Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 721 ggr
MonicaLagerquist
4/21/18, 9:04 AM

Är du TBE vaccinerad?

Vill bara uppmana all som inte redan har vaccinerat sig att fixa det.

TBE är ingen trevlig sjukdom.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Honestyisdead
4/21/18, 9:07 AM
#1

Nej det är jag inte. Är inte så vanligt här var jag bor och jag rör mig inye vid grönytor.

MonicaLagerquist
4/21/18, 9:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kartan visar att fästingen brett ut sig avsevärt under de senaste 30 åren. Den finns nu i hela södra Sverige, där den dessutom blivit vanligare. Dessutom har den under denna tidsperiod brett ut sig norröver och finns nu längs kusten och längs floderna i Norrland. I Norrlands inland saknas fästingen och därmed kan man inte bli smittad med borrelia där.
Orsaken till att den aktuella fästingen både blivit vanligare där den finns och att utbredningsområdet blivit större kan skyllas på klimatförändringar. Det har blivit varmare och fuktigare samt rådjursstammen har vuxit till sig. Rådjuren kan ha 3 000 fästingar på sig. Fästingen släpper efter en vecka och då kan rådjuret ha förflyttat sig långt.

Stolt ägare till fem La permer

Pyttelite
4/21/18, 9:54 AM
#3

Jättebra Monica att du påminner om detta!

Hade inte så stor erfarenhet av fästingar men så började jag geocacha och fick ett troligt fästingbett, såg aldrig fästingen, när jag gick i ett stenröse.

Det slutade med borrelia och det tog ett tag innan jag förstod. Tyvärr finns det inget vaccin mot den sjukdomen än.

Nu bor jag i ett område där det förekommer TBE så jag har varit vaccinerad sedan länge - goda nyheter är att man inte längre behöver omvaccinera sig lika ofta.

Jag är ofta ute i skog och mark och får ett tiotal fästingar varje år.

Själv har jag blivit fästingbiten i centrala Göteborg så man kan aldrig vara riktigt säker - går numera sällan i sandaler och kollar igenom kända områden på kroppen varje gång jag varit på misstänkta platser.

Fördelen med vaccinering och alla färstingar jag haft är att jag inte längre har samma fästingskräck som förr även om jag tycker att det är obehagligt. Om man inte direkt ser en fästing på kroppen upptäcks dom ofta av en mycket ihållande klåda så det är lätt att klia bort dom.

Jag har mer fästingar än vår kisse varje sommar trots att hon får vara ute ibland. 😭


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


MonicaLagerquist
4/21/18, 10:22 AM
#4

Jag hade en nära vän som fick TBE och hon dog.

Stolt ägare till fem La permer

Pyttelite
4/21/18, 10:28 AM
#5

#4 Så tråkigt att det gick så illa.

Viruset är lömskt -  många märker det inte ens men några blir väldigt sjuka.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tk1971
4/22/18, 9:05 AM
#6

Jopp. Och jag ska boka tid nästa vecka för förnyelse av vaccinationen för mig och sambon.

Annons:
MonicaLagerquist
4/22/18, 9:12 AM
#7

Nu ska vi bara ta en kopp kaffe och sen ska vi gå ner till byn och vaccinera oss.Det kommer ett team hit ut ett par söndagar om året. Så smidigt att fixa det då.Man slipper krånglig parkering inne i stan.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: