Annons:
Etiketti-hemmet
Läst 2944 ggr
Chomper
4/1/18, 5:52 PM

Partner som vägrar hjälpa till!

Vad gör man? Hur gör man? Min sambo har noll koll om delade hushållssysslor, och gör exakt ingenting. Han kan laga mat ibland, 3-4 ggr i månaden. Hur får man någon att hjälpa till? :|


Annons:
Chomper
4/1/18, 5:53 PM
#1

Kan tillägga att han jobbar inte, vilket jag gör + studier på sidan om jobbet!


Maria
4/1/18, 5:55 PM
#2

Du får väl sluta att göra vissa hushållssysslor så lär han ju märka  att det behövs.😉

Har ni pratat om detta?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Chomper
4/1/18, 6:00 PM
#3

#2 har pratat om det sjukt mycket. Nämner det varje gång jag frågar om han kan hjälpa till att hänga tvätt tex för att jag ska jobba kväll. Då blir han bara irriterad om jag påpekar det.. Och jo ja, hade kunnat sluta tex tvätta hans kläder.. men då ”tar jag inte hand om min man” .. 😂


Milkshake
4/1/18, 6:02 PM
#4

#3 Och varför skulle du göra det? Kan han inte ta hand om sig  själv?

Maria
4/1/18, 6:03 PM
#5

Alltså det finns väl ingen anledning att "ta hand" om en annan vuxen människa om det inte är uppenbara problem som handikapp eller annat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Chomper
4/1/18, 6:09 PM
#6

#4 Han kan men han har blivit bekväm, då jag ser det som att man ska sammarbeta med hushållssysslor. Tex jag dammsuger han vaskar vid städning, heller turas om att göra mat/diska. Och samma sak med tvätt, sammarbeta. Men slutade med att han sitter på röven vid sin dator och klagar på att JAG klagar alldeles för mycket och är jobbig. Och sedan påpekar han att jag inte har tvättat det eller det klädesplagget, eller att jag sover efter jobbet. :/


Annons:
tlover
4/1/18, 6:13 PM
#7

#3 Har ni suttit ner och haft ett samtal om hur hushållssysslorna ska uppdelas eller är det bara då det händer som ni pratar om det?

l'm back

Aleya
4/1/18, 6:22 PM
#8

Du har uppenbarligen skämt bort han. Han är vuxen. Så sluta göra saker och ställ krav på han

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[PeterTM]
4/1/18, 6:25 PM
#9

#0 Du får helt enkelt säga åt honom att sköta samtliga hushållssysslor så länge han är hemma och inte jobbar, ingenting annat är rimligt. Skaffar han jobb så delar ni 50/50, men den som är hemma sköter allt i hemmet.

Chomper
4/1/18, 7:16 PM
#10

#8 och #9 Har försökt prata med han att jag inte kan vara den enda som gör hushållssysslor, men han hittar alltid motargument. Sist sa han, ”ja men varför är du med mig då om du endå inte tycker jag gör något vettigt här hemma? För jag skulle inte vilja vara med någon som inte tog hand om sitt hem.” funkar ju inte riktigt så i mitt huvud.. lämnar inte den jag älskar för att han inte orkar göra hushållssysslor.. ._. Måste bara komma på HUR jag ska få han att se det från mitt håll, bara han kunde börja hjälpa till lite skulle jag vara nöjd. För jag orkar inte vara hemmafru, jobba och studera samtidigt :(


tlover
4/1/18, 7:19 PM
#11

#10 Vänd det tillbaka till honom. Tror han att du vill vara ihop med någon som inte tar hand om sitt hem. Försök få honom att se det ur din synvinkel.

Alternativt, gör något speciellt av det. Tex börja skicka fakturor (gjord i word el liknande) för arbetad tid som antigen kan kvittas mot pengar eller hushållsarbete. Visa honom att du inte tänker göra hans arbete gratis.

Edit: det finns appar där man kan logga arbetstid

l'm back

Aleya
4/1/18, 7:25 PM
#12

#10 du bestämmer ju själv. Men han lär vara kroniskt lat och inte ändra sig. Oavsett hur mycket du argumentera. Så tror att du får välja i slutändan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[PeterTM]
4/1/18, 9:36 PM
#13

#11 Precis som #11 säger, vänd det tillbaka mot honom, fråga varför du ska ta hand om honom som om han vore ditt barn. Vill han bli omhändertagen som ett barn eller vill han vara vuxen? Det kommer att svida förstås, men om du inte vill ha det som det är nu, måste du ta i med sånt som känns.

Annons:
Aleya
4/1/18, 10:02 PM
#14

Sen TS: har denna snubben bott själv någonsin? Om inte så är detta ett resultat av detta. Har säkert aldrig hjälpt till hemma heller. Som jag har hört och själv upplevt: helst ska en person bott själv innan så dom vet hur man har hand om ett hem. Annars blir det lätt som i din situation

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
4/2/18, 8:34 AM
#15

Det är bara att sätta ner foten i ett förhållande hjälps man åt, även om man har känslor för nån riskerar de dö ut ifall man ska jobba och sedan göra allt hemma medans han sitter på sin bak och inte gör nått alls. Det är helt enkelt dags för honom att växa upp ge honom alternativet att antingen börjar han hjälpa till eller så blir ni särbor så han kan börja lära sig ta hand om ett hem för innan man kan det är man inte redo för nått förhållande.

mikkan01
4/2/18, 1:35 PM
#16

Min sambo kan i perioder vara likadan. Bara att sätta ner foten och få honom att inse att du inte är hans hushållerska och visa att ni är jämställda. Vi har lagt upp en städdag i veckan där vi gör allt noggrannare, annars är jag hemma om dagarna och sköter det mesta (föräldraledig). Lagar jag mat tar han disken och tvärtom. Fixar han inte disken så tar jag fram en skitig tallrik åt honom så det går fram. Hjälper han inte till med städning så tvättar jag inte hans kläder. Klart han blir irriterad, det hade väl vem som helst blivit men jag blir också irriterad när han inte hjälper till. Visa att du inte är hans mamma helt enkelt.

~mikkan

VampireGirlElvira
4/2/18, 9:37 PM
#17

Min man är likadan mot mig. Han kan vara ett as ibland när det gäller att inte hjälpa mig med disken och det med tanke på alla mina problem, så måste jag få hjälp från honom (!!!) men han gör ingenting.😡😡😡 Han är utan jobb (än så länge) och gnäller på att vår framtida hund ska heta det och det, och om det ska vara en tik eller en hane, men det är ju för MIN SKULL som vi köper en hund för, och inte för honom! 😡 Och jag har redan bestämt för länge sedan vad den ska heta om det blir en tik eller en hane som vi kommer att skaffa. Jag har sagt ifrån ett x antal gånger, men det verkar som att det går in i ena örat, och komma ut från andra. Sorry att det blev OT nu.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Maria
4/2/18, 10:00 PM
#18

Varför stannar ni hos sådana här partners?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
4/3/18, 7:24 AM
#19

#17 varför är du kvar med någon som mest sitter och fantiserar istället för att kanske fixa ett jobb eller hjälpa till hemma?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

VampireGirlElvira
4/3/18, 7:52 AM
#20

Med tanke på att jag inte har någon ekonomi ännu på grund av FKs slarv, så stannar jag kvar, men jag tillåter inte att jag blir trampad på som en matta, jag säger ifrån till min man på skarpen. Jag hoppas att jag snart kommer att kunna få en sjukpension så att allt kan bli bättre.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
vendelay
4/3/18, 3:55 PM
#21

Usch, vad ledsen jag blir på er kvinnor som skammar andra kvinnor som stannar hos de här männen. De fattar själva att det är orättvist och fel men det är inte alltid så lätt att bara gå.

Vill tipsa om ett instagramkonto (en behöver inte ha instagram för att läsa!):

https://www.instagram.com/mansbebisar/?hl=sv

Mansbebisar heter kontot.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
4/3/18, 5:12 PM
#22

Jag kom på vad du ska säga när han säger att du inte "tar hand om din man"

Svara bara, som det är nu ser jag ingen man i det här hushållet för en man hjälper till hemma, bar däremot låter en annan göra allt jobb åt en

l'm back

VampireGirlElvira
4/3/18, 5:22 PM
#23

Min man är 99,9 % snäll mot mig, men den lilla 0,1 % är när han inte lyssnar på mig eller inte städar, så det är inte så att jag ”tampas” med ett ”as” till man, utan att det är mest att han inte ids att städa eller diska när jag mår dåligt.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Milkshake
4/3/18, 5:28 PM
#24

#21 Jag tvivlar på att det är menat på det viset, man måste ju kunna ifrågasätta kommentarer i en forumtråd. 

Jag ser inte frågan som dömande, utan snarare för att få insikt i om det finns annat som väger upp det lata och barnsliga beteendet från dessa "män". För om det inte finns det, varför stanna kvar när du är värd så mycket mer?

tk1971
4/6/18, 8:16 AM
#25

Jag tror att det där med att göra grejer i hushållet  har att göra med vilken typ av personlighet man har. Och den ändrar man inte på så lätt. Du måste tänka igenom hur viktigt detta med att partnern "hjälper till i hushållet" är för dig, och är det så att det är förhållandevis viktigt får du väl ställa ultimatum. 

Jag personligen anser att bor man ihop med nån så hjälps man åt med hushållet och skötseln av hemmet. Man kanske inte måste dela allt med millimeterprecision, var och en kanske kan göra det den är bra på och tycker är roligt, men bägge måste ju bidra på nåt sätt.

Sarah
4/6/18, 12:43 PM
#26

Man gör sin del i hemmet om man inte kommit överens om ngt annat. Man "hjälper" inte till då det direkt säger att det är den enes ansvar endast. Din man ska inte hjälpa dig, han ska göra SIN del. Må låta fånigt att hänga upp sig på ordval, men det är det inte.  Så fort en kvinna säger "min man hjälper mig inte med hushållsarbetet" så har hon redan tagit på sig allt ansvar och försöker fördela uppgifterna. Det finns då ingen anledning för en man som inte respekterar sin kvinna att göra ngt. Det blir gjort ändå och han skiter uppenbart i hennes arbetsbörda. 

Jag gör så att jag speglar min kille om jag tycker att han gör för lite. Jag gör inte mer än vad han gör. Lägger han 5 min på hushållet på en dag så lägger jag 5 minuter bara dagen efter. I perioder då han gör lite får han panik över att det blir stökigt och sen gör han det han ska. 

Är det perioder då han gör väldigt lite och jag vill ha mer ordning så skriver jag upp allt vi båda gör och visar honom efter ett tag. Då skäms han och sedan är det ur vägen. 

Vi är överens om att det är vårat gemensamma hem och att vi delar på ansvaret, sen kan det bli så att jag gör mer i perioder, jag har ofta mer energi än vad han har. Men det viktiga är att vi har en samstämmig syn om ansvar.

ApanAnn
4/7/18, 12:13 AM
#27

Om inte prat fungerar så kanske det biter att sluta ”mamma” mansbebisen. Bebisens kläder blir inte tvättade, bebisens disk blir inte diskad, bebisen får en macka till middag om det inte passar att dela ansvaret med maten. Eller laga mat som du tycker är god och han tycker är äcklig… Matlåda till dig om bebisen inte vill ha! Det lurigaste är väl egentligen ”projektledandet” som kvinnan ofta åker på. Mansbebisen hjälper till på uppmaning men tar inga egna initiativ utan kvinnan måste styra upp och säga precis vad som ska göras. Det är jättesvårt verkligen! Finns barn eller djur i bilden är det ju inte så lätt som att bara strunta i att göra saker för då far ju andra individer illa av misären.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
[134643]
4/7/18, 12:22 AM
#28

Håller med om att det är ett fruktansvärt barnsligt beteende, jag hade blivit så besviken på min partner om han antagit att jag skulle göra allt. Vilken syn på mig har han då? Nej jag håller med om att han antingen får skärpa till sig eller bli utan rena kläder och middag. Sen kan man ju göra saker tillsammans också, men det ska ju vara något båda två kommit överens om.

Chomper
4/7/18, 2:20 AM
#29

Ja, någonting måste jag ju hitta på. Har satt frågeställningar som, men hur blir det om vi tex skulle skaffa hund elr barn? Som jag hemskt gärna vill ha i snar framtid! Ska jag gå ut varje gång med hunden? Och ta allt ansvar när både vill ha hund? ( för det vet jag att han vill) Och ta allt ansvar vad det kommer till den nya familjemedlemmen också? + allt annat såsom städning, tvättning, matlagning etc. Han har bra motargument, som att jag är inte tvingad till att göra hushållssysslor, han har ju klarat sig innan han träffa mig. Men jag klarar inte av att hemmet ska behöva se ut som en svinstia innan han ens lägger tanken på att något måste göras. Sen tycker jag de är komiskt, han har kommenterat att jag är en ”behovsmänniska” jag måste ha saker och göra - såsom att plocka undan tex kläder, ställa undan skor i hallen osv, för att jag vill att de ska se hemtrevligt och fint ut. Då känns det som att han tycker det är okej att föra över det han hade kunnat göra för att jag tycker det är viktigt att hålla undan och hålla det fint i hemmet. Ja, får klura på något. Och som någon nämnde ovan, så är det en personlighetsgrej och kommer vara jäkligt svårt att ändra på. Trot han mest kommer tycka jag är fånig om jag skriver upp allt hanvsjag gör, och tycka jag gör en stor grej av det hela. Men vi får la se :-)


vendelay
4/7/18, 9:28 PM
#30

#27 Bra skrivet!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Åsa S
4/7/18, 10:03 PM
#31

Det är ju alltid svårt ifall man har olika nivå på att hålla fint så där bör man jämka till en nivå som båda kan leva med man måste ge och ta i ett förhållande, både jag och min man har inga problem överleva "stökig" lägenhet, hade vi bott med varsinn pedant tror jag det varit stora problem. Min man var van från sin förra fru att hon gjorde allt och att han skulle hålla sig borta från hushållsarbete. Men här fick han veta att han röjer av lägenheten och lagar god middag varannan lördag då jag jobbar vilket har funkat riktigt bra och idag då jag är sjuk och skulle ha jobbat har jag sett honom dammsuga, laga mat etc. utan att ha sagt nått. +Han gör faktiskt en hel del med även andra dagar numera (+ vi hjälps åt när vi slutar jobba ungefär vid samma tider) även om han ibland verkar vara nybörjare på vissa saker ex. när jag skrev en lapp till honom om att hänga tvätten så plockade han ur tvätt som inte var torr ur torkskåpet för att hänga den nya tvätten för att jag inte specifierat  i meddelandet att fuktig tvätt skulle hänga kvar och att han skulle hitta annan plats att hänga nya tvätten på

Sarah
4/8/18, 12:09 AM
#32

#29 Skaffa absolut inte barn innan ni hittat ett faktiskt partnerskap. Stör du dig på honom nu så kommer det bli hundra gånger värre om det kommer in barn i bilden. Då kommer det inte bara vara städningen, då kommer det handla om allt annat också. Från små saker som att han inte har koll på att barnet har rena kläder till förskolan eller inte packar barnets saker om ni ska iväg. Det blir en enorm extra arbetsbelastning på dig utöver det du gör nu och du kommer bli mer och mer bitter på honom.

cissi_1993
4/8/18, 4:34 PM
#33

ni måste sätta er ner och prata om hans lathet du kan inte göra allt i erat hem. kan det vara så att han är deprimerad?  han går hemma har inga krav på sig, gör inget och upplever det säkert som att det ända han får höra från dej är tjat. det är jätte viktigt när man blir arbetslös eller av annan anledning går hemma att ha en uppgift i sin vardag men man blir latare och latare och tillslut blir många av oss deprimerad av att gå hemma och inte göra någonting. 

jag tror inte på något sätt att du bara tjatar men sitter man hemma ensam hela dagarna och inte gör något vettigt kan det fort kännas så. 

pröva att fråga honom hur han vill ha det hemma? han kanske inte vill ha det lika fint som dej men han kanske kan känna att det är rimligt att disken inte ska ligga längre en till dagen efter och då gå och göra det. 

hade själv detta problem och jag bara slutade att städa och tillslut tog han tag i det och då hjälptes vi åt att städa upp allt sen hade han lärt sig sin läxa. men min man tycker om att ha det fint omkring sig.

Chomper
4/8/18, 9:08 PM
#34

#33 han har panikångest, så ja det har med hans mående också att göra vissa dagar och då vet jag när han mår dåligt, såna dagar så ställer jag inga krav på honom. Men andra dagar kan de vara att jag frågar om han kan hjälpa till - ”orkar inte” men sen föreslår att vi ska åka och göra något annat, typ åka å pimpla osv. Då känner jag bara att han helt enkelt tycker det är för tråkigt att göra hushållssysslor, han gör hellre roligare saker med sin energi. Men som jag skrev tidigare, så lägger han lätt över det på mig om jag tex inte tvättat hans byxor eller liknande, eller om jag struntar i att tvätta några dagar. För jag själv lider av dystemi, så får dippar då jag inte är funktionell som människa, och skiter i allt och bara sover, då är det jag som är lat, även fast han vet att jag inte mår psykiskt ok. Jag älskar min man, han är en underbar människa, han är bara lite ”lat” när det kommer till tråkig hushållsgöra.. och jag måste komma på hur jag ska få han att ta tummen ur och börja hjälpa till.. :(


Annons:
cissi_1993
4/8/18, 9:27 PM
#35

får han hjälp med sitt mående av en kurator eller liknande? har ni provat att gå tillsammans till en familjerådgivare eller kurator?

sen tycker jag du ska fundera på om han är värd allt detta jobb du gör, han verkar inte bry sig nämnvärt om att du får göra allt jobb och är han inte sjuk så är han inget annat en en mansgris. dom saker han sagt är inte okej alls.

Upp till toppen
Annons: