Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1408 ggr
Anonym
Anonym
2018-02-16 23:29

Gravid????

Hjälp!!

Är en tjej på 15 år är så rädd just nu tänk om jag är gravid…..
Hade sex för typ 3-4 månader sedan eller nåt.
Och i en månad eller nåt nu har min mage typ känts svullen eller nåt och om jag håller in när jag är kissnödig får jag typ nästan mensvärk ovh det känns typ konstigt och svullet eller nåt…. Och har haft mer flytningar än jag brukar och typ svettats mer….. Men har aldrig mått illa eller nå sånt. Har haft huvudvärk ganska mycket. Men asså jag har ju haft mens varje månad men tänk om det är nidblödningar???
😭😭😭😭

Annons:
Tjeja
2018-02-16 23:33
#1

Ta ett graviditetstest och kolla! Om du hade sex senast för 3-4 månader sedan så kan du lite på graviditetstestets svar. Visar det negativt behöver du inte oroa dig mer. Är du gravid kommer det synas tydligt på testet.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2018-02-16 23:38
#2

Men asså är så rädd vågar inte 😭

Tror du det kan vara mina mediciner för när jag började med dom började symtomen också…?

Tjeja
2018-02-17 00:46
#3

Kan vara bara för att du är rädd och nervös också som du upplever dina symtom. Mediciner, oro, stress, fel mat, vad som helst egentligen.

Så för att veta säkert finns bara en sak. Ta ett test! Det kommer kännas så mycket bättre när du gjort det och vet ett tydligt svar.

För OM du nu mot all förmodan skulle vara gravid, så försvinner inte graviditeten bara för att du inte tar reda på att dem finns där. Tvärt om blir det bara ännu värre.

Om du är gravid och inte vill ha barn så måste det upptäckas så tidigt som möjligt för att kunna göra abort. Så skynda dig att testa innan det är för sent för att göra abort om du skulle bli tvungen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2018-02-17 01:28
#4

Hmm alltså kanske jag är ju ganska stressad har fått högt blodtryck också…
Vet du om man kan skilja på mens och nidblödningar??
Asså de är ju precis som vanlig mens och mensvärk och så och typ samtidigt som jag brukar ha mens…..

Anonym
Anonym
2018-02-17 01:29
#5

Har googlat lite det verkar typ vara som ballongmage, har man det när man är gravid eller liksom hur känns det?

Fien
2018-02-17 07:12
#6

Om du inte vågar göra test själv kan du ringa din ungdomsmottagning. Jag tror inte du är gravid utan en svullen mage kan bero på massor av saker, du skriver själv om mediciner och stress så mer troligt är det orsaken.. Men ett test kommer att ge dig svaret. Och om du nu skulle vara gravid och du inte vill ha barnet så bör de ju åtgärdas snarast! På ungdomsmottagningen kan du också få hjälp med preventivmedel. Kram och lycka till!

Annons:
Mysan_
2018-02-17 10:28
#7

Vad jag har hört brukar nidblödningar vara mycket "mindre" än mens och inte alls pågå lika länge, har även hört att man inte brukar ha mensvärk. Som sagt är jag inte helt säker, men nog borde man kunna urskilja på något sätt. Rätta mig om jag har fel.

Vad är det för medicin du tar? Vissa mediciner kan göra en förändring i hormonbalansen, då är det inte omöjligt att man kan få ökade flytningar, svettas mer och ballongmage. Eftersom du är tonåring kan det också ha mycket med hormoner att göra.

Har du haft andra symtom, t.ex ömma bröst?

oh-la
2018-02-17 17:03
#8

Nidblödning , eller nidationsblödning, kan uppkomma när ett befruktat ägg borrar sig in i livmoderslemhinnan för att fästa. Långt ifrån alla får en nidationsblödning, och får man det är det som en liten mellanblödning. Oftast är det bara npgra blodstrimmor. Det är ganska ovanligt och återkommer inte varje månad som en mens. Ägget fäster ju så att säga bara en gång. Det finns några få som får en blödning som liknar mens. Det är ovanligt, men det förekommer. Mensvärk kan däremot vara vanligt under en graviditet. Det känns som mensvärk, men är egentlige "växtvärk" i livmodern. Växtvärken är inte kopplad till när man har mens. Tänk vad fiffigt och billigt det vore att kunna identifiera en graviditet på bara symptom! Tyvärr finns det bara två sätt att veta. Antingen gör man ett graviditetstest, eller så väntar man 40 veckor och ser om det kommer en bebis. Det första är ju helt klart att föredra… jag tycker absolut att du ska försöka kontakta en ungdomsmottagning så snart som möjligt, både för ett test och för att diskutera preventivmedel. Har man oskyddad sex i längden blir de flesta förr eller senare gravida, och det låter inte som att du vill det. Viktigt är också att tänka på att även om vi har fri abort finns det begränsningar, och är du närmare 16 veckor in i en graviditet börjar det bli hög tid att ta reda på hur det ligger till. Får du mens som vanligt är risken liten, men det är bättre att vara på den säkra sidan och samtidigt fixa p-medel.

Anonym
Anonym
2018-02-17 18:11
#9

Ömma bröst har jag haft när man har ägglossning asså typ 14 dagar innan mens/nidblödningar eller nåt. Ok men tror nog inte jag är gravid om det är som du säger för har haft "mens" varje månad och de har liksom varit vanlig mens inte mindre eller nåt

Honestyisdead
2018-02-22 05:12
#10

Hade ni inget preventivmedel? Kondom?

Det är ju bättre du testar dig än att gå runt och oroa dig. Förmodligen är det inget och du slipper oron.

Skulle det vara något så får du hjälp.

Men ha inte sex utan preventivmedel och kondom om du ska ja sex igen och inte vill bli gravid.

Granja Del Toro
2018-02-26 18:25
#11

Stress pa grund av oro kan gora sa att din menstruation blir rajalt forsenad, sa ga testa sa kroppen kommer igang med normala ryttmer nar du slutat oroa och sressa dig over det..

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Granja Del Toro
2018-02-26 18:28
#12

Om du inte blir battre efter testet om det ar negativt sa skall du bestalla tid till gynekolog for att kolla sa du inte har myom…

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

[[Lovemyselff]]
2018-02-26 18:33
#13

Hur har det gått?

Annons:
Anonym
Anonym
2018-02-26 21:09
#14

Jag gjorde ett sånt där clerblue graviditetstest i fredags och jag är ej gravid 😍😃😇

vendelay
2018-02-26 21:33
#15

En annan otroligt viktig grej när du haft oskyddat sex är att testa dig för könssjukdomar. Alla syns inte, och det är inte ens säkert att din partner vet ifall hen har någon sjukdom heller.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anonym
Anonym
2018-02-27 23:12
#16

Min pojkvän hade aldrig haft sex innan vi hade så jag tror inte han hade någon köns sjukdom

Maria
2018-02-28 09:34
#17

#4 Jag hoppas att man följer ditt höga blodtryck? Vad säger man om det? Har du fått någon behandling?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
2018-02-28 11:46
#18

17 Nej inget alls men det var inte jätte högt minns inte exakt hur högt det var men jag brukar ha 120/80 varje gång annars

Maria
2018-02-28 12:03
#19

#18 Var det på vårdcentralen trycket togs?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
2018-02-28 13:51
#20

nej barn och ungdoms psykiatrin

Annons:
Upp till toppen
Annons: