Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 3352 ggr
Lona
5/25/18, 12:06 PM

"Könsuppdelning" på skolgympan?

Ni som går i högstadiet eller gymnasiet, hur funkar det på idrotten i skolan? Har ni killar och tjejer ihop eller är det uppdelat?
(Låt oss för enkelhetens skull dela upp tjejer och killar enligt traditionell modell, jag kan inte tänka mig någon skola som gör en annan bedömning!)
När jag gick i högstadiet hade tjejerna i vår klass idrott tillsammans med tjejerna i parallellklassen medan killarna slogs ihop i en annan grupp.
Det kändes bra, däremot var killarna lite sura för de hade en mycket hårdare lärare - han hade tagit OS-guld i gymnastik…😉😃

På gymnasiet hade hela klassen idrott tillsammans, men jag gick en typisk "tjejlinje", vi var 23 tjejer och 2 killar.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Honestyisdead
5/25/18, 12:20 PM
#1

Vi hade gemensamt både i grundskolan och gymnasiet.

Anne.K
5/25/18, 12:31 PM
#2

På min tid så var det blandat med både killar och tjejer på idrotten ända från grundskolan upp till gymnasiet. (jag är 31 år idag).

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

MonicaLagerquist
5/25/18, 1:05 PM
#3

Vi hade gemensamt både i grundskolan och gymnasiet

Stolt ägare till fem La permer

Scorpio97
5/25/18, 1:48 PM
#4

Vi hade alltid gemensamma idrottslektioner, både i grundskolan och i gymnasieskolan. Förutom att skolan testade att ha två grupper när vi gick i femman-sexan. Då delades det dock inte upp baserat på kön, utan varje elev fick välja om man ville vara med i den jobbigare gruppen eller den lugnare gruppen.


//Jessie

OlgaMaria
5/25/18, 2:21 PM
#5

Jag har alltid haft gemensamt förutom typ 2 lektioner när det var uppdelat vilket blev extremt lyckat tyckte vi tjejer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vikan
5/25/18, 5:27 PM
#6

Gemensam idrott, enda gånger vi kan dela upp oss är vid lagsport om vi elever vill men det är ytterst sällan

Annons:
tiger tok
5/25/18, 5:33 PM
#7

Vi har alltid haft gemensamt. Men vid lagsporter vill tjejerna tävla själva, men det är bara för att killarna är väldigt hårda med regler och tävlar för att vinna.

Maria
5/25/18, 9:26 PM
#8

Jag började skolan 1969 och vi hade alltid  i alla år gymnastik tillsammans hela klassen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
5/25/18, 9:54 PM
#9

Vi hade uppdelad idrott tjejer för sig och killar för sig förutom några lektioner då det var dans på schemat. Jag gick i gymnasiet i Enköping  87-90 och det var ett stort gymnasium med många elever.

nypisnina
5/26/18, 12:55 PM
#10

Tillsammans alltid. Minns dock några få gånger på mellanstadiet då vi tjejer blev trötta på att alltid ha fotboll på gympan, då delades vi upp så att tjejerna fick spela pingis eller något istället.

SuperLimm
5/27/18, 2:36 PM
#11

I sexan har jag för mig att vi hade gympa med tjejerna i parallellklassen. I sjuan hade vi bytt skola och då hade vi blandat för att sen i åttan och nian ha uppdelad gympa ihop med åttan eller nian i samma enhet som det hette då. Jag gillade bättre att ha gympa tjejer för sig och killar för sig. Då vågade de flesta tjejer ta i mer och våga mer än vad de gjorde när killarna var med.

Mvh Linn

Gaara
6/4/18, 11:03 AM
#12

Vi hade gemensamt för killar och tjejer.  Jag är född 86.

Maleficum
6/9/18, 5:33 PM
#13

Alltid haft gemensam gympa i skolan. Dock på gymnasiet var vi hopslagna med en annan klass och sen delades vi upp efter "förmåga" (gjorde nåt sånt där jobbigt springtest och grejer och dem som fick över ett vist värde hamna i en grupp och vi med lägre hamna i en annan grupp så min grupp hade "lugnare" och mindre krävande gympa än de andra).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
powerade
6/10/18, 12:22 AM
#14

Vi hade gemensam. Men tycker dom kunde delat upp 90% av killarna var härligt hårda i det man gjorde. Spela fotboll eller liknande var absolut inte roligt. Så kunde de ha haft en grupp med dom andra som ej vill vara där. Inte just killar eller tjejer. Mer vad man har för ambitioner o.s.v so. Vi hade på matematiken engelskan och svenskan

sp0ngeb0b
6/10/18, 2:08 PM
#15

Har alltid haft gemensamt, vilket jag tycker har varit bra. Men en annan högstadieskola i min kommun hade uppdelat. Tyckte alltid att det var så himla skumt, och då var jag inte alls särskilt insatt i feminism på den tiden utan tyckte mest bara det var opraktiskt och onödigt. I min klass var killarna överrepresenterade, och många av dem var väldigt sportiga och "macho" vilket jag tyckte var kul på idrotten när vi körde fotboll, innebandy osv eftersom jag också älskar att sporta.

Maleficum
6/10/18, 2:54 PM
#16

#14 Håller med om uppdelning efter ambition (oavsett kön) som vi hade på gymnasiet. Gympan blev betydligt roligare än alla år innan när det var mer anpassat efter våra ambitioner och man slapp känna sig "överkörd" av dem med mer "go" i sig än en själv.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Effie
6/12/18, 12:11 PM
#17

Började skolan 1963. Första året hade vi gemensamt. Åk 2-3 minns jag inte. Sedan var det uppdelat resten av skoltiden.

Kan ju lägga till: Klassfotona var ofta uppdelade, killar först, tjejer sedan. Klasslistorna likaså. I bamba satt vi  uppdelade (upp till sexan; sedan var det ny skola). Var man stökig kunde man bli placerad på andra sidan; då brukade man äta upp kvickt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Honestyisdead
6/12/18, 2:42 PM
#18

#17 Vad är bamba?

Effie
6/12/18, 2:47 PM
#19

#18. Så kallas barnbespisningen I Goteborg. Tänkte det var ganska uppenbart om det var ett ställe man åt på.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Honestyisdead
6/12/18, 2:49 PM
#20

Har aldrig någonsin läst eller hört det ordet förr. Så det var allt annat än uppenbart.

Annons:
Maria
6/12/18, 3:03 PM
#21

Haha. Jag trodde alla visste vad bamba var😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maleficum
6/12/18, 3:43 PM
#22

Till och med jag, som Stockholmare, vet vad Bamba är. Konstigt nog.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

SuperLimm
6/12/18, 9:56 PM
#23

Nej Bamba är nog inget man kan förvänta sig att hela Sveriges befolkning ska känna till vad det är. Jag har bara hört det från folk från Göteborg, aldrig någon annanstans.

Mvh Linn

Effie
6/13/18, 9:08 AM
#24

Jag förväntade mig inte att alla vet vad bamba är. Men ett ställe I skolan som man äter på - det trodde jag att man skulle räkna ut vad det kunde vara.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Thiah]
6/14/18, 8:27 AM
#25

Jag trodde Bamba var nått specifikt för ett finlandssvenskt gymnasium här i Helsingfors :p haha

solglitter3
11/17/18, 3:56 PM
#26

Vi är också bara 2 killar i klassenVi har gemensamt ja och det funkar hur bra som helst för gympafröken fixar så att vi får göra sånt som passar oss tjejer bra.Vårt problem va ju att med så många i tjejernas dusch så blev det världens kö så fröken sa vi kunde ta killarnas när dom va klara.Fast det va ju ändå kö i början så vi frågade om det gjorde ngt att vi duschade ihop .Alla tyckte det var OK och det funkar faktiskt Ingen bryr sej

Zadeira
11/19/18, 10:41 AM
#27

I högstadiet hade vi gemensamma lektioner för det mesta, utom vid tex fotboll, basket och andra lagsporter. Vi hade två gymnastiksalar vägg i vägg så det funkade jättebra.

På gymnasiet hade vi gemensamma, men där deltog jag aldrig.

Annons:
Kalli
11/19/18, 2:46 PM
#28

Vi hade gemensam men jag hade gärna sett att det varit mer uppdelat.

[moratjejen]
11/19/18, 3:04 PM
#29

Vi hade uppdelat men hade lite problem och föräldrar blev upprörda. Vi hade en som föddes med två kön och hen såg sig själv som kvinna och inte man men lärare och föräldrar ville att hen skulle gå hos killarnas. Så tråkigt, personen flyttade senare på grund av kränkningar, vet inte vad som hände sen men hoppas hen fick det bra när de flyttade. Bara tråkigt att folk ska vara så elaka, det är de som är idioter som borde flytta inte de drabbade.

Maria
11/19/18, 3:15 PM
#30

#29 Om hon såg sig själv som kvinna så är det ju inte en hen utan en hon.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
11/19/18, 3:40 PM
#31

Ja varför kalla någon som ser sig som kvinna för "hen"?

[moratjejen]
11/19/18, 5:03 PM
#32

Nu blev det dumt, men det var då, vet inte vad som hände sen. Eller vad personen identifierar sig som idag (vi diskuterade detta innan personen i fråga flyttade och det är lite mer komplicerat) , känns lite dumt att skriva hon om personen känner sig mer som en man idag (det är angående disskutionen personen ville prova på att leva som man för att se, men vet ingenting mer).  Ni får jättegärna korrigera så det blir korrekt om hon är rätt, för jag tyckte väldigt mycket om personen i fråga och vill absolut inte trycka ned eller kränka genom att använda fel uttryck.

Ser mig själv varken som kvinna eller man, tycker inte vad man har för något mellan bena ska identifiera vem man är. Väljer själv alltid alternativet övrigt, hen eller annat om det finns som val om man behöver fylla i. Så har jag lite svårt för att man måste säga vilket kön man tillhör så använder hen en hel del på grund av att jag tycker vi är människor och inte av vad vi har för kön.

Honestyisdead
11/19/18, 5:11 PM
#33

#32 När någon utrycker vilket kön dom är så är det enligt mig löjligt att skriva hen.

Precis som jag inte vill bli kallad hen eftersom jag är en hon.

[moratjejen]
11/19/18, 6:14 PM
#34

#33. Ber så mycket om ursäkt. Var inte meningen att göra någon stött, ville bara dela med mig av historien.

Annons:
Honestyisdead
11/19/18, 6:40 PM
#35

#34 Jag är inte stött alltså :) så be inte om ursäkt!

[Forest]
11/26/18, 10:55 AM
#36

På min tid var det olika vi hade både kvinnlig och manlig lärare och dom dela även upp med att våran kvinnliga lärare tog killarna ibland. Jag tyckte det var helt okej att dela upo då vissa killar var rätt buffliga av sig man flög som en vante om dom tacklade 😳 Dottern har aldrig haft uppdelat så dom kör gemensamt.

Livingthelife
11/26/18, 12:05 PM
#37

Jag gick i skola 1998-2010 och har alltid haft gemensam idrott Killar/tjejer. Från första klass till sista året på gymnasiet.

Tiktak697
11/28/18, 12:30 AM
#38

När jag gick 1-6så hade alla killar och tjejer gemensam gympa men endagången vi vart upp delade var på fritids då hade vi kill och tjej gympa där tjejer och killar hade kul i gympa salen separat och de var ingen big deal rätt så skönt att slilla dessa jobbiga killar

Mvh Tiktak

Tarotstollan
11/28/18, 1:45 AM
#39

Klas 1 - 6 hade vi gemensamt, det var en sådan liten skola.
Sen till högstadiet blev vi delade, vilket jag gillade och många tjejer med mig. Vi hade gympa ihop med en parallel klass tjejer, det fanns 4 klasser i varje årskurs på den skolan.
Hatade gympan och avskydde lärarinnan och hon avskydde mig tillbaka.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sarah
11/28/18, 10:33 PM
#40

Gick i idrottklass i högstadiet. Hade idrott tillsammans varje dag. De flesta tränade olika sporter efter skolan varje dag och en del på hög nivå, så de gånger vi delade upp oss var det efter vad vi själva ville göra, vilket ofta var vår fritidssport. På gymnasiet var vi på det lokala gymmet, alla tillsammans. Innan kommer jag inte ihåg.

Upp till toppen
Annons: