Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1954 ggr
CayKantos
2018-05-16 19:15

Värmen

Hej.. Jag har haft ett stort problem nästan hela mitt liv.. Jag klarar inte av värmen och jag har ingen aning va Dan jag ska göra.. Jag får lätt panik när det e för varmt och får då sånna värmevåger/kylvågor genom kroppen och kallsvettas… känner mig fången i mig själv när det blir för varmt och får verkligen panik.. värmen påverkar mitt humör enormt och jag blir lättirriterad och trött.. Detta går ut över familj, vänner och mina djur.. och sen blir jag så arg på mig själv att det gjorde det.. Finns det ngn som har vart med om liknande? Tips på vad man kan göra? 😫

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Maleficum
2018-05-16 19:21
#1

Är lika dan (utom att jag blir helt listlös snarare än irriterad).

På landet är det enklare eftersom vi bor vid havet så springer ner och badar så fort det blir outhärdligt!

Här hemma så hoppar jag ibland i duschen och struntar i att torka av mig efteråt, blöter/fuktar kläderna innan jag tar på mig dem. Ibland går jag runt med en vattensprayflaska och sprejar mig själv med och är det riktigt outhärdligt så sitter jag framför en fläkt och sprayar mig med vatten.

Sen blir det att dricka mycket kallt, äta kall mat, ligga och sova under dagen och passa på att göra saker på kvällen/natten när det är svalare.

Går mycket sällan ut mitt under dagen om jag absolut inte måste, har ibland tagit med en fuktig/blöt handduk som jag kan torka mig med på kroppen för att hjälpa till med svalkande och har stor solhatt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[annajohannas]3
2018-05-16 19:25
#2

Ett litet tips är att lägga kalla handdukar eller annat mot insidan av handlederna och nacken.

parsley
2018-05-16 19:55
#3

Tänkte också tipsa om att lägga en kall, blöt handduk runt nacken.

Honestyisdead
2018-05-16 20:14
#4

Jag är inte heller mig själv i denna värmen. Spolar kallt vatten mot handlederna och fötterna i en spann med kallt vatten samt om jag är hemmifrån en liten handfläkt.

Tarotstollan
2018-05-16 20:27
#5

Samma här. Jag har ju turen att vara hemma hela dagarna, så jag går inte ut förrän tidigast vid 19 tiden om jag måste ut. Jag vilar, sover och tar det väldigt lugnt.
Dricka vatten är bra men ännu bättre är att dricka vätskeersättning som ger så mycket mer än bara vätska till kroppen. Det köper du på apoteket.
Under sommaren och när det blir så här hett som det varit, så dricker jag det dagligen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Caeli
2018-05-17 07:56
#6

Tycker inte heller om när det blir för varmt. Försöker dricka mycket vatten, ha  svala kläder typ luftiga blusar och klänningar modell större - absolut ingenting åtsittande. 

Stänger alla dörrar och fönster för att inte släppa in värmen. Drar även ner persienner och dylikt. Sen kan man öppna och lufta morgon och kväll.

Men mitt bästa tips är att vara morgonpigg!🙂 De riktigt tidiga morgontimmarna är ljuvliga. Då är det svalt och skönt även en varm sommardag!

Annons:
Gaara
2018-05-18 13:07
#7

Samma för mig men blir mest loj av värmen… Släng in en petflaska med vatten i frysen. Jätteskönt att hålla i osv när den är fryst. Akta bara så du inte håller den för länge mot ett och samma ställe så du får frysskador. Utöver det så spolar jag händerna och armarna med iskallt vatten när jag har tillfälle till det. Ofta har jag kalla händer så jag kan svalka mig lite med dem men tyvärr så blir även de varma ibland och då får även jag panik. Verkligen en av de värsta känslorna jag vet är när mina händer blir varma. Det händer ju bara vid väldigt varma sommardagar eller när jag har feber, så känner mig sjuk då. Och skaffa en bra fläkt att ha hemma.

Calcifer
2018-05-18 13:22
#8

Jag kan få total panik av värmen ibland. Speciellt om jag varit ute och t:ex handlat och sen gått hem och kommer in i lägenheten och dryper av svett. Måste omedelbart av med alla kläder och torka av mig med en fuktig handduk annars kan jag typ börja gråta hysteriskt av paniken. Det är otroligt jobbigt för samtidigt älskar jag sommar och sol och hatar vinter och kyla. Älskar att sitta ute och läsa i solen t:ex. Men jag bor precis bredvid en älv så jag löser det genom att gå och doppa mig så fort det blir för varmt sen sätta mig och läsa igen. Ogillar att vara ute och röra mig i värmen dock, brukar försöka gå antingen innan eller efter värsta värmen på dagen.

Och samtidigt kan jag bli så jäkla arg och irriterad över det faktum att vi tre år i rad haft pissiga somrar. Förra sommaren hade vi EN vecka med ordentlig värme och sol. Så det är tvådelat. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gaara
2018-05-18 13:29
#9

#8 Visst har vi haft sjukt dåliga somrar nu? Jag minns sommaren 2014. Den var heeeelt fantastisk på alla sätt. Var då jag blev tillsammans med min fästman och vi var ute och promenerade tillsammans dag som natt så fort vi inte jobbade. Minns inget regn från den sommaren även om det måste ha funnits några regniga dagar. Sommaren 2015 jobbade jag 4 månader i en Plantagenbutik och det regnade i stort sett varje dag och var skitkasst med kunder. XD sommaren 2016 minns jag inte så mycket av. hade nytt jobb då och inte så mycket semester. Förra sommaren var rätt kall vill jag minnas… Men hade dåliga semesterveckor då. Jag älskar ljumma sommarnätter. Men utöver det så trivs jag bäst på hösten klimatmässigt.

Scintilla
2018-05-24 17:39
#10

Nyfiken bara, varför känner ni en sådan stress och obehag osv. av värmen? Eller av att vara svettiga? Kan det vara en ärftlig grej? Psykologisk? Fysisk känslighet?

Jag gillar värmen och även kylan sålänge det inte blåser för då ser jag inget. (och hatar f.ö. att frysa)

Honestyisdead
2018-05-24 17:57
#11

#10 Jag mår fysiskt dåligt. Illamående och huvudvärk bland annat.

CayKantos
2018-05-24 18:12
#12

#10 Det finns lixom inget sätt att fly värmen. Jag går lätt i panik när det blir för varmt då jag faktisk sitter fast i min egna varma kropp. Sen är jag en känslig person mot typ allt förutom kylan. Så 15grader börjar tex att bli för varmt för mig.. Jag får lätt huvudvärk trots drickande, illamående och har allra mest lust att bära krypa ihop Ngn stans o gråta. Men det går inte.. För även det e varmt…

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Calcifer
2018-05-24 18:44
#13

#10 Varför vet jag inte, men jag mår psykiskt och fysiskt dåligt av för mycket värme.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Scintilla
2018-05-24 19:13
#14

#11 Oj, det låter jobbigt. Avskyr att ha huvudvärk alltså… Och illamående. Buu!

#12 Då förstår jag, låter lite som att det liknar klaustrofobi? Fast det har nog mest med rädsla att göra. Och jävlar haha! Jag har insett att när SMHI säger att det är 22 grader så är det ungefär perfekt temperatur för mig. Blir glad av värmen! Så det här har jag svårt att förstå mig på, hihi. Jätteintressant dock, känner mig nog lite avundsjuk på att du inte är så känslig mot kyla (fast måste vara skitjobbigt att inte klara av värmen så bra).

Perfekt att bo i norrland då ju! (Gillar norrland)

#13 ååh usch! Visste faktiskt inte att det fanns människor som mådde så dåligt av värme om jag ska vara helt ärligt. Känns som att det är ovanligt.

Scorpio97
2018-05-24 20:30
#15

Här är en till som inte tål värmen. Över 20 grader och jag vill helst lägga mig i frysen. Orkar inte göra något eller tänka när det blir för varmt. Kan inte tänka på något annat än att jag är för varm och svettig och det kan bli en panik-känsla i vissa fall. Att man inte kan fly värmen som #12 säger känner jag också igen mig i. Är man kall så kan man klä på sig lite mer, men när man sitter i skolan och håller på och går under av värmen finns inget att göra. Sen gillar jag helt enkelt inte att vara varm. För mig är det en otrevlig känsla. Jag är hellre lite kall och fryser.
Tyvärr blir jag väldigt lätt varm och får dessutom lätt blodtrycksfall ( = svimmar) när det är varmt.

Däremot är jag väldigt köldtålig och går gärna i t-shirt långt in på hösten/vintern, och senaste åren har jag bara haft en tjocktröja som vinterkläder trots 10-20 minusgrader. Köpte en kappa av sociala skäl i höstas men den kunde jag bara ha när det var som absolut kallast. Att ha en riktig jacka går inte för jag blir alldeles för varm. I vintras sänkte jag elementen så jag fick 15-17 grader inne och jag har aldrig trivts så bra. 

Jag försöker hantera värmen genom att undvika att gå ut när det är för varmt, och försöka få så svalt som möjligt inne (gardiner och persienner för under dagen, öppna fönster när det blir svalt ute, samt fläkt). Har alltid vattenflaskor och vetepåsar i frysen som jag kan ta fram och svalka mig med. Att lägga sängkläderna en stund i frysen fungerar också ganska bra. Sitter med fötterna i en hink med kallvatten eller med en blöt handduk över mig när jag är hemma. Samt många kalla duschar eller bad utomhus om jag har möjlighet. Ska även kika på kyldynor för hundar och se om det kan vara något. Sen vänder jag alltid på dygnet under sommaren och är vaken mer under natten när det är svalt och sover bort dom varmaste timmarna. 
Men helt bra blir det inte enligt mig. Jag sitter bara och håller tummarna för lite svalare dagar :) Slipper gärna solen och värmen så långt det går.


//Jessie

CayKantos
2018-05-24 21:47
#16

Usch. Ni som oxå känner såhär.. Har ni vart med om det där med att va på varma SPECIELLT FUKTIGA bussar..?! Jag nästan spyr, svimmar och får panik på en och samma gång.. Har blivit så att jag har vart tvungen ta bussen ett stopp, hoppa av, ta nästa etc. Så jag blir alltså tvungen hoppa av VARJE hållplats bara för att kunna klara av det. Så jäkla jobbigt och den paniken 🤢

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Honestyisdead
2018-05-24 21:59
#17

#16 Ja fy. Bussarnas ac fungerar aldrig här. Avskyr det.

CayKantos
2018-05-24 22:01
#18

#17 värsta som finns verkligen… värst när man träffar rusningstiden..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Honestyisdead
2018-05-24 22:24
#19

#18 Usch ja.

nypisnina
2018-05-26 13:03
#20

Älskar värmen och sol men det får inte vara för jäkla varmt. Bor på västkusten och i regel så blåser det skönt här men nu det senaste har det varit i princip vindstilla eller varma vindar. Det är lika varmt inne som ute och jag mår som andra här i tråden. Får ont i huvudet, får panikkänslor och går omkring och är irriterad för att jag är så obekväm hela tiden. Matlusten är noll och jag är illamående och jag blir trött så in i norden. Samtidigt så älskar jag ljuset och solen men nu kan man inte värja sig och då blir det outhärdligt. Kalla duschar och stranden hjälper ju.. men där kan man inte stå jämt så då är luftiga kläder och en massa kallt vatten som gäller.

Annons:
Honestyisdead
2018-05-26 13:06
#21

Idag är här mulet men fruktansvärt varmt och kvavt. Hoppas verkligen att det kommer regn och åska. Det här går inte!

nypisnina
2018-05-26 13:28
#22

#21 Samma här, soligt som attan på förmiddagen men nu är det äckligt varmt. Får komma regn nu! Det är föööör varmt! 🤢

CayKantos
2018-05-26 17:10
#23

Här har det vart varmt hela veckan.. Jag har haft praktik hela veckan 6 dagar.. hundpensionat. 8 timmar i sträck ute i solen 🤮

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Honestyisdead
2018-05-26 17:35
#24

Här har varit varmt i en månad snart.

CayKantos
2018-05-26 18:50
#25

#24 sant.. Men då.kunde jag gömma mig mer inomhus 😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

nypisnina
2018-05-29 21:14
#26

Ännu värre idag, äcklig klibbig värme hela dagen och jobbat hela dagen, lika klibbigt inne som ute och högt tempo, ont i huvudet hela dagen och lätt illamående. Nu blir det en kall dusch!

Åsa S
2018-05-29 21:26
#27

Jo det är rätt varmt nu var runt +26 på jobbet och när man är i rörelse hela tiden samt tvingas ha en uniform som inte andas speciellt bra är det en pärs samtidigt ska man vara pigg och glad mot kunderna. Jag var tvungen ta av vissa delarna av uniformen när jag började känna mig yr och illamående.

Annons:
Upp till toppen
Annons: