Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 865 ggr
Duvethon
5/16/18, 9:09 PM

Varierade arbetstider

Hur anpassar man sig till varierande arbetstider? Exempelvis att en jobbar till 22, för att dagen därpå börja 07. Jag behöver minst 9h sömn för att må bra psykiskt och dessa arbetstider mår jag inte bra av, har mycket svårt för att komma ner i ro på kvällen. Börjar jag 07 sover jag i regel 13h dagen därpå, om möjligt. Ni som jobbar på detta vis, hur vänjer man sig?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Stallmima
5/16/18, 9:21 PM
#1

Oj!  13 timmar  😮  är det samma jobb som du slutar 22 och börjar 7 dagen efter?  Du vet väl att dygnsvilan skall vara 11 timmar från du slutar tills du börjar jobba igen?  Jag har klarat mig på 5-6 timmar sömn vid vissa jobb jag har haft och sovit något mer på helgen. Men 13 timmar skulle jag aldrig klara att sova, då skulle jag ha spränghuvudvärk

Åsa S
5/16/18, 9:29 PM
#2

Vad är det för jobb? Låter konstigt ha såna tider när arbetstidslagen säger att man ska ha 11tim sammanhängande vila per dygn. Man kan ju även prata med sin chef vi var flera av de som hade stora kontrakt  som pratade med min chef om att det är rätt slitigt jobba sent i detta fall 19.30 och sedan vara på plats på jobbet kl7 dagen efter speciellt när man reser långt, man gör inget bra jobb när man är trött. Vi testade lägga om så man jobbar tidigt varannan vecka och sent varannan vecka och vi fick mycket mer energi och ork för att göra ett bra jobb när vi fick ordentlig vila mm. Så man kan ju lägga fram den aspekten till chefen.  Vänjer sig vid konstiga tider är det nog få som gör men man bör få in någon rutin så man äter vid ungefär samma tider och liknande

Duvethon
5/16/18, 9:38 PM
#3

Det är tyvärr så att vissa avtal kan avtala bort arbetstidslagen, detta är vanligt inom vården. Ja jag vill inte sova 13h heller, men jag totalt slocknar…

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[134643]
5/16/18, 10:07 PM
#4

Jag jobbar lite knasiga tider, kan sluta 21 och börja 6 med en timmes pendling till jobbet så jag har typ samma som dig. Det som räddar mig är att det inte alltid är så, utan jag kan ”sova ikapp” vilket fungerar för mig, jag älskar att kunna sova 10-11 timmar ibland haha. Det jag också lärt mig under den här perioden, trots att jag tidigare aldrig sovit någon annan tid än på natten, är att jag mår utmärkt av att sova på dagen! Jag sover helt enkelt när jag får chansen, oavsett vilken tid det är på dagen. Det har fungerat för mig, det enda jag märkt är att jag har lite svårare att känna vilken dag det är, om något var ”igår” eller ”innan jag sov” alltså. Men jag kan säkert tänka mig att det inte fungerar för alla, vissa blir säkert lite mosiga av det. Jag tror att du får testa en period, men är det inte hållbart så är det ju inte hållbart…

[Thiah]
5/17/18, 5:14 AM
#5

Jag har jobbat så när jag jobbade i butik. Jag fick bara klara mig på då timmar sömn några dagar i veckan och sen sova i kapp andra dagar :/

Maria
5/17/18, 7:48 AM
#6

Jag har jobbat sådana tiden i vården i många år. Efter kvällspasset så började vi alltid tidigt på morgonen dagen efter. I gengäld hade man kanske en ledig vardag då och då beroende på schema så det gällde att försöka få ihop sin vardag.

Vi hade barn den tiden också och så sova i 13 timmar fanns inte på kartan😮 Det tror jag dessutom är ganska ovanligt.

Försök att få in en rutin i din vardag så att du får sova 7-8 timmar mellan arbetspassen. Kroppen har en förmåga att vänja sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: