Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1344 ggr
Duvethon
4/2/18, 6:33 PM

Hemska ärr

Hej,

Förra året var min hund väldigt bitig (han var en busig valp😃) vilket resulterade i att jag fick många märken på armarna. Trots att det knappt blev "hål" har jag nu fått hemska ärr. Ärren är ca 5cm långa och kritvita, jag förstår inte hur det är möjligt att få så fula ärr? Jag får för övrigt ärr om jag kliar mig för hårt på huden så antar att jag har känslig hy. Finns det något jag kan göra? Älskar att vistas i solen och är rädd att ärren kommer bli värre. Är riktigt ledsen faktiskt, känns lite som att mina armar är förstörda och det börjar bli jobbigt att ständigt svara på frågor om mina armar.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Maria
4/2/18, 6:37 PM
#1

Har det inte gått hål på huden så är det ju inga ärr du har. Du skriver även att det blir ärr när du kliar dig vilket är omöjligt.

Däremot verkar du ha känslig hud och att du lätt får märken och då låter det väl bra att du låter bli solen så mycket som möjligt.

Du kanske ska göra ett besök hos en hudläkare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Duvethon
4/2/18, 7:16 PM
#2

#1 Det måste ha gått hål på huden då det har blivit ärr, men då det inte blödde finner jag det mycket osannolikt… 

Ja, jag tänkte först att det var just "märken" men märkena har varat i 4 månader så jag antar att det är ärr. En familjemedlem hade BETYDLIGT värre sår som blödde och hen har inte en skråma på huden. Förstår inte hur jag kan ha så känslig hud.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Gaara
4/3/18, 9:49 AM
#3

Vissa producerar jättemycket ärrvävnad men som tidigare sagt så borde det bara kunna produceras om huden gått sönder. Hade en klasskamrat på gymnasiet som fick riktigt utstickande knallröda ärr medans vi andra om vi gjorde illa oss fick släta inte alls lika röda även om det var samma sorts sår.

Surpan
4/3/18, 1:00 PM
#4

det har bara gått ett år, så ge det lite tid. Såna tunna vita märken brukar blekna bort efter ett par år. Och när du är i solen - ha solskydd!

Sen är ärr inte hela världen, det visar att du vart med om saker och levt! 🙂

/Surpan

Duvethon
4/4/18, 6:34 PM
#5

#4 Det är ju inget pigment i ärr så de lär ju synas något otroligt under sommaren? jo håller med om det, har många ärr på kroppen som jag brukar skoja om - många har en lustig historia bakom. Men mina ärr på armarna är fruktansvärt missprydande och det är INTE kul att få blickar och kommentarer om vad jag har gjort och ifall jag mår dåligt. Har googlat och försökt få svar på hur jag kan få bort ärren, för det här är inte roligt någonstans.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[134643]
4/4/18, 6:52 PM
#6

Det finns inte så mycket mer att göra än att vänta, beroende på hur de ser ut kommer de blekas bort olika mycket. Vill du testa något så är det väl bio-oil som gäller. Och solkräm som #4 säger är viktigt. Annars är der nog bara att lära sig att leva med det :)

Annons:
Duvethon
4/4/18, 7:11 PM
#7

#6 Finns det en risk att det bleks bort helt? Det är som sagt inga djupa ärr och inga utåtstående ärr. Förstår inte ens hur det kunde bli ärr. Väldigt missprydande.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[134643]
4/4/18, 7:42 PM
#8

#7 Om det bara är tunna vita sträck så tycker jag att de brukar ”försvinna”, eller i alla fall bli så blekta att de blir obetydliga. Jag tänker inte direkt på mina längre i alla fall, det är bara de lite bredare, rosa eller utåtstående som märks.

Duvethon
4/4/18, 8:17 PM
#9

#8 Precis, det har inte blivit något hål i huden eller liknande så det är väldigt ytligt - vita sträck som du beskriver. Frågan är hur jag skall göra i sommar? har lätt för att få färg, ärren kommer ju bli extremt synliga då. fy…

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[134643]
4/4/18, 9:06 PM
#10

#9 Alltså eftersom jag kommer leva med mina ärr resten av livet har jag lärt mig att acceptera dem, tycker inte att det är så illa eller fult faktiskt. Är också blek som ett spöke även på sommaren så kan inte hjälpa dig med den biten tyvärr ;)

Surpan
4/5/18, 5:47 AM
#11

#9 solkräm som sagt. Det ska man alltid ha ändå. :) Och så små sträck brukar försvinna helt.

/Surpan

Upp till toppen
Annons: