Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1193 ggr
united
2/24/18, 3:29 PM

Bör man gå på begravningen?

En moster till mig har avlidit.  Senast jag träffade henne var 20-25 år sedan någon gång när jag bodde hemma hos föräldrarna. Jag hade ingenting med henne att göra då, jag upplevde att hon var ganska ointresserad av barn och att hon inte "såg" mig när hon var hemma hos oss och sedan jag flyttade hemifrån har jag aldrig träffat eller pratat med henne helller.

Jag undrar bara om jag ändå bör gå på begravningen pga vårt släktskap?

Annons:
MonicaLagerquist
2/24/18, 3:42 PM
#1

Det avgör du helt på egen hand.

Skulle dna nära och kära som är i livet uppskata att du gick på begravningen så skulle jag överväga att gå.

Stolt ägare till fem La permer

Anonym
Anonym
2/24/18, 3:45 PM
#2

Ja det tycker jag. Jag tycker man bör gå på begravning för en familj och närmaste släkt; mor- och farföräldrar, sina föräldrars syskon och sina egna kusiner. Om det inte finns speciell skäl ex. misshandel mellan dig och den avlidne och annat av den typen ungefär, samt vissa fall där begravningen är utomlands.

Lamina
2/24/18, 3:46 PM
#3

Alla begravningar jag varit på har varit för att folk förväntat sug att jag skulle vara där. Nu i somras var jag på min farfars begravning, hade ungefär samma relation till honom som du till din moster Det är helt ok att gå även om man inte riktigt känner personen ifråga. Men det är ändå något man måste avgöra själv.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[heybarb]
2/24/18, 4:00 PM
#4

jag hade Inte gått om jag inte var bekväm med det, de är helt upp till dig:)

tk1971
2/24/18, 4:04 PM
#5

Man måste ingenting. Det är helt vad du själv tycker som avgör.

Scorpio97
2/24/18, 4:07 PM
#6

Jag tycker du ska känna efter själv. Om du vill vara gå för din skull, för din familjs skull eller liknande tycker jag att du ska gå. Men om du inte vill gå ska låt bli. Båda alternativen är okej, det beror helt på vad du känner. 

Jag följde med på begravning för en person jag aldrig hade träffat för min syster ville ha med mig som stöd. Jag valde något år senare att  att inte gå på en släktings begravning. Vi var inte nära, ingen behövde mig där och jag kände inget behov av att gå. Däremot var det självklart för mig att gå på min pappas begravning.
Som sagt, man får känna efter :)


//Jessie

Annons:
united
2/24/18, 4:08 PM
#7

Nej förstår att det inte är ett måste men tänkte mer om det ser illa ut att inte närvara. För visst är det så att jag helst inte vill gå om det bara är upp till vad jag vill som spelar roll.

Maria
2/24/18, 4:33 PM
#8

Betyder det mycket för dina andra anhöriga så kanske du ska överväga att gå för deras skull. 

Bryr de sig inte så strunta i det och skicka en blomma istället.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2/24/18, 8:28 PM
#9

Instämmer med #8.
Man kan ju gå av olika anledningar, jag kände inte för att gå på min farfars begravning men gjorde det för min pappas skull. Han behövde mitt stöd och slapp dessutom ta diskussionen med övriga närvarande varför jag inte var med. (Och, småsint nog, så hade min farfar ju ändå inte märkt min markering med att inte komma…)

Men sen är det olika i olika familjer också. En del anser att man ska komma, oavsett om man stod den avlidna nära eller inte. Kanske även till viss del en generationsfråga? Tror även att det skiljer mellan olika kulturer, vore nästan konstigt annars.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

powerade
2/25/18, 1:35 AM
#10

Kolla med dina nära hur dom ser på det. Kanske skulle dom tycka det var skönt att du är där och det är rimliga avstånd och onte krockar med något viktigt kan man gå. Tycker dom det är okej att du inte kommer så tycker jag inte du ska gå om du inte känner för det ( du lät inte så intresserad). Finns ju tycker jag ingen anledning om man inte hade med människan att göra och att ens familj tycker det känns ok.

Honestyisdead
2/26/18, 11:52 AM
#11

Jag hadde ìnte gått.  Känns bara falskt att träffa nån först när dom dött.

Gaara
3/6/18, 11:14 AM
#12

Det är väl lite upp till dig. Men jag tycker det är respektfullt mot de andra i hennes familj OM du går. Så har du tid, gå. Har du inte tid så har du en ordentlig anledning till att inte komma på den. :) Ni har ju ändå träffats även om det var längesedan och det blir ju ett stöd för din familj också om du följer med.

Upp till toppen
Annons: