Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 4264 ggr
Ellemol
5/26/18, 9:10 AM

Måste man vaccinera sig mot HPV?

Hej jag är 15. I femman fick vi erbjudande att vaccinera oss mot HPV, nästan alla gjorde det men hag gjorde inte det. Jag är jättespett rädd och hatar sånt. Har läst mycket om HPV. Efter vaccinet är man ju fortfarande inte helt skyddad och måste fylla på under sin livstid. Då funderar jag på ol det verkligen är värt. Alla som är över 25 har ju inte tagit vaccinet (vissa kanske) men de klarar sig bra. Bara man skyddar sig under samlag med kondom, borde allt vara lungt? Någon som vet eller har samma problem som mig? Tack på förhand för svar!

Annons:
Aleya
5/26/18, 9:22 AM
#1

Vaccinet skyddar mot två olika slags HPV-virus/grupper. Klarat sig bra… nja. Jag vet inte hur många som fått olika grader av cellförändringar och dom måste på ett eller annat sätt tas bort. Och det är ju därför man tar cellprover regelbundet för att kolla just detta. Och taget från folkhälsomyndigheten: HPV smittar via kontakt mellan hud och slemhinnor, inklusive genom samlag. Jag är för gammal för att ta detta. Men om jag hade varit ung så hade jag tagit detta p g a att det faktiskt kan rädda mig i framtiden. Det ger ett skydd som är extra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pyttelite
5/26/18, 9:27 AM
#2

Nej du behöver inte vaccinera dig om du inte vill. Det är frivilligt. Orsaken till att inte så många äldre vaccinerar sig är att vaccinet fungerar bäst innan man gjort sin sexuella debut. Du är inte 100% skyddad via kondom men det är bättre än utan. Det är tråkigt att du inte fått ordentlig information innan vaccineringen. Jag länkar till Cancerfonden och folkhälsomyndigheten för mer information. Det finns alltid två sidor av ett läkemedel och du får själv bedöma risken ingen kommer att tvinga dig till vaccination. https://www.cancerfonden.se/om-cancer/vanliga-fragor-om-hpv-och-hpv-vaccin https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/humant-papillomvirus-hpv/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


17åringen
5/26/18, 10:19 AM
#3

Nej man måste inte, jag har inte heller vaccinerat mig

Honestyisdead
5/26/18, 10:53 AM
#4

Hade jag varit yngre hade jag tagit det.

Ellemol
5/26/18, 2:25 PM
#5

#3 har du blivit sjuk eller fått cellförändringar? Asså för att du inte vaccinerat dig, tänker du vaccinera dig eller vill du inte?

Aleya
5/26/18, 3:03 PM
#6

#5 tror inte du har riktigt grepp om detta med cellförändringar. Det tar flera ÅR innan dom utvecklas och man kan se det. Man börjar ta cellprov då man är 23. Så tror inte någon som är 17 kan veta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Lona
5/26/18, 4:54 PM
#7

Man måste som sagt inte vaccinera sig, men om anledningen till att man inte gör det är att man är spruträdd så blir det lätt att man lägger krokben för sig själv.
En vaccinationsspruta är definitivt lindrigare än att ta bort cellförändringar.
Av mina jämnåriga kompisar (40+) så är det rätt många som haft cellförändringar. Alla hade sannolikt inte lett till cancer, men de hade säkert varit glada om de sluppit oron och själva förfarandet.
(Det är inte jättehemskt att ta bort cellförändringar men är man spruträdd så är det ingen hit!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

17åringen
5/26/18, 5:53 PM
#8

#5 Nej men jag har inte ens varit i närheten av att ha haft sex ännu så jag har inte tänkt på det där med vaccinationer riktigt.

Honestyisdead
5/26/18, 6:07 PM
#9

#8 Det är ju just då man bör fundera över det. Bäst är ju att man inte haft sex när man tar vaccinet.

MonicaLagerquist
5/26/18, 9:46 PM
#10

Tyvärr så är jag för gammal för att ha fått erbjudandet.Skulle gladeligen tackat ja till vaccinering.

Och ja jag har haft cellförändringar.

Stolt ägare till fem La permer

Sarah
5/27/18, 9:08 AM
#11

En god vän till mig dog i livmoderhalscancer när vi var 25, min styvbrors fru dog i livmoderhalscancer nyligen, en annan god vän överlevde som tur är livmoderhalscancer, jag har hur många vänner och bekanta som helst som haft cellförändringar. En spruta nu minskar risken för cancerbehandling när du blir äldre. Det är galenskap att inte ta.

Honestyisdead
5/27/18, 10:58 AM
#12

Jag känner också många som haft cellförändringar. En som det redan hade gått så långt så att det blivit cancer.

[134643]
5/27/18, 2:21 PM
#13

Jag är själv fruktansvärt dålig med sprutor, men det var självklart för mig att ta dessa. Att undvika sina rädslor gör ingenting bättre.

Annons:
OlgaMaria
5/28/18, 10:01 AM
#14

Man måste inte vaccinera sig och vaccinet skyddar inte mot alla HPV-virus. Vaccinet är heller inte helt riskfritt att ta. 

Det bästa skyddet är att bara ha sex med en partner som inte bär på viruset själv. I andra hand att använda kondom!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
5/28/18, 10:15 AM
#15

#14 Hur ska man ens kunna veta att ens partner inte bär på viruset? Så vitt jag vet finns det inget test som visar om partnern bär på viruset eller ej?!? Viruset är ju så vanligt att man kan bli smittad hur lätt som helst.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Aleya
5/28/18, 10:15 AM
#16

#14 fast det är ju inte alltid man vet om man har viruset. Så det är ju ett problem

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
5/28/18, 10:18 AM
#17

#14 Och att ha sex med någon som inte bär på det är enkelt? Du har koll på det??

Det FÖRSTA är att använda kondom.

OlgaMaria
5/28/18, 11:06 AM
#18

Om båda är oskulder och håller sig till varann så är risken noll. I ANDRA hand kommer kondom eftersom kondom inte ger ett 100%-igt skydd mot HPV. Smittan kan sitta på områden som inte täcks av kondomen. Det är därför man också kan tänka på att inte ha för många sexpartners för att minska risken.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
5/28/18, 11:13 AM
#19

#18 så man ska bara ha sex med oskulder hela livet?  Hur många håller sig till varandra från tonåren och resten av livet? Kanske ett par av tio miljoner? Det där med att hålla nere antal sexpartners är bara dumheter. Man ska ha precis så många sexpartners man känner för och sen ha säkert sex, vilket idag innebär bland annat att vara vaccinerad för de som kan.

OlgaMaria
5/28/18, 11:27 AM
#20

#19 Det är nog inte så enormt få som gör så. Och det är värt att prata om för det är väldigt mycket könssjukdomar som florerar och det bästa skyddet för individen och befolkningen är att minska antalet sexpartners men det är väldigt mycket fokus på att man ska ha så mycket sex man vill utan att prata så mycket om riskerna för en själv och andra. 

En man borde väl inte vanligtvis bära på HPV särskilt länge? Hittar ingen information om det. Men det är ju framför allt kvinnor som utvecklar infektion och är bärare av virus under väldigt lång tid. Kanske en man kan anses "fri" från HPV efter en viss tid av avhållsamhet. Vore intressant att veta. Han löper ju inte särskilt stor risk för egen del genom att ha sex med en kvinna som har HPV, men han riskerar att smitta en annan kvinna om han har sex med henne inom en viss tid efter. Vore som sagt intressant att veta hur pass och hur länge HPV brukar överleva hos en man.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Sarah
5/28/18, 12:20 PM
#21

Skulle aldrig någonsin säga till en ung tjej/ kvinna att att hon inte ska utforska sin egen sexualitet med så många hon känner för och finner samtycke med, aldrig! Ofräscht att ens hinta ngt sådant. Sen ska man skydda sig själv och inte lita på att andra gör det åt en. Vaccin, kondom och tester. Lägg aldrig någonsin ngt som kan liknas skam på att ha många sexpartners. Man ska uppmuntra säkert sex, inte avhållsamhet.

Honestyisdead
5/28/18, 12:36 PM
#22

Instämmer med #21.

OlgaMaria
5/28/18, 1:08 PM
#23

Jag tycker det är elakt att inte upplysa om fakta. Man kan få livmoderhalscancer trots kondom och vaccin. Det är fakta. Dessa saker kan utgöra skydd men det kan också att reducera antalet sexpartners göra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ellemol
5/28/18, 1:16 PM
#24

Hur länge kan en man/ kille bära på viruset?

Honestyisdead
5/28/18, 1:49 PM
#25

#23 Du kan också bli smittad första gången du har sex.

annia1
5/28/18, 1:49 PM
#26

Män kan drabbas dom också. Om man har oralsex så kan man få cancer i mun/svalg. Gäller då både män och kvinnor. Kvinnor kan i och för sig skydda sig mot det genom att mannen har kondom, men svårt för en man att skydda sig mot det. Och män kan få cancer i penis. Så jo män kan drabbas dom också. Det står bla i länken till cancerfonden som pyttelite la in i inlägg 2.

Vad jag kommer ihåg så har jag aldrig sett nån information om hur länge man kan smitta andra. Gäller både män och kvinnor.

.

Honestyisdead
5/28/18, 2:04 PM
#27

Såvitt jag vet så blir man inte av med det. Oavsett kön.

Annons:
OlgaMaria
5/28/18, 2:14 PM
#28

Man kan ju läsa på många ställen att HPV-infektionen oftast läker ut av sig själv, men innebär det att viruset försvinner helt? För en infektion är ju inte nödvändigtvis samma sak som att man är bärare av viruset?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
5/28/18, 5:13 PM
#29

#23 nej det är ingen som helst säkerhet Min vän som dog när hon var 25 hade haft exakt en partner i sitt liv. Sen är folk otrogna åt höger och vänster.

OlgaMaria
5/28/18, 6:10 PM
#30

#29 Du verkar inte läsa vad jag skriver så noga. Precis som kondom och vaccin inte utgör något 100%igt skydd så är reducera antal sexpartners inte heller något fullgott skydd men ändå bra för att minska chanserna. Jag antar att din väns partner inte bara hade haft sex med henne däremot. Hjälper ju inget att bara haft en partner ifall den man har sex med bär på smittan - vilket han inte lär göra om han också inte haft någon annan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
5/28/18, 6:19 PM
#31

#30 Jag hoppas du menar riskerna, inte chanserna!!!

Jag tycker absolut inte att någon ska begränsa antalet knull pga cancer.

Kör på och använd skydd.

Sarah
5/28/18, 6:42 PM
#32

#30 jag läser precis vad du skriver och jag anser att du är både naiv och gammaldags.

Aleya
5/28/18, 8:56 PM
#33

#30 inte ens kondom är helt 100% när det gäller HPV. Så ditt resonemang håller absolut inte enligt mig. Och som skrivits innan så känns det konstigt att du säger: ligg mindre. Det är ju bara att skuldbelägga personer. Det kan ju vara någon som påstår sig ha legat med igen men har gjort det. Folk kan ju ljuga. Och jag ser inte vaccination som att då kan man ligga hur man vill. Men det är en extra försäkring för personen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
5/28/18, 9:34 PM
#34

#33 Förstår inte hur du menar? Jag skriver ju att kondom inte är helt säkert.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
annia1
5/28/18, 9:41 PM
#35

#28 OlgaMaria  du skriver att man läser att infektionen läker ut av sig självt. Både ja och nej.

Cellförändringar delas in i tre kategorier. Grad 1,  2 och 3. Eller som de sägs här i sverige. Lätta förändringar, medelsvåra eller svåra. 

Det är ca 50 000 kvinnor i sverige som får cellförändringar varje år. Ca 40 000 av dom  får grad 1 och för de så läker infektionen för det mesta ut av sig självt. Skriver för det mesta för det är inte alltid så.

De som får grad 2 eller 3 (mellan 8 000 - 10 000) måste genomgå ingrepp för att få bort förändringarna så de inte utvecklas till cancer. Så grad 2 eller 3 läker inte ut av sig självt.

Jag har inte läst in mig så mycket så jag vet inte om de som får grad 1 är smittad med annan stam än de som får grad 2 och 3.  Så glöm det där med att infektionen läker ut av sig självt för det gäller inte alla varianter av infektioner.

Har inga länkar till nästa, men det sägs att de flesta kvinnor nån gång i livet får infektion/förändringar, men då de lätta läker ut självt så hinner de läka ut innan man tar nästa cellprov. Så siffran 40 000 är bara såna som upptäckts i cellprov.

.

OlgaMaria
5/28/18, 9:49 PM
#36

#28 Fast cellförändringar och infektion är ju inte samma sak. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
5/28/18, 9:57 PM
#37

#34 jag läste fel så ber om ursäkt för det. Men resten jag skrev menar jag: Och som skrivits innan så känns det konstigt att du säger: ligg mindre.  Det är ju bara att skuldbelägga personer. Det kan ju vara någon som påstår sig ha legat med igen men har gjort det.  Folk kan ju ljuga. Och jag ser inte vaccination som att då kan man ligga hur man vill. Men det är en extra försäkring för personen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

annia1
5/28/18, 10:20 PM
#38

#36 dom hänger ihop. Det är infektionen som utlöser cellförändringarna.

Om du sen läser det jag skrev så anses de flesta kvinnor nån gång får grad 1 den som läker ut av sig självt.

Jag skrev också att det kan vara så att grad 1 kan komma från en annan stam än de som ger grad 2 eller 3..

Så glöm de där med att det med att infektionen läker ut av sig självt för det gäller inte alla.

.

OlgaMaria
5/28/18, 10:35 PM
#39

#38 De olika graderna har ju att göra med hur uttalade cellförändringar det är. En infektion är en överväxt av en bakterie eller virus - det kan eventuellt leda till cellförändringar men kan också läka ut innan det ens når grad 1. Innan grad 2 kommer grad 1 i utvecklingen så det behöver inte vara olika stammar, men vissa stammar är mer benägna att leda till cancer än andra.

Det står trots allt att infektionen oftast läker ut av sig självt men då har det kanske inte ens lett till grad 1 cellförändringar. Det jag hade tyckt varit intressant att veta är om man kan bli helt fri från viruset om man en gång haft det om man är man/kvinna och hur lång tid det kan tänkas ta isåfall. Sen behövs det kanske ändå en infektion för att kunna smitta, dvs att viruset förökat sig så pass mycket att det är en överväxt som kan smitta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
5/28/18, 10:43 PM
#40

Gammeldags och naiv och skammande. Trist att man inte kan prata om fakta. Har inte folk rätt att veta hur det går till och fatta sina beslut utifrån det?

Medibas - "Sveriges mest omfattande kunskapsstöd för hälso- och sjukvård" listar omständigheter som gör en mer utsatt att utveckla livmoderhalscancer. Överst på listan står dessa två punkter: 

- Tidig sexualdebut och många sexualpartners, framför allt vid oskyddade samlag.

- Partner som hade tidig sexualdebut och många sexualpartners.

https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/gynekologi/patientinformation/cellforandringar/cellforandringar/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
5/29/18, 7:38 AM
#41

#40 det är ju självklart att det ökar risken att bli smittad om man ligger med många och inte skyddar sig. Ingen ifrågasätter det. Det vi vänder oss emot är det skuldbeläggande och osmakliga i att indirekt säga till en ung tjej att hon borde skydda sig genom att hitta en oskuld och sen stanna med den personen. Dina citat säger lite, ja det finns ett samband men mer säger de inte. Många oskyddade samlag står det, det är uppenbart. Vilka har tidig debut? Förmodligen de med ett visst riskbeteende som förmodligen är sämre på att skydda sig. Det är inte antalet partners som är grejen, utan hur man beter sig med dem. Idag ökar könssjukdomarna för att folk inte skyddar sig. Inte för att de ligger med fler. Jag har ex haft fler tillfälliga partners än vad jag kommer ihåg att räkna. Men jag har aldrig haft ett riskbeteende, aldrig osäkert sex. Det är liksom inte kärnfysik att jag aldrig blivit smittad med ngt, jag har skyddat mig. Vaccin är inte 100 %, kondom är inte 100%, de två tillsammans är "good enough", man blandar inte in gammalmodiga värderingar som begränsar kvinnors sexualitet.

Annons:
Lona
5/29/18, 12:41 PM
#42

Hmm, en tanke slog mig lite halvt OT. Om det vore tvärtom, att kvinnor kunde smitta män med ett virus som gav tex testiscancer, undrar om rekommendationerna och attityderna hade varit annorlunda? Att de lagt stor skuld på att tjejer/kvinnor har haft många sexpartners och därför är större risk som smittbärare för sina partners? Det är ju av någon anledning fortfarande fult att tjejer "knullar runt", det är "slampigt" medan det snarare är ett bevis på manlighet när killar gör det. För övrigt är det nog ytterst ovanligt numera att man har EN sexuell partner hela livet och att båda var oskulder när relationen inleddes…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

annia1
5/29/18, 1:26 PM
#43

Om man kan bli virusfri råder det delade meningar om. Men det spelar ingen roll för att kunna bli virusfri så måste infektionen först läkt ut och det finns ingen information om hur länge man kan ha en aktiv infektion.

Den information man kan hitta gäller cellförändringar. Nu gör landsting olika, men de flesta verkar göra så att har man grad 1 som inte läkt ut på ca 2 år så tas de bort med ett ingrepp. Grad 2 eller 3 tas bort så fort de upptäcks, men man kan ändå ha haft de uppåt 3 år för det är väl 3 år (eller om det är 5 år kommer inte ihåg vilket) som är den normala tidsramen som man kallas till cellprov. Och det är ju dom där infektionen inte läkt ut som får cellförändringar. Och hur länge man hade infektion innan det gick över till cellförändringar vet man ju inte.

Jag vet inte om de ens tittar om det finns infektion vid cellprov. (och de börjar ju inte ens tas förrän vid 23 år) Om man ens tittar efter infektion så vet jag inte om det spelar nån roll eftersom det inte finns nån behandling då det handlar om virus. Så hur länge man kan ha en aktiv infektion är det nog ingen som vet. Därmed är det också svårt att säga om man kan bli virusfri

.

OlgaMaria
5/29/18, 2:44 PM
#44

#41 Att vaccin och kondom är good enough kan ju bara vara en personlig åsikt? Den åsikten borde inte stå i konflikt med att man kan lyfta och resonera kring fakta kring detta. Det skammande lägger läsaren själv in i mina inlägg. Men många unga har ingen aning om att livmoderhalscancer faktiskt beror på en sexuellt överförbar smitta. Det är klart att man inte vill skambelägga den som drabbats av cancer, men det kan ju ändå inte stå i vägen för att sprida kunskap om HPV och hur det sprids?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Splatter
5/29/18, 3:12 PM
#45

Många bär även på HPV de fått vid födseln, alltså smittar mamma till barn. Det spelar inte så stor roll om man är oskuld (vare sig man eller kvinna), man kan vara smittad ändå. Ta sprutan för att skydda framtida barn iaf!

Virus kan ligga latent i kroppen i åratal för att sen bryta ut igen.

fruktgumman
5/29/18, 5:29 PM
#46

Självklart är det mindre risk att bli smittad ju färre man haft sex med. Men även om man som jag bara varit med en och han också bara varit med mig så kan jag ju inte räkna med att åter igen hitta en oskuld OM jag en dag blir singel. Då vill jag kanske inte börja om med en 20-årig oskuld😃 utan träffa någon i min ålder 40+

Honestyisdead
5/29/18, 5:46 PM
#47

#46 Du kan ju smittas även av en oskuld.

kaninpiss
5/29/18, 5:51 PM
#48

Ursäkta jag lägger mig i diskussionen men hur smittas man av en oskuld då+ Jag menar hur blev den oskulden smittad? #47

Annons:
Splatter
5/29/18, 6:12 PM
#49

#48 Av sin mamma vid födseln.

Honestyisdead
5/29/18, 6:13 PM
#50

Precis.

FataMorgana
6/2/18, 11:27 AM
#51

Lite fakta:

Enligt Centers for Disease Control and Prevention, CDC i USA är det väldigt ovanligt att en mor för över viruset till ett barn via födseln. Uppskattningsvist sker det inte oftare än 1,1 fall av 100.000 barn. I dessa extremt sällsynta fall finns HPV-infektionen i barnets andningsvägar och kan leda till vårtliknande utväxningar på struphuvudet. 

Vidare antar dom att mer än 90% av alla HPV-infektioner "städas" upp av kroppen inom två år.  Men det inte känt med absolut säkerhet om kroppen faktiskt gör sig av med viruset helt eller om viruset bara blir undertryckt av kroppen. Det är möjligt att båda cenariorna kan vara möjliga. 

Den goda nyheten är att HPV-infektionen , även om den bara undertrycks av kroppen och är "dolt" i ett litet antal celler, att det inte orsakar cellförändringar. HP-viruset kan heller inte överföras till en annan person om det befinner sig i detta "gömda" tillstånd. Slutsatsen är att ett negativt HPV-test innebär att det inte finns några risker för utvecklingen av livmoderhalscancer under  de närmaste åren.

Men det antas att gamla HPV-infektioner kan "reaktiveras" år senare, troligen på grund av förändringar i ditt immunsystem. (Varför det är så viktigt att hålla ditt immunförsvar friskt genom att äta hälsosamt, vara fysiskt aktiv och inte röka. Vissa experter tror också att kosttillskott med folsyra är bra.) Med varje ny sexpartner ökar risken, att infektera sig med en ny HPV-typ. 

Saxat härifrån: http://www.hpv-test.de/about-hpv/hpv-faqs/

Scintilla
6/2/18, 1:15 PM
#52

#0 Nej, du måste inte. Vad jag har läst så medför HPV vaccinet dåliga biverkningar (om den som tar det har otur), men så är det nog med alla vaccin. Men jag valde inte heller att ta vaccinet då det även behöver tas i flera doser. Om det endast var en dos så hade jag nog inte tagit det iallafall iofs. Jag tyckte inte om vaccinet och kände att jag inte ville ha det helt enkelt, att det kändes lite onödigt och det var skönt att kunna ta det beslutet. Min närmaste (dåvarande) kompis tog vaccinet och hon verkar må bra än idag.

Och jag lever än, men är inte så gammal, bara 23. Och ångrar jag att jag inte tog det? Nej.  Skulle jag ångra mig om jag blev sjuk? Nej faktiskt inte, men jag hade gjort allt jag kunnat för att bli frisk.

För min del så läste jag inget på nätet eller något utan jag bara kände efter vad jag ville och gjorde sedan det (avstod). Jag tycker det är jättebra att du läser på och försöker ta reda på information för att sedan ta ett så bra beslut du kan, för din egen skull. Ett vaccin är ju trots allt främmande ämnen som sprutas in i ditt blodomlopp och tycker det är väldigt ansvarsfullt av dig att läsa på om detta. 👍 För oavsett vilket val du gör så innebär båda olika former av risker antar jag.

Dock vill jag även påpeka att jag sedan något år tillbaka läst en del information om vaccin, framförallt om biverkningar av vaccin, och att jag nu känner mig överlag emot dem. Men jag tycker det är bra att läsa om varje vaccin individuellt, ordentligt, innan något beslut tas. Så som du gör nu. :)

Lycka till :) oavsett vad för val du tar så hoppas jag att det blir bra! Och det vill jag även tro.

Honestyisdead
6/2/18, 2:37 PM
#53

"Dock vill jag även påpeka att jag sedan något år tillbaka läst en del information om vaccin, framförallt om biverkningar av vaccin, och att jag nu känner mig överlag emot dem."

Överlag emot dom? Så att vi blivit av med sjukdomar tack vare vaccin betyder inget för dig? Att sjuka och äldre får lite skydd är inte betydelsefullt för dig?

annia1
6/2/18, 2:43 PM
#54

#51 FataMorgana så var vi där igen. Ja risken är liten, men den finns.

Det står först att CDC säger,  men det är inte till cdc du länkar till.  Och det finns ingen länk dit i din länk.

CDC (engelska) står det att det är en sällsynt, men farligt tillstånd. På den tyska som du länkar till, som du så bekvämt utelämnade, står det att tidig diagnos och behandling är viktig.

Osäker på vilka stammar som avses i både cdc och den tyska. Men får man det i luftvägarna så kan det i sällsynta fall leda till cancer som heter  laryngeal papillomatosis länk till wiki (engelska) om vårtor. 

Sen vi är i sverige och inte många kan tyska. Dessutom om man tittar på TS så är hon 15 år och även hon ska kunna ta del av det som skrivs. Så om du lägger in länkar så håll dig åtminstone till engelska. Även om dom kan vara nog så knepiga att förstå när det skrivs om sjukdomar.

.

Honestyisdead
6/2/18, 2:49 PM
#55

#51 Det är lite som att tro att herpes bara smittar vid ett utbrott.

Annons:
FataMorgana
6/3/18, 10:56 AM
#56

#54

Anledningen till att jag länkade till den tyska sidan var för jag citerade därifrån och jag kommer i fortsättningen också att länka till sidorna som jag citerar ifrån ovasett om du gillar det eller inte. Vem som vill fördjupa sig i ämnet eller som inte tror att det som står i länken stämmer får naturligtvis hemskt gärna själva gå i på CDC´s sidor och läsa vad dom skriver och hur dom själva formulerar det. Sen kan kan om man inte förstår tyska ändra språket till engelska också. 

https://www.cdc.gov/std/ready-to-use/hpv/hpv-notes-2013.pdf

https://www.cdc.gov/std/hpv/provider6-2005/ape-hpv_brochure_draft_final.pdf

#55

Det betyder bara att man som HPV negativ  inte kan smitta andra.

annia1
6/3/18, 2:21 PM
#57

#56 Det handlar inte om att gilla. Det handlar om att visa hänsyn, god ton, så kallad netikett att andra ska kunna ta del av det man lägger in.

Om det på sidor du länkar till finns möjlighet att ändra språk så är det ju lätt för dig att ändra till engelska innan du lägger in en länk eller i alla fall talar om att man kan ändra och vart på sidan man hittar inställningen. Finns inte möjligheten att ändra språk så bör man undvika att länka till dom utan då hitta en annan sida.
Finns många som inte kan tyska och inte alltid som den översättning man få genom webbläsaren ger en korrekt översättning. Som sagt så handlar det om visa hänsyn, god ton och netikett.

.

FataMorgana
6/3/18, 2:39 PM
#58

#57 

Men kära någon, Det var ju därför jag översatte, så att andra ska kunna ta del av det och för att visa god ton la jag ännu in länken på varifrån jag översatte. Var är förresten dina egna länkar som du har tagit dina informationer ifrån? Hör det inte till god ton att komma med källhänvisingar för saker man påstår? 

Men jag undrar ju vad  det  är för fel med att ställa i en länk för att visa att det inte är så som andra debattörer skriver, att det skulle vara många som bär på viruset från födelsen. Om  det är okey att skriva något rakt ut i luften som inte stämmer undrar jag varför det är mindre okey att ställa in en länk i ett annat språk och översätta vad som står där?

annia1
6/4/18, 1:53 AM
#59

#58 du får ursäkta men dina översättningar litar då inte jag på.

Man måste kunna kontrollera själv. Och i mitt tycke så utelämnade du viktiga saker i det du skrev. Så bara där visar  varför jag inte bara litar på det du skriver utan vill kunna kontrollera.

Så det handlar om att själv kunna läsa om man vill. Men är det på ett språk man inte förstår så kan man inte läsa det, inte ens kontrollera att översättningen är korrekt..

Mina länkar. Har du ens läst tråden. Redan i inlägg 2 finns det två länkar. Båda är på svenska. I den ena finns ytterligare länkar om man vill läsa mer (två av de är på engelska) så läser man de länkarna så hittar man det mesta jag skrivit.  

Sen om du faktiskt läser det jag skrivit så har jag flera gånger sagt att jag inte vet utan jag skriver vad jag tror. På ett ställe skriver jag att det inte finns nån information, lite svårt då att länka.

.

annia1
6/4/18, 5:50 AM
#60

Jag ser att jag har formulerat mig lite fel i förra som kan missförstås. Det är inte jag som skrivit inlägg 2 så det är inte jag som lagt in dom länkarna, det är pyttelite som skrivit det inlägget.

.

FataMorgana
6/4/18, 9:29 AM
#61

#59 

Och vem kan kontrolla det som folk skriver rakt ut i luften och som definitivt inte stämmer? Men lustigt att det just är en av dom få som kommer med källhänvisningar som du inte tror på. Själv  har jag svårare att  tro på någon som inte kommer med källhänvisningar och jag ser att du själv inte har kommit med några. Just därför brukar jag  själv ta reda på hur saker och ting  ligger till och jag delar mer än gärna med mig av vad läst och lärt mig och om det trots källhänvisningar inte duger får man mer än gärna själva googla omkring och ta reda på hur det ligger till, på vilket språk man än vill . Ingen måste tro mig, när hela nätet är full med fakta. 

Det hela är en fråga om man vill ta reda på sanningen eller om man nöjer sig med att det står någonting som gynnar försäljningen av vaccinet, oavsett om det är sannt eller inte. Det kanske förklarar varför du är kritisk till källor, men inte kritisk till vad som skrivs rakt ut i luften så länge det gynnar försäljningen. 

Anledningen till att jag inte översatte allt var för att allt inte var relevant till det som diskuterades i tråden och att somliga saker som du skrev att jag "så bekvämt utelämnade" inte är något som någon motsäger. Varför ska jag behöva citera något som alla vet om och som ingen bestrider? Eller måste jag verkligen skriva allt i parentes åt dig?

Annielle
6/4/18, 9:57 AM
#62

Viss kan det vara bra med källhänvisningar (seriösa sådana) men om vi alla skulle behöva leta källhänvisningar till allt vi skriver skulle det bli enormt tidskrävande ju! Man kan ha hittat källan för ett tag sen eller längre tillbaka och de kanske inte alltid är lätta att finna igen, åtminstone inte snabbt, många har nog inte tid/ork att googla i kanske en halvtimma eller mer i värsta fall för att hitta källhänvisningar hela tiden. Jag tycker definitivt att det är att ta i lite väl mycket om det är det som krävs i ett disskusionsforum. Hade det varit en seriös tidning eller bok hade det ju där emot inte varit seriöst om man inte hade gjort detta.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
annia1
6/4/18, 10:34 PM
#63

#61 du förstår verkligen inte. Att väljer man att lägga in en länk så ska andra kunna läsa själva vad som står så att man själv kan göra en egen bedömning.  

Hade du valt att ändra språk till engelska på den sidan innan du la in länken så man fick upp en engelsk sida, så hade jag inte reagerat för då hade alla som vill kunnat läsa själv. Men du valde att lägga in den tyska fast det är ett språk som inte alla kan.
Så hade det inte gått att ändra språk så hade det inte ens gått att se att din översättning var korrekt. Förstår du verkligen inte att andra ska kunna läsa själv utan att behöva förlita sig på den som lagt in länken. Man ska vara källkritisk, men det förutsätter att man kan förstå det som står. Och tyska är inte ett allmänt språk som alla människor kan. 

Du får lägga in hur många länkar du vill, men se till att alla som vill kan läsa själv. 

Och nej jag tror inte på det du översätter bla för det visade sig i en annan tråd att du översatte ett tyskt ord fel så det fick en annan betydelse än vad som det faktiskt betydde.

Det du utelämnade ansåg du inte var relevant. Men det anser jag och det är bara en anledning till att man ska kunna läsa själv för det du inte ser som relevant kan andra anse vara det.  Du skriver att det är nåt som alla vet, nej det är nog inte många som vet att det är viktigt med tidig diagnos och kan ses som farligt tillstånd. 
Och det är inte bara jag som ser det som viktigt information utan även den tyska sidan du länkade till skriver att tidig diagnos och behandling är viktigt, och cdc skriver att det är sällsynt, men farligt tillstånd. Så i mitt tycke är det viktig information att ge när det gäller det tillståndet så att de som läser får veta att det kan anses som farligt tillstånd. Nu skriver vare sig den tyska eller cdc att det kan leda till cancer, men de anser tillståndet så viktigt att de skriver ut det i i sin text, men du har en annan uppfattning än dom två.

Som jag sa när det gäller en del av det jag skrivit det går att återfinna i de två länkar som finns i inlägg 2. Så man måste inte leta på nätet utan räcker med att skrolla sig upp i tråden. 

Jag för min del skiter fullständigt i om läkemedelsföretag tjänar pengar. Om vaccinet gör nytta så får de tjäna så mycket pengar att de stapla dom till månen och tillbaka flera gånger om. För det är det det handlar om för mig. Att det gör nytta. Pengarna skiter jag fullständigt i om det kan rädda liv för jag mäter inte människors värde i pengar. Att läkemedelsbolag tjänar pengar är nåt som de som är emot vaccinet brukar dra in.

.

FataMorgana
6/5/18, 5:56 AM
#64

#63 

Att du orkar. Jag tycker det är väldigt trist att behöva försvara mig från dina anklagelser hela tiden, Först var det pyttelite som kallade en för lögnare och nu du som sitter och tjatar på mina länkar. 

Jag blir själv bara glad om någon gör sig mödan att översätta saker från ett annat språk till mig. Det finns faktiskt folk som är bättre på tyska än på engelska också och sen det finns kanske någon som är ännu bättre på ett helt annat språk och det skulle aldrig falla mig in att inte låta honom eller henna att deltaga i diskussionen med att visa informationer som det finns på det språket att läsa. 

Sen vet jag inte vilket ord jag skule ha översatt fel, men jag gör alltid mödan att översätta så korrekt som möjligt, för hos mig ligger det inga konfliktintressen, utan jag är bara intresserad av sanningen, vad man inte verkar kunna säga om dig. Men du kan gärna ta och berätta för mig vilket ord som du anser att jag skulle ha översatt fel. För om man anklagar någon för detta så brde man åtminstone tala om  vilket ord det skulle vara, för annars har man ingen möjlighet att försvara sig mot anklagelserna. Det hör också till god ton och netikett. 

Det som jag utelämande var inte relevant till diskussionen. Det diskuterades om hur många som blir smittade från födseln och en annan skrev att det skulle vara intressant att veta om man någonsin blir fri från viruset helt och hur smittandet isåfall går till. Det var det som jag svarade på. Att jag skulle vara av en annan uppfattning än vad som står i länken angående farligheten är något som du själv läser in och är inte vad jag anser. 

Sen gav jag ju redan länkar till cdc på engelska och skrev att den första länken även går att läsas på engelska, så jag vet inte vad ditt problem är och varför du inte kan nöja dig med informationen som jag kom med efteråt.  

Som sagt är det väldigt trist att behöva försvara sig mot din anklagelser hela tiden och om du inte har något intressant att tillföra diskssionen, något som har med ämnet att göra, utan bara vill attackera mig som person, kommer jag inte längre att svara på dina inlägg. För det intresserar mig inte, utan  mig intresserar bara fakta.

annia1
6/6/18, 1:44 AM
#65

#64 Anklagelser. Hum, då ska vi se. 

Att man inte helt ska lita på sånt som översatts av andra. Det är sunt förnuft. För den som har översatt kan ha översatt fel. Endera av misstag eller medvetet. Sen är det så att man litar mer eller mindre på olika personer.
För mig är det solklart att lägger jag in en länk så ska andra kunna läsa själv och göra en egen bedömning, inte bara av själva texten utan av sidan. 
Vilket leder mig till nästa. Med tanke på all skit, bedrägerier och falska sidor som finns på nätet så är det absolut nödvändigt att kunna granska sidor kritiskt.  Visst kan man bli lurad i alla fall, men man har i alla fall haft möjligheten att göra en granskning.

Sen dyker det upp nåt nytt. Att vissa är bättre på vissa språk är självklart, men vad det har med det hela att göra förstår jag inte. Vi är i sverige där språket är svenska. I skolan har vi engelska obligatoriskt så de flesta kan svenska och engelska. 

Vi har många invandrare. Det är nog inte många som  kan tyska, en del kan inte ens engelska. Nu vet jag inte, men jag skulle inte bli förvånad om det finns fler här i sverige som kan arabiska än som kan tyska så med ditt sätt att se det så ska vi även ha arabiska länkar då för det finns ju dom som kan det språket bättre.

På forum brukar man normalt sett använda de språk som de flesta kan och här är det svenska och engelska. 

För min del så brukar jag titta på vilka som skriver i trådar speciellt TS. TS i denna tråd är 15 år. Med tanke på frågeställningen så skulle hon kunnat vara yngre och TS ska definitivt kunna ta del av den tråd som den startat utan att behöva lita till andra.

I #56 skrev du att du skulle fortsätta länka till sidor. (underförstått tyska) så det jag skrivit gäller inte bara denna tråd.

Det du utelämnade anser du inte vara relevant. Men det är just det, det är vad du anser. Andra har en annan syn på det. Tex tyska sidan du länkade till och cdc anser det vara så viktigt/relevant att de lagt in det. Och jag förstår varför. Normalt sett så är vårtor ofarliga, men just dessa vårtor kan utvecklas till cancer så därför är det relevant i allra högsta grad att veta att dom lagt in information om att tidig diagnos och behandling är viktig. För läser man bara det du la in så får man intrycket att det inte är nåt att bry sig om, eftersom vårtor normalt sett är ofarliga.

Så att man anser att andra ska kunna läsa själva och göra egna bedömningar utan att behöva lita till andra det anses som anklagelse. Det är nåt nytt. 

Och med tanke på anklagelse. Du kanske ska titta på vad du skrivit till mig.

.

FataMorgana
6/6/18, 8:22 PM
#66

#65  

Så du kunde inte svara på vilket ord jag skulle ha översatt fel? Så snacka om att komma med tomma anklagelser! 

#56 skrev du att du skulle fortsätta länka till sidor. (underförstått tyska) 

Då har du förstått fel. Det underförstådda ska vara att jag kommer att fortsätta länka till sidor som jag översätter och citerar ifrån. Du verkar inte förstå svenska heller. Det är inte sunt förnuft att citera ur en sida och sen ange en annan sida som  källa för det. 

Men jag tycker ändå att det är intressant att se hur du hellre låter falska informationer stå kvar än att någon översätter något ur en tysk sida. För läser man igenom hela tråden tills mina inlägg får man faktiskt intrycket av att det är många kvinnor som för över viruset till sina barn genom födseln (och det hade du inga invändningar mot) fast det enligt cdc och den tyska sidan är väldigt sällsynt. Det var faktiskt allt som jag ville informera er om och om ingen tror mig är det fritt fram att läsa om saken på ett annat språk. Så kan man också ta reda på vad som stämmer. Jag tvingar ingen att tro mig. 

Och finns det andra saker som du eller andra tycker är viktiga att nämna som jag själv inte nämnde  så kan man  hemskt gärna göra det själv. Men det verkar inte vara lika viktigt för dig, som att försöka få  mig att framstå som någon som inte är trovärdig, annars hade du bara nämnt faktan och skrivit att det här är ännu vikigt att nämna och inte gått till person. Men fakta gynnar faktiskt folk som läser här eller som intresserar sig för ämnet mycket mer än person och därför vill jag verkligen inte diskutera något mer än fakta och jag säger det första sista gången nu. Men du är alltid välkommen att skicka mig PM om vill fortsätta tala om för mig vad du tycker om mig och mina inlägg. Annars säger jag adjö!

annia1
6/8/18, 1:19 PM
#67

Jag anser inte det relevant exakt vilket ord det gäller eftersom alla gör misstag. Även dom som har översättning till yrke gör missar i översättningar.

Jo då jag läser och jag citerar det du skrev. "ovasett om du gillar det eller inte" Det jag inte gillar är sidor där man inte kan läsa själv. 

Varför ska jag ifrågasätta nåt som jag vet. Att mammor kan smitta barn. Läser man #45står det inte att många smittas utan det står att "Många bär även på HPV de fått vid födseln" Viss skillnad på det. 

Det föds 365 000 barn varje dag i världen så varje dag är det ca 3 barn som smittas. En länk till hur många som föds, dock skriven 2005 så hur många som föds idag vet jag inte för jag hittar inte aktuella siffror. Så på ett år är det ca 1100 som smittats. Så räknar man sen över tid så blir det rätt många som kan bära på smitta de fått vid födseln. Och jag skriver "kan bära" eftersom man inte vet om viruset kan försvinna ur kroppen eller bara ligger latent och ev kan blossa upp igen.

Sen slår du dig för bröstet att du vill veta sanningen och fakta som om du är ensam om det. Vad tror du man bla kan få ut av att läsa själv. Jo, jämföra så man ser om det är sant det som skrivits. 

Du tar upp om att riskerna är så låga. Men det jag ser och säkerligen många andra är att det drabbar människor. Och med ditt resonemang att risker att råka ut för saker är så låga så behöver ingen gå till läkare när man får problem eftersom risken att råka ut för nåt allvarligt är ju så liten.

Men ta ett exempel där risken knappt går att räkna fram, men ändå drabbar människor. Min bror dog i cancer för ett par år sen. (inte av hpv relaterat). Hur länge han skulle levt vet vi inte, men flera år till, kanske till och med blivit frisk. Men att han dog när han gjorde var för att han fick en ovanlig komplikation. Så ovanlig att det är bara ett hundratal i hela världen som drabbas av den komplikationen. Så med ditt resonemang så skulle han inte ha drabbats av den komplikationen för risken att råka ut för det han gjorde är så låg så tveksamt att det ens går att räkna fram risken.

.

FataMorgana
6/8/18, 8:10 PM
#68

#67 

Men nu har jag inte översatt något fel, så du beskyller mig för saker som jag inte har gjort. Sen skrev jag att jag att kommer att fortsätta länka till sidor som jag citerar ifrån. Du har bara citerat det som kom innan och det som  kom efter,

I jämförelse med hur många människor som det finns på hela jorden är det inte många kvinnor som för över viruset till sina barn via födseln. Skulle det vara många skulle det inte stå överallt att det är väldigt sällsynt, utan det skulle stå att det är vanligt och att det är många som för över viruset till sina barn, men nu gör det inte så. 

Sen är det ett väldigt konstigt resonemang, att ingen skulle behöva gå till läkaren om man får problem för att risken är liten eller att din bror inte skulle ha drabbats av den komplikationen för att risken är liten.  Det är INTE mitt resonemang och jag kan inte föreställa mig att någon annan skulle resonera som så heller. Lite trist att hela tiden få resonemang tryckt under näsan som man inte har. Men om du läser in saker som jag inte skriver kan jag heller inte göra något åt saken, Men jag beklagar förlusten, verkligen! Det är aldrig kul att förlora någon som är en nära och kär.

Lona
6/8/18, 9:30 PM
#69

Kan ni släppa det där och återgå till trådens ämne, kanske? Eller ta det via PM…?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
FataMorgana
6/8/18, 9:59 PM
#70

Naturligtvis. Jag lämnar tråden på en gång. Inga tomma löften längre.  Jag lovar!

Upp till toppen
Annons: