Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 2909 ggr
Anonym
Anonym
4/7/18, 1:18 AM

Hur säger man upp sig

Jag började på mitt jobb för ca 1 månad sedan, i början trivdes jag ganska bra men har tyvärr börjat vantrivas en hel del. Trivs inte med chefen eller hans sätt att arbeta, planera eller organisera (jobbar oftast ensam med honom). Får väldigt dåligt betalt samt får endast jobba runt 20 timmar i veckan, har liksom inte råd att leva på det. Det är ett nytt business och chefen säger alltid att så fort det blir mer kunder ska jag få högre lön och mer timmar, men jag kan inte vänta. Samtidigt är han väldigt snäll och prioriterar mig framför de andra anställda för att jag har sagt att jag behöver mer pengar.

Jag har sökt nya jobb och har eventuellt något på gång, så har börjat fundera på hur jag ska säga upp mig, den dagen kommer ju förr eller senare. Har alltså aldrig sagt upp mig förr - mina tidigare anställningar har varit tidsbestämda eller runnit ut i sanden (timanställningar via bemanningsföretag) så har liksom varken sagt upp mig eller blivit uppsagd, trots att jag har haft många olika jobb. Jag är jätterädd för konflikter och vill inte såra någons känslor, plus att jag har lätt att börja gråta när jag blir upprörd och nervös osv så vill helst inte göra det heller.

Så det jag undrar är: vad säger man? Liksom - hur inleder man samtalet och vad säger man sen? Ska man göra det innan man börjar eller när man har slutat? Eller mitt under dagen? Snälla ge mig alla tips ni har! 😭

Annons:
Maria
4/7/18, 7:54 AM
#1

Hur lång uppsägningstid har du?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
4/7/18, 9:00 AM
#2

Försök tänka på det som en affärsuppgörelse. Säg rakt på sak att du har hittat nytt jobb och vill säga upp dig. Vill du vaddera det lite kan du säga att det nya jobbet ger fler timmar och bättre betalt och att det är viktigt för dig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[134643]
4/7/18, 11:33 AM
#3

Jag tycker att det är lättare att skicka ett meddelande innan och skriva att man vill prata om något, annars tycker jag att det är svårt att ta upp det. Sen får du helt enkelt vara ärlig och säga att du hittat ett annat jobb med bättre timmar och lön. Jag tycker inte att det spelar någon roll när du säger det, du har antagligen en uppsägningstid på i alla fall ett par veckor så ni kommer ju jobba tillsammans ett tag till ändå. Så länge chefen inte är fruktansvärt oprofessionell ska det faktum att du sagt upp dig inte påverka något :)

Anonym
Anonym
4/8/18, 5:08 AM
#4

Tack för tipsen. Tror nog jag kör på att säga att jag hittat ett annat jobb som passar mina behov bättre. 

Jag har 2 veckors uppsägningstid, men det finns några andra anställda som också vill ha mer timmar så jag skulle tro att det går bra att sluta direkt ändå.

shia
4/20/18, 5:10 PM
#5

Hur gick det?

Anonym
Anonym
4/21/18, 5:16 AM
#6

#5 Chefen ringde och ville ha in mig på pass de dagar jag redan bokat in mig på provjobb på andra ställen, så jag sa som det var att jag skulle jobba någon annanstans. Då sa han att han skulle fundera på om jag "passar i hans business". Det har gått 10 dagar sedan dess nu, jag har inte brytt mig om att höra av mig då jag ändå inte vill vara kvar samt har annat på g, och nu har jag blivit erbjuden en heltidstjänst någon annanstans, så så fort allt är fixat där tänkte jag bara ringa och säga att jag inte kommer tillbaka. Typ. Väldigt konstig situation, men jag är bara glad att jag slipper jobba där mer.

Annons:
OlgaMaria
4/22/18, 10:10 AM
#7

#6 Men isåfall har väl chefen kanske förstått att du inte är intresserad av att vara kvar och han har bokat in andra nu. Så behöver du ens säga något mer? Har du några pass inbokade som du behöver bli av med? Annars är det nog bara att gå vidare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
4/22/18, 2:38 PM
#8

#7 Jag behöver få ut lite lön som jag har innestående (får betalt kontant) så jag måste gå dit. Annars hade jag inte brytt mig om att höra av mig.

OlgaMaria
4/22/18, 6:06 PM
#9

#8 Jaha, det var annorlunda. Då får du nog helt enkelt ringa och säga att du inte vill jobba mer men tänkte komma och hämta din lön.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

imsuchadiva
4/23/18, 12:38 PM
#10

Betalt kontant? Jobbar du svart?? I sånt fall finns inga regler..

sp0ngeb0b
4/23/18, 2:40 PM
#11

#10 Jag bor inte i Sverige så det är därför. Här betalar vissa ut lön kontant även om det inte är svart.

Upp till toppen
Annons: