När det gäller klimakteriet så är det olika för olika kvinnor vad dom märker av när dom börjar gå in i klimakteriet.
En del får oregelbunden mens, en del kan märka att de blir lite extra varma ibland eller tvärtom en del kan märka att de fryser ibland. Sen en del märker bara att de börjar få problem vid samlag eftersom dom börjat få lite torra slemhinnor i slidan. Finns flera andra symptomer än ovan som också är tecken på att man är på väg in i klimakteriet. Så det kan räcka med bara en symptom som tecken på att man är på väg in i klimakteriet.
Så det finns många olika saker som kvinnor kan märka av. Jo en del märker av mer än en sak, men det varierar från kvinna till kvinna.
Jag för min del hade i början bara att jag blev extra varm emellanåt. Och så var det i flera år innan det övergick till svettningar, oregelbunden mens och en del andra besvär.
RosaYlva så visst kan det vara klimakteriet som du är på väg in i. Det är många som till en början bara märker av det du har. Och det är inte säkert att du får mer problem än så. Men det kan även finnas andra orsaker, ett är problem med sköldkörteln. Enda egentligen sättet att veta är att gå till vårdcentralen och be att dom tar prover för att se hur dina hormonnivåer är.