Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 1720 ggr
Duvethon
2/22/18, 5:48 PM

Säga upp sig på nytt jobb?!

Jag behöver era råd!

Nyligen började jag mitt nya arbete inom vården. Detta är något jag har erfarenhet av sedan tidigare. Nu har jag arbetat drygt en vecka och känner redan nu att jag inte vill fortsätta med detta, jag mår inte bra på jobbet och vill hellre arbeta inom skolverksamheten som resurs el. liknande. Nu i efterhand ångrar jag att jag tackade ja till jobbet, det var inte riktigt som jag tänkt mig. Vad gör jag nu? Ska jag hålla ut för pengarnas skull eller ska jag söka nytt jobb? Hjälp mig…

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Novachan
2/22/18, 5:58 PM
#1

Ett alternativ är att behålla jobbet fram till du hittar ett nytt jobb

RosaYlva
2/22/18, 6:00 PM
#2

#1 Precis min tanke med.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Duvethon
2/22/18, 6:07 PM
#3

#1 & #2 Det är min tanke också. Jobbtiderna passar inte riktigt mig vilket resulterar i att jag sover 3h per natt, mår inte alls bra på jobbet. Ska försöka att hålla ut. Ponera att jag får ett nytt arbete inom en månad, är det okej att säga upp sig så tidigt?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Lona
2/22/18, 6:16 PM
#4

#3, Det ser väl inte jättebra ut i framtida CVn, men om det är en enstaka gång så… Hoppar man däremot mellan olika jobb hela tiden brukar arbetsgivarna reagera negativt vid nyanställning. Sök du nya jobb parallellt med ditt nuvarande men hoppa inte av om det inte känns väldigt bra med ett eventuellt nytt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Grodan
2/22/18, 7:21 PM
#5

Jag upplever att det finns väldigt mycket jobb idag, så det borde inte vara svårt att byta rätt snabbt. Jag började på jobb 2 (har ett jobb och skaffade ett till) i januari. Jag stod ut i två veckor, sen sa jag upp mig och gick på stört. Både jag och chefen sa att det var en liten prövotid typ…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

oh-la
2/22/18, 7:27 PM
#6

Nu är det ju inget tvång att skriva med alöa arbetsplatser man haft, och jobbar man mindre än en eller ett par månader på ett ställe finns ingen anledning att skriva med det. Idag byter människor jobb ganska ofta. Jag har själv bytt jobb i genomsnitt vartannat år från att jag började jobba vid 21. Jag har aldrig haft problem att få jobb. Man ska inte lida sig igenom jobb bara för att man måste heller. Jag gjorde det i ett år på en arbetsplats och drabbades av itmattningssyndrom och panikångest. Vart sjukskriven i ett halvår innan jag fick ny anställning på nytt ställe.

Annons:
Duvethon
2/22/18, 9:01 PM
#7

#4 Är 19 och har haft anställningar som varat mellan 1-2 år, detta är första gången jag känt att jag inte alls vill jobba kvar.

#5 Jag instämmer, med rätt meriter och god inställning tror jag att det finns bra möjligheter till arbete. Hade du ingen uppsägningstid?

#6 Ja okej! Jag har ångestproblematik så det känns så dumt att arbeta på ett ställe som försämrar mitt mående, jag vill må bra när jag går till jobbet, inte vara vaken halva nätterna pga oro över att gå dit.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Grodan
2/22/18, 9:54 PM
#8

#7 Nej, det blev så kort tid att ingen uppsägningstid behövdes. Men det kanske var specifikt bara för detta jobb… Jag gick ju typ under inlärning fortf när jag insåg att jag inte ville/kunde vara kvar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Calcifer
2/22/18, 10:32 PM
#9

Om du känner att du står ut medan du söker nytt jobb så fortsätt tills dess, så du inte riskerar att stå utan jobb om du skulle ha otur när du söker vidare (alla får inte nytt jobb på en gång, ibland kan det ta tid, det beror ju helt på vart man söker och vad man har för meriter, samt om det är hög konkurrens inom just det yrket t:ex), men plåga dig inte igenom det om det känns helt fel.

Jag hade en vän som fick jobb på McDonalds. Efter EN dag sa hon upp sig, gråtandes som ett djur, för redan efter ett skift gick hon rakt in i väggen och stressade upp sig så totalt att hon fick en panikattack som inte gav med sig. Hon fick nytt jobb rätt fort efter det där hon trivdes perfekt, men hade hon inte gått efter första dagen säger hon själv att hon hade fått varit sjukskriven länge för att ens kunna tänka på jobb.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Duvethon
2/23/18, 2:10 PM
#10

#9 Ja, jag ska försöka stå ut medan jag söker nytt arbete. Vad tråkigt för din vän men härligt att höra att hon trivs bra på det nya jobbet. Jag trivs inte på arbetet, det passar inte mig längre. Ska jobba idag och blir illa till mods bara jag tänker på att gå dit, får försöka tänka att arbetet inte är för evigt 😢

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

SuperLimm
2/23/18, 2:13 PM
#11

Beroende på vad det står i ditt anställningsavtal så kan det vara så att du har uppsägningstid. Enklast är ju egentligen att prata med din chef eller ditt fackförbund om du är med i något sådant.

Mvh Linn

Duvethon
4/6/18, 11:32 PM
#12

Liten uppdatering. Upplevde att det blev bättre efter några veckor men nu har jag återfått min ångest och magbesvär. Jag har mått psykiskt och fysiskt bra länge (ingen ångest på länge, har mått riktigt bra det senaste) fram tills nu. Borde gått på min magkänsla… det har varit så stressigt på jobbet och jag ligger utslagen i sängen. Hade gärna berätta men får inte pga sekretess - men hemskt är det. Nu får jag se hur länge den här "dåliga" perioden varar…:'( jag som äntligen kommit på bättringsvägen

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Upp till toppen
Annons: