Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1859 ggr
Anonym
Anonym
4/3/18, 12:37 PM

Barn, eller inte?

Okej, så jag vet att jag var dum. Men jag har precis börjat dejta denna underbara kille som är 3 år äldre än mig, igår efter dejten gick det lite vilt till och vi använde inte kondom. Han kom i mig, säger han efter en stund. En av anledningarna till att jag "gick med" på sex var att min mens precis var slut (dagen innan) och min sexlust är som högst precis efter. Nu är jag såklart lite orolig, hur stor chans är det att jag är gravid? Jag fick min första mens som 18 åring och är idag 20. Är oregelbunden både i flöde, längd på mensdagar och längd på torra dagar. Jag köpte ett akut p-piller idag och tog det efter någon timme. Översteg 12 timmar sedan samlag men tabletten föreslog inom 72. Jag ser en framtid med denna kille, men mina föräldrar har inte ens träffat honom än. Dessutom känner jag mig inte redo för barn på många år än. Lite tankar? Kände att jag behövde skriva av mig lite och få råd.

Annons:
Surpan
4/3/18, 12:56 PM
#1

Hur lång är din menscykel normalt? Det är inte så troligt att du blir gravid. Det är faktiskt inte så lätt att bli gravid som man kan tro. I din ålder blir ungefär 40% gravida om de har sex precis vid ägglossning (tre dagar innan till en dag efter), och det verkar du inte haft. Plus att du tog ett dagen-efter piller. Men visst, det händer ju.

Till nästa gång kanske du ska prata med en barnmorska om preventivmedel eller köpa några kondomer att ha på dig? 🙂

/Surpan

Aleya
4/3/18, 12:57 PM
#2

Att du kanske bör lugna dig lite. Man kan inte bestämma så snabbt om man ska ha barn eller inte. Vänta säger jag. Du är ung ännu och detta med att vänta med barn låter klokt. Jag vet inte hur du har det i ditt liv med jobb och boende. Men det är bäst att vänta med barn tills man har en viss stabilitet. Så börja med att skaffa något preventivmedel som funkar om du känner att du inte vill ha det som du har det nu.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

_Fisken
4/3/18, 1:31 PM
#3

Ja. Vänta med att skaffa barn. Det är min erfarenhet. Du ska ha skoj nu. Barn är en annan form av skoj men det kan vänta lite.

Anonym
Anonym
4/3/18, 1:35 PM
#4

#1 Min cykel är oregelbunden, ibland har jag mens med kraftigt flöde i 4 dagar sedan slutar det. Helgen efter kan det komma igen och vara 5 dagar med medel till rikligt flöde. Har det något att göra med att jag fick min första mens som 18 åring? Skulle fylla 19 bara 2 månader senare. Kondomer har jag, då jag vägrar ta dagliga hormoner. Min mamma ville att jag skulle gå på p-piller då vi i släkten har problem med livmodern. Men jag vägrar, inte för några konstiga anledningar utan bara för att jag vet att jag kommer glömma och då finns ingen mening. #2 Jag vet inte ens om jag vill ha barn över huvud taget, har väldigt dåliga gener och vill inte föra det vidare. Jag bor hemma men min mamma och det gör även han. Båda med jobb. Men känner att barn inte är något för mig oavsett.

Aleya
4/3/18, 1:47 PM
#5

#4 ja då är mitt råd att skydda dig mot att bli gravid. Det känns ju klokast om du känner att barn är inte alternativ just nu.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

VampireGirlElvira
4/3/18, 2:30 PM
#6

Om du inte vill ha barn på ett tag, så rekommenderar jag att sätta in en P-stav eller en Spiral eller nåt annat. Jag har för andra gången en P-stav på grund av att jag glömde bort att ta P-piller när jag var yngre, och P-staven är i på grund av att i våran släkt så har vi blodproppar, så det är ju någonting att tänka på ifall du inte vill ta något annat preventivmedel än just P-stav eller annat som funkar just dig. Alltså ifall någon i din familj har eller har haft blodproppar eller annat.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Anonym
Anonym
4/3/18, 4:15 PM
#7

#6 Är allergisk mot typ alla sorters injektioner eller "håltagning", när vanliga blodprov ska tas får jag läggas in på övervakning. Min kropp tål inte det alls. När jag tog de där 3 för livmoderhalscancer låg jag inne 2 dagar efter varje spruta. Så spiral eller stav är inget alternativ tyvärr

VampireGirlElvira
4/3/18, 5:19 PM
#8

Aha, ok.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

[134643]
4/3/18, 6:31 PM
#9

P-ring? Då behöver du ju bara komma ihåg det var tredje vecka. Jag har en app som meddelar när det är dags att ta ur/sätta i en ny. Annars får du helt enkelt se till att använda kondom i fortsättningen. Eftersom du tog det akuta p-pillret inom tidsramen så tror jag inte att det är någon fara den här gången i alla fall, om du inte har väldigt otur 😊

Anonym
Anonym
4/4/18, 11:12 PM
#10

Jag hoppas för bådas skull att det inte blir något, vi trivs verkligen bra ihop och vill inte på något sätt riskera det. Tack alla, det blir att använda kondom :)

Upp till toppen
Annons: