Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1061 ggr
lunaaa
2018-03-30 01:04

Hjälp! Utslag i mun

Hej! Vad kallas små små utslag på munnen som sprider sig? Har fått något konstigt utslag som gör ont när jag äter och har sig, har god tandhygien däremot snusar jag (fast inte så mycket) det ser ut som någon har pickat små hål med en tandpetare och det är rodnad runt om. Det är började på insidan av överkäken nära de ena käktänderna och har nu spridit sig (ca 1-2 dagar senare) till andra överkäken (typ exakt mittemot) och även lite mitt i gommen. Gör superont när jag ska äta frukost och kan knappt tugga, blir lite lättare under dagen. Zoomar man in riktigt noga så är det pyttesmå nästan lite gult, är livrädd om jag har någon sorts parasit som har fest i min mun eller lägger ägg!! Usch!. (Har fobi för kroppsparasiter, klarar inte ens av ta bort en fästing på min katt)

Annons:
Haztparken
2018-03-30 01:47
#1

Låter som afte.

Honestyisdead
2018-03-30 04:51
#2

parasiter i sverige som använder vår kropp är ovanligt pp det sätt du beskriver. jag gissar också på afte. ofarligt och inget djur som lägger ägg. använd munskölj för att bedöva lite. blir det mer och mer eller inte minskar, gå till läkare. undvik äta salt och kryddstark mat under läökninh.

lunaaa
2018-03-30 11:18
#3

Tack så mycket! Men jag sökte på afte och det är ser mer ut som ”den klassiska blåsan” som man brukar få. Detta är mer utslag liknande pyttesmå prickar. Eller kan afte se olika ut?

-Aida-
2018-03-30 11:28
#4

Känner igen de du beskriver. Kan börja som en liten prick men efter tid kan de bli som en blåsa, den är vätskefylld, de lilla gula du sett, de gör mer ont när den spruckit och de blir som ett litet hål i den.
Detta fick jag förklarat av en tandläkare att det är cellförändingar i munnen som skapar såna här små blåsor, de är bara låta dom vara och försöka ha så lite friktion mot dom som möjligt så kommer de att försvinna.
De kan sprida sig lite granna runt i munnen men de kommer försvinna efter ett tag.
Dom kan dock komma tillbaka, hade mycket sånt när jag va liten men de avtog när jag blev äldre, nu har jag de typ aldrig.

lunaaa
2018-03-30 13:26
#5

Jo men det är ingen blåsa, har haft blåsor förut detta är utslag

[rumelle]
2018-03-30 17:50
#6

Herpes?

Prova googla "herpes gingiva"

Annons:
Honestyisdead
2018-03-30 23:04
#7

jag hade kollat hos läkare

Upp till toppen
Annons: