Annons:
Etikettvåld-mot-kvinnor
Läst 1411 ggr
Anonym
Anonym
3/23/18, 10:33 AM

Är det våldtäkt?

Ångest, PTSD, funderingar har gjort att jag börjat tänka mer och mer på detta. 
Jag vet inte om det räknas som sexuella övergrepp, eller om det är våldtäkt. 
Jag väljer att vara anonym pga min säkerhet.

Jag var 14. Han var 60+. Han bad mig ta av mig tröjan, varav jag flera gånger sa nej, men jag blev rädd och tillslut gjorde jag som han ville. Han tog mig på brösten och innanför trosorna. Jag kände mig så äcklig, så fruktansvärt äcklig. Det gör jag fortfarande. Varför? Jag vet ju att det inte var mitt fel, det visste jag redan då. Ändå känner jag mig som den äckliga. Ändå är det jag som fått må dåligt. Jag som än idag får flashbacks, ångestattacker och kräks. Fast det inte var mitt fel. Jag har alltid varit rädd och blyg, särskilt för män, pga tidigare övergrepp, men detta har fått mig att bli väldigt osäker på även nära personer. Jag har aldrig blivit våldtagen, om nu inte detta räknas som våldtäkt. Gör det det? Vissa säger att endast samlag kan vara våldtäkt, andra säger också att påtvingat oralsex är våldtäkt, och vissa säger att även att ha handen innanför någons underkläder är våldtäkt. Jag har ingen aning, folk tycker så olika. Det enda jag vet är att jag återigen blev sviken. 

Jag har inte vågat prata om någon med det här. Jag vet inte varför, men jag är fortfarande så rädd. Känner mig fortfarande lika äcklig. Det känns som om det är mitt fel, även fast jag vet att det inte är så. Varför blir det så i såna här situationer, att man skuldbelägger sig själv? Är det pga samhället? Hjärnspöken? Eller för att det är sånt tabu? Rädd för att någon ska döma? Jag vet inte. Ingen aning. Jag minns fortfarande allt som om det nyss hade hänt. Ibland ser jag det hända igen. Jag blir aldrig hel igen. Det går inte att glömma bort det. Det första jag tänkte när det var över var att jag skulle försöka glömma bort det. Låtsas som att det aldrig hade känt. Det gick väl hyfsat i början, jag kände mig fortfarande äcklig. Ni som varit med om liknande förstår nog vad jag menar med att "känna sig äcklig". Jag tänker inte på det så mycket, men ibland kommer det upp igen. 

Tack för att jag fick skriva av mig. Och om du läste, så tackar jag för att du gjorde det. Det känns skönt att ha få lättat på trycket lite.

Annons:
Maria
3/23/18, 10:38 AM
#1

Oavsett vad man räknar detta som så är det ett grovt övergrepp och jag vet inte hur längesedan detta begicks men jag tycker att du ska anmäla äcklet.😡

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

-Aida-
3/23/18, 12:40 PM
#2

Det spelar ingen roll vad folk säger, när någon tar på din kropp utan din tillåtelse på de viset han gjorde, är det våldtäkt. Du sa nej och han gjorde de ändå, våldtäkt.

Denna människa ska anmälas, du mår jätte dåligt av detta och måste få prata med någon professionell om det, de pratar om sånt här med sina patienter och vet vad de ska säga och hur de kan hjälpa dig.

Kanske du skuldbelägger dig för att du kanske känner att du svikit dig själv på något vis? Jag vet tyvärr inte, det spelar heller ingen roll hur längesen detta va, man kan alltid anmäla en våldtäkt, de är aldrig fel.
Denna man har ingen rätt i denna värld att bete sig så mot folk och traumatisera andra för att han är äcklig. Anmäl anmäl anmäl.

Lona
3/23/18, 2:17 PM
#3

Rent juridiskt tror jag att det räknas som ett sexuellt övergrepp, grövre i det här fallet på grund av din låga ålder. Oavsett vad det kallas så är det förjävligt och INGEN ska behöva utsättas för detta. Det kanske är fel tråd att diskutera detta i då det är så mycket som ligger bakom, men jag tror att en stor del av det äckel och den skuld som framför allt tjejer känner efter ett övergrepp beror på samhällets inställning. Det har i många, många generationer setts som tjejens/kvinnans "fel" om något sådant händer - medan män snarare ses dom virila om de utför övergrepp, oavsett hur de går till. Det är en oerhört skev människosyn, givetvis har varje person och INGEN ANNAN rättighet till sin egen kropp! Det är definitivt inte ditt fel och den dom borde känna äckel över sig själv är fanskapet som utsatte dig för detta (ursäkta språket!). Anmäl om du klarar det, inte bara för din egen skull utan även för alla andra som utsätts för detta. Ju fler som anmäler, desto större chans att sätta dit förövarna - och även att göra de här brotten "synliga" för resten av samhället. Det är som sagt inte ditt fel, hela skulden ligger på den här mannen! Ta hand om dig, finns det någon som kan hjälpa dig att bearbeta detta?♡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

pyromanen
3/24/18, 6:24 PM
#4

Det är ett sexuellt övergrepp begånget mot ett barn. Mannen i fråga har betett sig som ett svin. Om det skulle hjälpa dig med att flytta skulden/äckelkänslan över på honom där den hör hemma så tycker jag du ska anmäla. Kanske prata med en kurator?

Upp till toppen
Annons: