Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 992 ggr
Anonymos
2018-05-12 16:58

Hur kan vi hitta bostad?

Hejsan.
Jag har nu letat bostad i ca 2 år i hopp om att få flytta till min särbo som för tillfället inte har något eget boende. Vi står i hyresrättsföreningar på kölistor och jag har även kollat med privata hyresvärdar. Finns absolut inget. 

Hur ska vi på något sätt kunna få något boende? Vi har även kollat med folk runt omkring oss men finns ingenting. Detta tar mycket på min psykiska hälsa och speciellt av att veta att man ibland inte får träffa honom på flera veckor pga att på helgerna har vi annat för oss som hindrar oss från att ses ibland. Inte nog med det känns det också som att vi står stilla just nu i våra liv, inget händer, och för oss båda hade det känts bra att få flytta ihop.

/Anonymos

Annons:
[IdaSoren]
2018-05-12 17:31
#1

Om man inte har tillräckligt med poäng för att få ett förstahandskontrakt eller råd att köpa en bostadsrätt, så finns det några andra alternativ. Ett sätt är att ringa runt till privata hyresvärdar/hyresvärdar som inte har kösystem och tjata. Man får ringa ofta och vara lite jobbig, men jag vet flera som har fått bostad på det sättet till slut. 

Ett annat sätt är ju att hyra en bostad i andrahand, vet inte vilken stad du bor i men brukar finnas en del andrahandslägenheter ute på blocket. Där gäller det bara att se till att det är ett riktigt andrahandskontrakt och inte svart uthyrning. Ett bra sätt för att lyckas med detta brukar vara att lägga ut egen sökes-annons, eftersom de som hyr ut får extremt många svar och ibland inte orkar lägga ut annonser själva, utan kollar i sökes-annonser istället. Detta kan man ju göra på blocket, facebook, och liknande sidor.

Åsa S
2018-05-12 18:23
#2

Har ni kollat även på andra orter runtomkring med en radie på ca 1-1,5tim pendlingstid till jobbet/studierna med?  Vill man ha en bostad idag kan man behöva kolla på en större del av landet man kanske måste bosätta sig en bra bit bort och pendla till jobb och liknande det finns de som pendlar mer än 1tim enkel resa, själv har jag något mer än 1tim enkel väg till jobbet helt normalt i stockholmstrakten där jag jobbar. +Spara så mycket pengar ni kan man kan ju köpa en bostad med och ofta blir det billigare i längden.

VeilofElysium
2018-05-12 20:33
#3

Vart i landet är det någonstans? Vissa bostadsförmedlingar har kortare väntetid och om inte annat brukar det finnas facebookgrupper där folk hyr ut i andrahand som tillfällig lösning.

MonicaLagerquist
2018-05-13 20:04
#4

Mitt tips är FB sidor på orten där ni söker bostad.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: