Annons:
Etikettklimakteriet
Läst 1166 ggr
RosaYlva
3/2/18, 6:17 PM

Klimakteriet?

Jag är nyss fyllda 40 år och mamma ställde en fråga om jag hade kommit in i klimakteriet eftersom jag svettas om vart annat och jag vet att jag är torr därnere.

Vad tror ni? Min mamma kom in i klimakteriet när hon var 44 år. Hon liksom jag själv fick mens när vi var 11 år.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Annons:
[Devya]
3/2/18, 8:47 PM
#1

Det behövs väl mer symptom än så. Har din mens börjat bli oregelbunden?

Tumregeln är väl att mensen borde ha varit borta i 6 månader för att det ska räknas som man har börjat gå in i klimakteriet och om mensen är borta i ett helt år kan du räkna med att mensen inte kommer att komma tillbaka.

Man kan alltså inte räkna svett och torrhet med klimakteriet då det kan bero på annat. Visst finns det möjligheten att den redan nu börjar sättas igång och den börjar på allvar om ett par år men man ska inte ropa hej för tidigt. :)

RosaYlva
3/2/18, 8:55 PM
#2

Har inte haft mens på 10 år nu. Har tagit bort livmodern.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

annia1
3/3/18, 1:40 AM
#3

När det gäller klimakteriet så är det olika för olika kvinnor vad dom märker av när dom börjar gå in i klimakteriet. 

En del får oregelbunden mens, en del kan märka att de blir lite extra varma ibland eller tvärtom en del kan märka att de fryser ibland. Sen en del märker bara att de börjar få problem vid samlag eftersom dom börjat få lite torra slemhinnor i slidan.  Finns flera andra symptomer än ovan som också är tecken på att man är på väg in i klimakteriet. Så det kan räcka med bara en symptom som tecken på att man är på väg in i klimakteriet.

Så det finns många olika saker som kvinnor kan märka av. Jo en del märker av mer än en sak, men det varierar från kvinna till kvinna. 

Jag för min del hade i början bara att jag blev extra varm emellanåt. Och så var det i flera år innan det övergick till svettningar, oregelbunden mens och en del andra besvär.

***

RosaYlva så visst kan det vara klimakteriet som du är på väg in i. Det är många som till en början bara märker av det du har. Och det är inte säkert att du får mer problem än så. Men det kan även finnas andra orsaker, ett är problem med sköldkörteln. Enda egentligen sättet att veta är att gå till vårdcentralen och be att dom tar prover för att se hur dina hormonnivåer är.

.

RosaYlva
3/3/18, 8:08 AM
#4

#3 Äter levaxin för sköldkörteln. Tack jag skall kolla med gyn(?) om hormonerna.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

tk1971
3/3/18, 2:15 PM
#5

#4: Ja, det är ju ett alternativ att mäta sköldkörtelhormoner, obalans på dem kan ställa till med mycket. Däremot brukar gyn inte vara så pigga på att mäta könshormoner om frågeställningen är om man nått klimakteriet. Det är ju i så fall FSH man är intresserad av. Den där avogheten att mäta det beror kanske på att klimakteriet inte är en sjukdom, utan ett normalt tillstånd som alla kvinnor går igenom. Läkarna brukar vilja gå efter kliniska symtom, dvs de där klassiska: svettningar, vallningar, humörförändringar, ledproblem etc. Du kan ju be om ett ultraljud av äggstockarna, för de har du väl kvar? Det går lätt och snabbt. Om man har de typiska symtomen, är i rätt ålder och inte ser någon aktivitet i äggstockarna kan man nog dra slutsatsen att man nått klimakteriet.

annia1
3/3/18, 3:10 PM
#6

För min del, jag kommer inte ihåg vilka symptom jag hade, men läkaren på vanliga vårdcentralen såg till att det togs hormonprov för att kolla (eller bekräfta) att det var klimakteriet. 

Och min gissning att det togs sånt prov var väl för att se om det var det eller om man skulle leta efter annat, tex sköldkörtel problem. Så här där jag bor tar man prov när man har symptom som hör till klimakteriet. Och jag var inte till gyn utan vanliga vårdcentralen.

I ditt fall rosaylva så kanske man även ska kolla sköldkörteln igen och se att du har rätt dos på levaxinet.

.

Annons:
Honestyisdead
3/4/18, 5:18 AM
#7

Min mamma fick svettningar och var irriterad från 50 ca. Mensen slutade vid 62 till hennes besvikelse:)

Åsa S
3/4/18, 8:17 AM
#8

Man kan börja få känningar av sånt som värmevallningar 10 år innan klimakteriet det kallas förklimakteriet, började få korta perioder med värmevallningar redan då jag var 40

pyromanen
3/4/18, 11:12 AM
#9

Ja det verkar vara en enormt stor variation. Både på åldern när mensen slutar och på vad mycket besvär eller inte en får av klimakteriet.

RosaYlva
3/4/18, 2:16 PM
#10

#9 Sant…

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Upp till toppen
Annons: