11 timmar de är iväg bara ni får ut och festa?

Ts jobbar uppenbarligen inte mycket. 

Inte heller är det bara pga denna situation ts skrivit att hon vill flytta. Hon skriver att dom inte har det så bra i relationen.

Ni verkar ha läst in en massa ts inte har skrivit och verkar ärligt talat inte ha tänkt in er i situationen. För jag tror inte för fem öre på att ni skulle acceptera att man var så respektlös mot er.

Annons:
Gronstedt
7/5/18, 11:31 AM
#21

Att han är ute och festar är inte respektlöst, men att han väcker TS när hon behöver sova för att klara jobbet är rejält respektlöst. Eftersom TS tydligen sällan jobbar borde sambon kunna låta bli att komma in sent just den natten, även om det inneburit att han fått planera om sitt festande. 

Att inte ta med sig nyckel utan vänta sig att hemmavarande sambo ska gå upp och öppna mitt i natten  verkar både dumt och respektlöst, oavsett allt annat.

Lona
7/8/18, 11:50 PM
#22

Jag tycker väl inte att beteendet är respektlöst i sig, däremot kan jag tycka att partnern borde vara lite mer lyhörd mot TS eftersom hon(?) uppenbarligen mår dåligt av situationen. Om det i sig beror på att relationen inte är så bra så får man väl gå vidare utefter de förutsättningarna.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

parsley
7/9/18, 8:34 AM
#23

Har TS tillräckligt låg inkomst så kan TS vara berättigad till socialbidrag om TS flyttar i från sin partner. Utan tillräckligt hög inkomst så kan det vara svårt att hitta boende. Soc hjälper inte till att skaffa lägenhet i samband med t ex en separation., så vill ni flytta isär så får du ordna boendet på egen hand.  Samhället hjälper inte till med det. Många hyresvärdar kräver fast inkomst, borgen eller förskottshyror.

Ang sömn, så är sömnlöshet ytterst påfrestande, men man kan inte kräva att andra anpassar sig fullt ut till ens sömnsvårigheter. Väcks du inte av din sambo, så kan man lika gärna väckas av något ljud utifrån eller vakna av sig själv och ha svårt att somna om. Kan du få andra sömntabletter som gör att du sover bättre? Har du provat några andnings- eller avslappningsövningar eller spikmatta för att förbättra sömnen? Sambon ska givetvis ta så mycket hänsyn som möjligt när han kommer hem sent

Upp till toppen
Annons: