Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1151 ggr
Anonym
Anonym
2/21/18, 6:03 PM

(x) Min syster kräver pengar

Hej!

Jag har en syster som är tre år äldre än mig,hon har alltid bott hemma och vi har alltid gett henne pengar osv. ( Jag bor i en egen lägenhet) Efter många år,hade min mamma tröttnat på att ha henne,hon gjorde ingenting. Min mamma sa rak på sak: Du får hitta en lägenhet och flytta,om du ska vara såhär. Då blir hon jävligt otrevlig och bara " Du vet väl att jag hatar dej" du har inte gjort något åt mig " osv. Enkelt två dagar efter drar hon. nu till problemet, hon skickar sms till min pappa och säger att han ska låna pengar åt henne. Nu snackar vi inte om 100 kr utan 25-30tusen. Min pappa vill verkligen inte göra ett lån. Hon säger också att hon ska betala tillbaka,men hon gör aldrig det. Hon har redan lånat pengar av mig för länge sedan. INTE betalat tillbaka,samma sak med pappas pengar. När hon var i turkiet så tvingade hon mig att skicka pengar åt henne,som hon kunde ge till sin pojkvän. Jag är så jävla trött på detta beteende. Vill hon ha pengar får hon låna själv av banken.  Vad skulle ni ha gjort?

Annons:
Maria
2/21/18, 6:09 PM
#1

Du gör helt rätt. 

Hon får låna av banken eller helst leva på sin inkomst som alla andra får göra. Hon kommer med all säkerhet att sura men då får hon göra det. Det är ju helt orimligt att ni i familjen ska försörja henne då hon bland annat rest till Turkiet och uppenbarligen inte haft råd med det egentligen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
2/21/18, 6:15 PM
#2

Jag hade en lite liknande situation med min pappa (det var dock lägre summor, och främst till mat/räkningar). Jag lånade ut i vissa akutsituationer, men annars sa jag nej. Man måste aldrig låna ut pengar, inte ens när det är familj eller nära vänner. Speciellt inte om dom slösar pengar på nöje och det händer regelbundet. Och även om det kan kännas taskigt att inte hjälpa, så tror jag det är mycket bättre i längden. Man uppmuntrar beteendet genom att ge pengarna, för då kan ju personen bara fortsätta. 

Så jag tycker du gör helt rätt som säger nej.


//Jessie

tlover
2/21/18, 6:36 PM
#3

En person måste nå botten för att vilja ändra på sig, du har ingen skyldighet att låna ut pengar. Faktum är så är det nog bättre för din syster om du inte lånar ut pengarna

l'm back

[Thiah]
2/21/18, 6:38 PM
#4

Maken hade en liknande situation med sin bror. Men där var det små summor, något internetabonnemang osv osv… Blev mycket i längden. Tillslut sa jag åt maken att han bara ska säga att han inte har pengar för att hela situationen började bli löjlig. (Och jag såg till att makens konto var nästan tomt hela tiden(vi delar ekonomi) så han inte kände sig dålig för att säga nej, tog några försök av brodern sen så slutade han) Man ska ge *pip* i att utnyttja sin familj på det där sättet.

Lona
2/21/18, 6:58 PM
#5

Hade också en liknande situation i släkten. Hans föräldrar gav honom inte en spänn när de väl insåg att han inte gjorde något vettigt vare sig för att tjäna pengar eller vad han spenderade dem på.
Däremot var han välkommen hem för att käka, jag tror även att hans mamma tog honom med och handlade lite nödvändiga saker - men han fick inte ett öre i kontanter.

TS, stå på dig! Och vad du gör, skriv inte på något avtal för din syster, tex mobilabonnemang eller liknande!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2/22/18, 5:07 AM
#6

Jag hade sagt rakt ut att jag inte kommer ge eller låna ut några pengar. Att det är dags för henne att växa upp och ta ansvar.

Annons:
cissi_1993
2/25/18, 6:54 PM
#7

hur gammal är din syster? så mycket pengar ska man inte låna ut till någon som beter sig på detta sett men som förälder har man väll ansvar för sina barn tills dom gått ut gymnasiet eller fyllt 20år? så föräldrarna kanske måste men bör endå inte ge kontanter utan kanske betala Hyra och köpa mat till henne. 

men som sagt det beror ju på hur gammal hon är

Lona
2/25/18, 9:56 PM
#8

#7, Är det inte 18 år (såvida man inte fortfarande går på gymnasiet)? Fast det är ju rätt länge sedan jag kollade upp den saken, kan mycket väl ha ändrats sedan dess…😊


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

cissi_1993
2/27/18, 4:01 PM
#9

jag trodde att föräldrarna hade ansvar längre om man inte gått ut eller gick hemma och drog fötterna efter sig

tlover
2/27/18, 4:02 PM
#10

#9 Går man fortfarande gymnasiet så har föräldrarna ansvaret till man är 21 eller så minns ej exakt. 

Går man inte i Gymnasiet så är det 18 som gäller

l'm back

cissi_1993
2/27/18, 7:38 PM
#11

okey bra att veta

Kalli
3/1/18, 10:06 PM
#12

Är det inte pappan systern vill låna av och inte TS? I så fall finns det väl inte så mycket att göra? Pappan bestämmer väl själv om han vill låna ut pengar eller inte, även om jag håller med om att det låter vettigast att inte göra det.

Gaara
3/6/18, 10:45 AM
#13

Hade aldrig lånat ut såna summor till någon oavsett om det var en nära familjemedlem. Alla har sitt eget ansvar och man gör inte en sån människa en tjänst om man sticker till med pengar hela tiden. Är bara att se alla fall på "Lyxfällan" där folk lånar pengar av sina föräldrar hela tiden. Blir bara en ond cirkel. Er far bör säga nej.

Annons:
Upp till toppen
Annons: