Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 1201 ggr
7AYAT
5/13/18, 8:00 PM

Erfarenhet konisering med laser?

I måndags fick jag ta bort cellförändringar på livmodertappen med laser. Var under narkos av eget önskemål så jag minns inget såklart förutom när jag vaknade upp. Allt verkade ha gått bra men läkaren svarade inte alls så utförligt på mina frågor som jag hoppades, fick inte någon information om hur det kunde kännas, OM det kan kännas eller så. Har googlat men inte hittat så mycket på de svar jag söker så jag tänkte om det finns några underbara själar här som kan dela med sig av sina upplevelser hur det var efter koniseringen? 😊 Ibland känns det som att något skaver lite, om jag rör mig hastigt eller så. Det kan även sticka lite i nerven som går från naveln och neråt (svårt att förklara haha!) Har ingen molande värk, kan känna jääättelite i äggstockarna ibland men inget jag tänker på. Är överdrivet försiktig men är lite orolig över då jag ibland blöder färskt blod och ibland är det brunt. Blöder inte jätte mycket men tillräckligt för att behöva ha binda istället för trosskydd. Skorpan ska väl inte ha lossnat än? Är också orolig över om dem råkade använda lasern på något ställe som de inte skulle lasrat på ifall att det är anledningen till att det som sticks eller känns som något skrapar emot ibland? 😞 Hade inga symptom på cellförändringar som att blöda vid samlag eller så utan det upptäcktes på min första kontroll då jag fyllt 23. Tänk om jag får problem med att blöda under samlag nu?? Hoppas någon orkat läsa såhär långt och känner sig villig att svara. Skicka gärna ett meddelande om ni inte vill skriva ut det offentligt.. Men är det normalt att man känner något därinne efter operationen? Eller borde jag inte känna något alls? Hur var det för er? ❤ JÄTTEtacksam för svar ❤

Annons:
annia1
5/13/18, 9:36 PM
#1

Jag har gjort laserkonisering. Svårt att svara generellt då det är olika från kvinna till kvinna. 

Men om du tänker som så så har dom varit inne med instrument i slidan och att det blivit ett sår där så att du kan känna av det är inge konstigt. 

När det gäller blödningar så är även det svårt att svara på. Men blöder du inte mycket färskt blod så skulle jag inte vara orolig. Men om du ändå är det så ring 1177 och fråga när du behöver ta kontakt med vården.

När det gäller samlag så ska man avstå under några veckor. Kommer dock inte ihåg hur många, har för mig att det var 6 v, men kan komma ihåg alldeles galet. Även det kan du fråga på 1177. 

Jag har ju ingen sjukvårdsutbildning. Men utifrån det du skrivit så för mig låter det rätt normalt.

.

7AYAT
5/14/18, 3:31 AM
#2

Tack så jättemycket för svar! Känns så konstigt bara av att känna av en del i kroppen man vanligtvis inte känner, så har varit orolig nu att det inte varit som det ska 😕 Känner mig faktiskt betydligt lugnare nu, så tack Annia ❤️🙂

annia1
5/14/18, 2:29 PM
#3

Förstår du att blev orolig då du känner att du inte fick mycket till svar av läkaren.

Nej normalt sett känner man inte av det området. Men en del kvinnor kan känna av efter en vanligt cellprov. Så det är så olika.

Nåt som jag kom på efteråt. När det gäller just dig så kan det också vara så att du känner mer (skavande) beror på vart förändringarna satt. Satt dom lite åt sidan (eller vad jag ska kalla det) på tappen så kanske själva sårytan ligger så nära slidväggen att du blir att känna av skorpan och det skulle då också kunna vara orsaken till att du blöder färskt blod då och då. Att lite av skorpan släpper oftare för dig när den kommer åt slidväggen. 

Annars en sak som jag kom på efteråt. När ska du ha mens. Kanske den som också kommit igång.

Har du funderingar så ring endera 1177 eller ring till det ställe koniseringen gjordes för de bör kunna svara på dina frågor.

.

Upp till toppen
Annons: