Annons:
Etikettsexualitet
Läst 2922 ggr
Anonym
Anonym
2018-05-24 16:50

Olika sexualiteter i omklädningsrum?

Vad är era åsikter om olika sexualiteter i samma omklädningsrum? Personligen vill jag inte känna att någon annan än min pojkvän kollar in mig när jag byter om. Men varför är det egentligen könsuppdelat mellan omklädningsrummen? Och vrf inte efter sexualitet. Jag har inget som helst problem med hbtq personer, min bästa tjej kompis är homosexuell, och jag är tjej. Men det finns en bisexuell person i min klass, som jag fick höra spanade in mig när jag bytte om efter idrotten. Detta gör mig väldigt obekväm, och jag känner att jag inte vill visa mig framför henne något mer! Vad tycker ni?

Annons:
Lojs
2018-05-24 16:56
#1

Var tänker du att en bisexuell person skulle byta om då?
Personligen har jag ingen bra lösning. Jag hade föredragit privata ombytesbås och privata duschar överallt, men det känns inte riktigt fysiskt genomförbart.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Gronstedt
2018-05-24 17:00
#2

Säger som #1, det finns så många olika uppfattningar och läggningar att man antingen måste dela upp det i väldigt grova drag eller ha separata bås för varje person. 

Eller så kunde människorna lära sig att hålla ögon och händer och kommentarer för sig själva i omklädningsrummen, men det vore väl för mycket begärt …

MonicaLagerquist
2018-05-24 17:03
#3

Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk har för sexualitet.

Jag byter om och sen är det inte mer med det.

Stolt ägare till fem La permer

Herveaux
2018-05-24 17:03
#4

…och vart menar du att vi som är bi eller pan ska byta om ifall vi inte får byta om i samma rum som folk av det kön vi attraheras av…?

Tror knappast folk skulle dela upp sig ärligt om man skulle byta om med folk av det kön man inte attraheras av. Tex hur många unga hormonstinna hetero-killar skulle då inte helt plötsligt vara gay så att dom skulle få byta om med hetero-tjejer?

Edit: Håller med #1 och #2 helt enkelt.
Som #1 skriver så vore enskilda bås och duschar vara den perfekta lösningen!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Kirnzy
2018-05-24 17:05
#5

Vart ska den bisexuella tjejen byta om isåfall tänker du? I "killarnas" omklädningsrum (där hon kan spana in dem eller de in henne)? I ett omklädningsrum med endast personer med en annat sexualitet än hetero (där det inte heller hindrar någon från att spana in någon annan)? Ska alla icke-heterosexuella ha var sitt omklädningsrum helt för sig själva? Hur ska man då göra med alla dem som inte är bekväma med att utge sin sexualitet till alla runtom en? Om man inte är bekväm med att andra ser en i omklädningsrummet så tycker jag att man får ta hand om det själv, antingen genom att tex byta om på toan eller vänta tills den andra är klar/byta om före. Tycker inte heller att man behöver lita på vad andra säger, att du endast hört att hon skulle ha spanat in dig behöver inte betyda något alls. Om du märker själv att hon stirrar eller liknande så kan du antingen prata med henne, eller säga det till någon lärare som säkert kan fixa så att du kan byta om ensam.

Sindri
2018-05-24 17:26
#6

Jag slutade gå och simma när badhuset tog bort enskilda hytter för ombyte. Jag har aldrig varit bekväm med att byta om inför andra - oavsett kön.

Skolidrotten var inte kul, och jag vet både tjejer och killar som tycker det är en mardröm att byta om offentligt.

Även vissa toaletter i stan har gjorts könsneutrala, på Åhlens går jag inte längre.
Man kanske vill rätta till en strumpa, fixa ett bh-band eller annat som känns privat, det gör jag inte om det kan komma in en karl. 

Det är inte lätt för en 10-12-åring att "ta hand om det själv", jag tror att det är lättare att byta om i ett rum med andra av samma kön oavsett sexualitet. 
Finns det specialfall så tror jag skolan kan lösa det tillsammans med familjen. Det hör ändå till undantagen, även om det finns barn som tidigt är öppna med att de känner sig som det andra könet.

Annons:
Anonym
Anonym
2018-05-24 17:26
#7

Då får väl skolorna lösa så pan och bi personer får byta om själva. Det är ju det jag menar, att hetero pojkar (precis som hbtq+ pojkar, och tjejer) är hormonstinna, de som är hbtq+ pojkar/tjejer är ju också det och därför känns det inte bekvämt att byta om med dessa. Som #2 mfl säger vore det ju smidigt om alla kunde hålla sig på sin kant. Men ingen som vet grunden till varför det är indelat tjejer/killar?

Sindri
2018-05-24 17:31
#8

Därför att det är väl rätt självklart att man inte blandar tjejer och killar eftersom de flesta är rätt blyga t.o.m. för det egna könet och än värre för det andra. 

Ingen vill väl bli granskad som en sexuell varelse. Möjligen skulle det fungera på lågstadiet.

För länge sedan gick inte ens flickor och pojkar i samma skola. Min mamma gick i flickskola. Finns internat där det fortfarande är så.

[[Boktjejen]]
2018-05-24 17:32
#9

#7 Ja om du betalar så går det väl

Gronstedt
2018-05-24 17:37
#10

#7: Grunden till att det är indelat tjejer/killar är att människan traditionellt och kulturellt under lång tid har accepterat två kön som, i alla fall lagligen, bara kan vara sexuellt aktiva med personer av det motsatta könet. 

Och de flesta är nog mer bekväma i en grupp med människor som ser någorlunda likadana ut som man själv. De flesta av oss är ju inte omklädningsrummet för att spana in köttmarknaden, även om vi kanske skulle råka titta lite extra på något som är tilltalande.

Det behöver ju inte ens handla om sexuell attraktion. Det är svårt att låta bli att titta på den som är mycket vacker, har speciella tatueringar, som liknar någon man känner, ser ut så där som man själv skulle vilja, eller på annat sätt fångar ens blick.

Det är väl i Asimovs Robots of Dawn-serie det finns en så stark kulturell spärr mot att män lägger märke till varandra i omklädnings-, dusch- och toalettrum, att hjälten blir fullkomligt lamslagen när någon tilltalar honom på muggen. Det skulle vara trevligt om vi kunde ha det så i svenska badhus …

Herveaux
2018-05-24 17:38
#11

#6 Vart kom trans in i bilden? Trans har inget med sexualiteten att göra.

#7 Hur tänkte du då att skolan ska ta reda på vad eleverna har för sexualitet, att dessa svarar ärligt och går till korrekt omklädningsrum?
Ska det vara allmän info för hela skolan vem en elev blir attraherad av?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Gronstedt
2018-05-24 17:43
#12

#7: Det kan ju inte rimligen delas upp efter vad folk har, eller säger sig ha, för sexuell läggning, där har #11 alldeles rätt. Om några ska ha egna omklädningsrum måste ju vara de om, oavsett orsak, mår dåligt av att byta om bland andra, som får möjlighet att göra det avskiljt.

Sindri
2018-05-24 17:45
#13

#11 av: Herveaux
Jag skrev inget om trans?

Annons:
Herveaux
2018-05-24 17:47
#14

#13 Jodå. "Det hör ändå till undantagen, även om det finns barn som tidigt är öppna med att de känner sig som det andra könet." Trans.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sindri
2018-05-24 17:51
#15

OK - jag använde medvetet inte ordet trans, men det jag menar är att en född pojke som känner att hen är en flicka kanske känner sig mer bekväm att byta om bland flickor.

[[Boktjejen]]
2018-05-24 17:53
#16

#15 Och där har du använt Trans med mening förstås

Scorpio97
2018-05-24 17:55
#17

Personligen bryr jag mig inte om vem jag byter om inför. Så länge personen håller sina händer för sig själv så har jag inga problem med att byta om inför en person som eventuellt attraheras av mig. När jag byter om innan/efter simningen är det ibland väldigt fullt inne i damernas omklädningsrum medan jag vet att det är färre inne på herrarnas, och jag hade gärna bytt omklädningsrum bara för att slippa vänta på duscharna. Sen tycker jag att det är ohyfsat när folk stirrar eller kommenterar men det är inget som gör mig obekväm. 

Sen förstår jag självklart varför en del blir obekväma eller inte tycker om att byta om inför andra, och den bästa lösningen vore väl enskilda bås. När jag gick i nian hade vi några sånna bås i vardera omklädningsrum så att dom som ville kunde duscha och byta om ensamma. Det fanns dock inte plats eller pengar att låta alla få enskilda bås. I grundskolan så ville övriga tjejer i min klass ha draperier i duscharna, och tog upp det på elevråd, möten med rektorn och rent allmänt varje chans dom fick. Och det fixades faktiskt. Det gjorde dock ingen nytta för tjejerna som efterfrågade det, för skolan ordnade det samma år som vi bytte skola. Jag hoppas att dom yngre eleverna tyckte det var bra i alla fall. 
Men man kan ju skapa en dialog med sin skola och se vad som kan göras :)


//Jessie

Herveaux
2018-05-24 17:59
#18

#15 Så du skrev medvetet inte ordet trans (fast du menade trans) men påstår ändå att du inte skrev om trans.🤪Trans har fortfarande inget med sexualiteten att göra och är därför en helt annan diskussion om vart transpersoner ska eller inte ska byta om. 

Trans och sexualitet tussas ihop alldeles för ofta ändå vilket bara göder missförstånd och fördomar. 

Ber om ursäkt för OT.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sindri
2018-05-24 18:55
#19

#18 av: Herveaux
Jag vet mycket väl skillnad mellan trans, bi, homo och hetero m fl har bra insyn i det p.g.a. närstående. Jag tussar definitivt inte ihop, men även transpersoner är väl (för det mesta) sexuella personer, och det kan väl vara ett dilemma för någon som ser ut som en flicka med känner sig som en pojke eller tvärtom att byta om med "fel" kön oavsett sexuell läggning.

Jag skulle i alla känt så som barn och ung. Menar bara att det är ännu en aspekt på ämnet omklädningsrum.

Herveaux
2018-05-24 19:01
#20

#19 Du tussar ihop ämnena i samma tråd fast det handlar om två helt skilda scenarion. Starta gärna en egen tråd om den aspekten om du vill skriva om den.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Sindri
2018-05-24 20:00
#21

Men herregud - det var ju bara en sidokommentar i tråden om olika omklädningsrum. Det finns väl många trådar där man kommer in på sidospår. Det finns väl andra i den här tråden också - som min kommentar om gemensamma toaletter - varför gav du dig inte på det?

Rest my case!

Herveaux
2018-05-24 20:35
#22

#21 Visst var det "bara" en sidokommentar men som jag också skrev: _Trans och sexualitet tussas ihop alldeles för ofta ändå vilket bara göder missförstånd och fördomar.
_Om du nu har bra insyn i HBTQ genom närstående borde det väl vara åtminstone lite i ditt eget intresse att inte fördomar får än bättre fäste hos folk som inte vet mycket om HBTQ? 

Först tänkte jag ifrågasätta även din kommentar om könsneutrala toaletter, men tyckte sen det räckte med att dra tråden OT med att ifrågasätta ditt inblandande av trans i en tråd om sexualitet. 
Men vad tusan; om det känns för privat att rätta till en strumpa eller ett BH-band inför en främmande karl får man väl göra det inne på toaletten. Enkelt löst.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

CayKantos
2018-05-24 21:50
#23

.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2018-05-24 22:00
#24

Ideelt för mig hade det väl vart dom omklädningsrummen vi har idag MEN att det alltid skulle finnas möjlighet för enskilda omklädningsrum. Det behövs inte mycket mera än 2-4 stycken. Och skulle det tex va på en skola få man räkna med att det kanske tar lite längre tid. Det är exakt samma som när folk gick på toan för att klä om för att slippa klä om framför andra. Men på detta sättet känns det mycket mer naturligt och det kan användas om man e blyg, trans, bi, pan, rädd att bli ogglad av pan eller bi (🙄) eller bara känner för lite privatliv. Skolor har så många lokaler så varför inte bara göra 2-4 små rum till med ett enkelt duschsystem. Det behöver inte vara något fancy lixom

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lona
2018-05-25 11:53
#25

Hoppas att jag inte uttrycker mig klantigt nu, men jag är en kvinna både biologiskt och…?könsmässigt?…?cis-person?…och heterosexuell.

Jag kan iofs tycka att det är lite obekvämt att byta om tillsammans med män, men det är mer för att jag ofta känner mig obekväm med män överlag, i de flesta situationer.
Då är det nästan värre att byta om bland tjejer och kvinnor, jag upplever dem som mycket mer dömande.
Det var förjävligt i skolan när det skulle bedömas vem som var tjock eller smal, vem som hade börjat få bröst, vem som kunde tänkas ha fått mens. Det hade säkerligen inte varit bättre att byta om med ett gäng hormonstinna killar i högstadiet, men att bara hänga upp sig på sexualitet…

Såvida man inte kan ha enskilda bås, vilket på många ställen är en ekonomisk och praktisk omöjlighet, så är det rimligast med den uppdelning vi har idag.

För övrigt tror jag att om jag hade någon annan sexuell läggning/annat kön så skulle jag, åtminstone som tonåring, tyckt att det var pinsammare att berätta det för alla än att utsätta mig för risken att "fel" person kan "spana in mig" i omklädningsrummet.
Det borde inte vara så, men det är det tyvärr fortfarande, även om jag hoppas och tror att det går åt rätt håll - dessvärre alldeles för långsamt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[RC1393]
2018-05-25 12:56
#26

Så du menar alltså att för att du känner dig obekväm ska istället homosexuella utsättas för samma sak som dig genom att byta om med heterosexuella av det andra könet? Eller tror du att heterosexuella automatiskt inte attraheras av homosexuella av motsatt kön? Personligen har jag inget problem med att byta om med andra tjejer, oavsett läggning. Tycker man det är jobbigt så finns toaletter.

Piggelina7
2018-05-25 15:35
#27

Jag tyckte det var obekvämt att byta om tillsammans med en lesbisk tjej i min klass när jag gick i skolan. Inte just för att hon var lesbisk men för att hon sagt att hon var intresserad av mig och att hon tyckte jag var fin. Och att hon frågade om jag också kände en attraktion  och ett intresse av tjejer. Vilket jag ju inte gjorde/gör.

Men efter att hon sagt det till mig kände jag ett obehag och låste helst in mig på toa och skippade duschen efter jympan.

Annons:
Vikan
2018-05-25 17:25
#28

Jag försöker helt låta bli att kolla på någon när jag byter om eftersom jag själv finner det lite obekvämt när folk stirrar, just eftersom jag vet att folk kan vara dömande.  Är själv pansexuell, och vill ju inte glo ner någon direkt eftersom det bara skapar obehag. Har bytat om med en tjej som jag vet hade känslor för mig, men eftersom vi ändå hade en bra kompisrelation brydde jag mig inte mycket alls.

Det universala hade ju varit om det fanns bås, vilket dock kan ta mycket plats kan jag tänka, eller att folk inte dömer/glor

nypisnina
2018-05-26 13:27
#29

Tidigare så delade man ju toaletter med varandra oavsett kön, undrar om det var likadant med badutrymmen innan, någon som vet? Anledningen till att man delar upp det efter kön och inte sexualitet tror jag är p.g.a. den biologiska faktorn, man och kvinna tillsammans är vanligare än något annat.

Calcifer
2018-05-26 19:02
#30

Jag har alltid vetat att jag varit bi och har bytt om tillsammans med tjejer genom hela skolåldern. ALDRIG att jag kastade ett öga fel - det hörde inte dit öht. Oavsett min sexuella läggning var vi där enbart för att byta om/duscha innan bad/idrott och då vill jag inte att nån stirrar på mig så jag stirrade inte heller. Jag hade koll på mig själv och vad jag gjorde och även om det var någon i klassen jag kanske tyckte var söt som var av samma kön som mig så kunde jag använda hjärnkontoret och veta att under ombyte så är det inte okej att stirra eller komma med kommentarer. Oavsett läggning.

I en perfekt värld skulle det finnas privata omklädesbås överallt, så att man kan få vara ifred helt, och så behöver ingen känna sig obekväm eller inte veta riktigt vart man ska byta om om man t:ex identifierar sig med ett annat kön än det man fötts med. Och om man kanske inte har så bra självförtroende så slipper man ju stressen över det också, som inte har något alls med sexualitet att göra. 

Sen förstår jag absolut inte varför de som är bisexuella skulle vara mer hormondrivna än de som är t:ex hetero. Jag har då aldrig dräglat mer över folk än vad mina straighta vänner gjort…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Katti
2018-05-27 00:47
#31

Då kan jag som demisexuell byta om med alla utom den jag är kär i :-). Så alla kan fritt spana in mig hur mycket de vill 😮.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

solglitter3
2019-02-10 20:45
#32

Tycker diskussionen är lite tillgjord När vi kommer till en strand eller utomhusbassäng då byter alla om tillsammans och ingen tycker det är konstigt Men så fort det kommer upp väggar o tak då ropar allt för mång på könsuppdelning Lite knäppt tycker jag Obs Jag  är tjej

Calcifer
2019-02-10 20:59
#33

#32 Jag har enbart bytt om framför folk på strand eller utomhuspool när det handlat om familj eller bästa vänner. För min del har det ingenting att göra med kön, sexualitet, etc, utan vilka jag skulle känna mig bekväm med att byta om med. 

Där det finns främlingar har jag aldrig (nåja, säkert som pytteliten) bytt om "alla tillsammans"…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2019-02-10 21:20
#34

#33, Samma här. Visst, rent tekniskt byter man väl om "tillsammans" när man är ute, men de flesta jag känner (inklusive jag själv) byter om lite diskret /skyler sig mer än i ett specifikt "uppdelat omklädningsrum".


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Calcifer
2019-02-10 21:27
#35

#34 Ja inte så att man står i tight ring direkt när man byter om… även bland familj vänner har det ju alltid varit så att man ställer sig bakom en buske eller byter om "under" kläderna eller handduken typ.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

powerade
2019-02-11 00:56
#36

Tycker att det känns svårt att dela upp omklädningarum på ett bra sätt. Hon och han finns ju. Men ska de finnas en för alla andra eller fleeera små omklädningar och vem ska bestämma vem som faktiskt får gå in där? Dela upp efter sexualitet hur ska man då dela upp? Så svårt så för min del skulle jag tycka att antingen döpa om till vaginabärare eller penisbärare så får man gå in efter könsorganet man har.

Fridaaaa
2019-02-11 15:40
#37

Tycker det ska vara könsuppdelat. Vill inte att män ska se mig utan kläder, annat än den jag är med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
2019-02-11 18:52
#38

Här är nog jag udda. Jag har alltid jobbat på industri. Minns så väl när jag var på ett litet ställe med bara män. Chefen hade panik "var ska du byta om" Öh i omklädningsrummet. Nu var det inte dusch utan bara byta om från privat till arbetskläder. Männen sänkte blicken eller vände sig om. Vadå, det är en kropp. Då tycker jag det är värre med kvinnor. De dömer mer än karlar. Men så har jag alltid umgåts med killar

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Gronstedt
2019-02-12 10:17
#39

#38: Det kan nog vara skillnad på vuxna och skolungdomar i hur mycket hyfs man lärt sig och hur många kroppar man har sett, hur många man har blivit sedd av och hur trygg man känner sig inför andra.

-Aida-
2019-02-12 10:59
#40

Ni har väl toalätter i omklädningsrummet? De flesta tjejer jag gick i skolan med bytte om i toan eller i duschrummet så man fick hela omklädningsrummet för sig själv tack o lov. På andra skolan jag gick på fanns de bastu, där haffade vi kompisar rätt fort.

Novachan
2019-02-16 12:51
#41

Jag tänker inte upprepa vad folk redan har sagt.

Utanför skolan, omklädningsrum + ansvarig vuxen + barn = alltså ytterligare en faktor att ta med, och då ta med sexualitet i den ekvationen….

Jag bryr mig inte om var eller vem/vilka jag byter om med, men jag vet att andra inte är bekväma med detta vilket jag tar hänsyn till, liksom jag anpassar mig efter situationen om jag upptäcker att det inte var som jag trodde. Alla har olika gränser, hur naket, så andra kan se eller inte, samma rum osv.

Vissa är blir obekväma av att se en person ta av kläder framför en även om underkläderna aldrig tas av, men är okej med att byta om i samma rum så länge ens syn är riktat åt annat håll, vänd rygg osv, oavsett om man är samma eller motsatta kön.

Jag vet inte vilka åldrar barn brukar börja byta om i omklädningsrum efter sitt kön istället för tillsammans med ansvarig vuxen av motsatta kön. Finns väl inga regler för det heller. Jag minns ej vilken ålder jag själv var, gick simskolan och det var oftast min far som tog mig till badhuset och bytte därför om i herrarnas omklädningsrum, fram till det tillfället jag märkte att folket i herromklädningsrummet såg lite obekväma men framförallt förvånad ut över att jag var där (var iaf så jag uppfattade det), vilket jag då började hålla med om. Samtalade med min far och började byta om i kvinnornas omklädningsrum sedan dess.

Vi är alla olika, vad vi är bekväma med och inte, men de flesta kan ta ansvar för sin handlingar i omklädningsrum och göra det trevligare för alla (inte stirra, döma, kommentera osv),visa hänsyn och anpassa efter situationen i den mån det går.

Annons:
[EM_L]
2019-02-16 15:10
#42

Ända sen jag gick i nollan i skolan så har det varit tjejerna för sig och killarna för sig när vi bytt om tex innan idrotten.

Nu för det mesta byter jag om på toan eller duschen(om det inte är blött)

Ingen av oss tjejer eller killar duschar efter idrotten trots att det finns två duschbås med dörr. Varför vet jag inte.

AnoGurl
2019-11-20 19:27
#43

Jag kan vara ärlig och säga såhär - Jag är bisexuell (kvinna) och tycker det är obekvämt i omklädningsrum, inte för min egen del (att byta om osv) men alla kvinnor som springer omkring helnäcka. Jag gör mitt allra bästa att inte titta. För att respektera dem och för mig själv. 

Jag har dock alltid tyckt det har varit obekvämt ända sedan tidig tonår.

Det har inte med att jag tycker dem är attraktiva utan mer att jag tycker bara det är obekvämt rent allmänt. Skulle jag se en vacker kvinna så uppför jag mig på samma sätt. Tittar inte. För det känns inte rätt.

Upp till toppen
Annons: