Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 749 ggr
limpis21
2018-05-27 11:11

Riklig mens

Hej! Fick mens för fyra år sedan och har haft en ganska regelbunden mens de senaste tre åren, och en ganska "normal" mängd. Men för några månader sedan började det bli oregelbundet, varannan gång hade jag en lång menscykel och varannan gång kort. För fyra månader sedan, vid den korta cykeln fick jag plötsligt extremt riklig mens, vilket jag aldrig haft förut. Blödde snabbt igenom vilket jag inte var van vid. Två cyklar senare hade jag också riklig mens. Så jag undrar om någon har någon aning om vad detta kan bero på?

Annons:
sp0ngeb0b
2018-05-28 10:36
#1

Hade samma problem ett tag, hade haft mens ett tag (vet inte hur länge, ett år kanske?) och så fick jag plötsligt så sjukt riklig mens, att jag kunde blöda igenom en normalstor tampong på en timme. Det var fruktansvärt. Var så ett par månader, sen gick det tillbaka och blev normalt och har inte haft det problemet sen dess. Men vet tyvärr inte vad det kan bero på. Har något stort hänt i ditt liv? Kanske någon stor förändring? Stress kan säkert också påverka det. Men det är ju normalt att mensen är oregelbunden, så om jag var du skulle jag inte oroa mig om inte det blir ett problem i vardagen, i så fall skulle jag uppsökt vård.

OlgaMaria
2018-05-28 11:31
#2

Kan mycket väl bero på D-vitaminbrist - speciellt eftersom det började här efter vintern. Brist på D-vitamin leder ofta till oregelbunden mens och de rikliga blödningarna kan hänga ihop med oregelbundenheten. Det kanske blir bra av sig själv här över sommaren men börja gärna med D-vitamin sen till hösten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: