Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 1079 ggr
Anonym
Anonym
2018-03-09 23:38

Satt mig rejält i klistret

Det är så att jag satt mig i klistret ganska rejält och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. För att göra det hela kort; detta är vad som skett

Jag är 18 och har en jämnårig bästa vän. Hon har sedan länge haft en stor crush på vår gemensamma killkompis men det har liksom aldrig blivit något av det, men hon gillar honom fortfarande och detta vet han om. Han som över hos mig igår (vi har aldrig sovit ensamma förr, endast med andra) och det ena ledde till det andra och vi låg till slut med varandra. Jag har alltid varit attraherad av honom fysiskt men jag har inte velat såra min vän. Nu sitter jag i skiten minst sagt. Vi har inte berättat för någon om detta och vi har kommit överens om det, för hennes skull. Men samtidigt vill jag inte att det på något vis ska komma fram till henne från något annat håll än från mig om det nu skulle släppas lös. 

Vad skulle ni gjort? Bära på en hemlighet för att hon ej ska må dåligt över det och riskera att det skulle läcka från annat håll eller berätta själv först och riskera att förlora en 11 års vänskap?

Hjälp en idiot till "vän" att reda ut detta så humant som möjligt.

Annons:
SE*Cosmo's Chinchilla
2018-03-10 00:05
#1

Ärlighet.
Hellre att er vänskap avslutas för att du var ärlig och stod för det du gjort, än för att du hemlighöll något och inte kunde respektera henne tillräckligt för att vara ärlig.
Det är inte ditt beslut, det är hennes, och hon vet inte ens att hon har ett beslut om hon inte vet all fakta. Det är inte sjysst, då luras hon ju till att vara din vän. På så sätt är vänskapen redan över om du väljer den vägen. Då är hon din vän men du är inte hennes.

SE*Cosmos Chinchilla
https://www.cosmoschinchilla.com/
CAS - Chinchilla Association Sweden

Milkshake
2018-03-10 02:11
#2

Kan hålla med om att ärlighet är oftast bästa vägen att ta, men tycker inte alls att det är "hennes beslut". Du och killen låg med varann och det är er ensak, inte hennes. Att hon har en crush på honom är ju olyckligt men det ska inte hindra någon av er att leva era liv. Så länge de inte är ihop har inte hon något att göra med vem han ligger med. 

Gör vad som känns bäst för dig.

Fien
2018-03-10 06:14
#3

Det är svårt. Bara för att man har en crush på någon så "äger" man ju inte den personen. Är inte han intresserad av henne mer än vän så tycker jag at han kan klargöra det, särskilt om han vet om det. Det kommer ju säkert bli fler gånger han ligger med någon annan (om han nu inte blir tillsammans med någon av er två), och då blir ju hela situationen ännu konstigare… Vad gäller dig får du väl se om du klarar att leva med att hemlighålla, annars får du berätta. Såhär hade jag tänkt om det varit jag: Betydde det inget och det var en engångsgrej hade jag nog hållt tyst… är du och killen intresserade av att fortsätta så hade jag berättat. Och sen är det ju upp till henne att avgöra vad hon vill göra med informationen…

sp0ngeb0b
2018-03-10 07:07
#4

Du kan ju prova att tänka på hur du hade velat att hon gjorde om rollerna var omvända. Men gör annars som de andra har sagt, så som känns bäst. Du känner dina vänner och kanske har en aning om hur hon skulle reagera. 

Jag funderar på hur jag hade gjort om jag var du men det är svårt att veta bara sådär. Hade förmodligen berättat, jag tycker det är bäst att vara ärlig. Och i mitt kompisgäng är alla ganska öppna med varandra så det hade varit lätt hänt att det slank ut ändå, och precis som du säger är det ju bättre att få höra det från dig från början än från någon annan långt senare.

Svårt sits. Men gör det som du tycker känns rätt.

Denna kommentar har tagits bort.
SE*Cosmo's Chinchilla
2018-03-10 10:33
#6

#2 menar att det är vännens beslut huruvida hon vill avsluta vänskapen över det eller ej. Inte hennes beslut att diktera vilka snubbar TS får ligga med.

SE*Cosmos Chinchilla
https://www.cosmoschinchilla.com/
CAS - Chinchilla Association Sweden

Annons:
Emouse
2018-03-10 10:51
#7

Håller med ovanstående, men förstår exakt vad du menar med att du inte vill såra din vän för även om man inte äger någon för att man har en crush så är det lite "girlcode" att inte ta sina vänners crushar.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Anonym
Anonym
2018-03-10 10:53
#8

(TS)

Jag är inte intresserad av att ta detta vidare till någon sorts kärleksrelation med denna kille, men kan dock tänka mig att ligga igen. Hade jag varit hon hade jag verkligen vilja veta så att man liksom kan gå vidare, men samtidigt så vill jag inte förstöra vår relation…

Blanksteg
2018-03-10 11:27
#9

Jag hade också varit ärlig och berättat, om det inte var en engångsgrej. Som någon skrev ovan så har man inte någon rätt till den person man har en crush på.

Vännen är ju den som bestämmer hur hon vill hantera det sedan. Hon kanske blir ledsen och så, men hon kan inte bestämma att du inte ska ha sex med honom. Hon kan däremot bestämma om ni ska förbli vänner eller inte.

Det val som du då står inför är huruvida du vill fortsätta träffa honom eller behålla henne som vän. Vad är viktigast? Sex med den här killen som du inte vill ha något långvarigt med, eller vänskapen med din vän?

Jag själv hade nog, hoppas jag, ändå velat vara vän med personen som har sex med den som jag har en crush på. För förälskelser går över. Jag hade inte blivit arg eller så på min vän (förhoppningsvis - svårt att veta på förhand), men jag hade blivit ledsen en stund över något som inte blev.  Och det hade nog varit svårt då att ändå träffa min vän, med den vetskapen, men det går ju som sagt över så småningom.

Kalli
2018-03-10 15:34
#10

Mina vänner har ingen plikt att redovisa vem de ligger med så jag hade inte velat att de berättat och jag hade antagligen inte berättat för dem heller.

Upp till toppen
Annons: