Annons:
Etikettskönhet-och-mode
Läst 1672 ggr
vendelay
2/13/18, 8:20 PM

Klädsel på begravning?

Ska på en begravning till någon som inte tillhör min familj, det verkar vara rätt formell klädsel och jag är så förvirrad. I min släkt har vi alltid kört på att ha något bekvämt och gärna lite fint, gärna mörkt. Senast på min morfars mammas begravning hade jag en skjorta med katter på för hon älskade katter.

Klänning går helt bort, that's not gonna happen. Får en ha svarta jeans på begravning? Räcker det med en skjorta eller måste jag ha någon slags kavaj över? Hur hade ni resonerat?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Calcifer
2/13/18, 8:32 PM
#1

Jag hade nog gått efter vad de närmast anhöriga vill. Mörka kostymbyxor eller något kanske?  Skulle nog tagit på en slags kavaj över också. Om de vill ha det lite finare eller sådär, och så mörka färger. Du känner ingen som känner dem bättre som kan ge råd kring vad som är lämpligt?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sindri
2/13/18, 8:34 PM
#2

Formell klädsel är svarta byxor/kjol/klänning, skjorta/blus, kavaj. Kanske inte nödvändigtvis svart, men mörkblått eller grått.

Men någon närmare släkt känner du väl och kan fråga? Det är inte alls säkert de vill ha det så formellt. Man kan ha grått, svart/vitt, mörkblått, mörkgrönt.

Jag har varit på begravning där det fanns svart/vit klänning, kavaj med ränder, svart med grönt på, bland de närmaste. Tycker inte folk tar så allvarligt på det där med klädsel nuförtiden, det är inte det som är det viktigaste. Så länge man inte har knallrött, massa pasteller eller glitter. Om det inte är ett direkt önskemål.

Scorpio97
2/13/18, 9:34 PM
#3

Jag hade nog försökt höra med någon som är närmare familjen för att höra hur dom vill ha det. Vissa personer tycker det är väldigt viktigt medan andra vill ha det mindre formellt. 

När min pappa begravdes så var vi tydliga med att folk fick komma klädda hur dom ville. Så vi hade allt från full kostym till mörk t-shirt och jeans. Jag tyckte det var helt okej oavsett, för om det var något jag struntade fullständigt i så var det hur övriga var klädda faktiskt. Jag körde på mörk tunika/blus och tights, det kändes lagom.


//Jessie

papa-bear
2/13/18, 9:45 PM
#4

att via klädseln visa respekt för den som begravs och de närmaste är en svår nöt, jag har haft "tur" och aldrig behövt haft kostym, mer än att farfar tyckte det när morfar begravdes, men det var sagt att det var valfri klädsel då, i och för sig så jobbade farfar som kyrkvaktmästare och bårbärare, så han var väl färgad av det. när han begravdes var det valfritt.

Portie
2/14/18, 10:34 PM
#5

Jag har haft svarta byxor med svart tröja/blus och en kavaj över eller svart klänning med svarta tights. När min morfar begravdes så var det valfri klädsel, han var sån som inte brydde sig om klädsel och sånt men hade svart på mig även då. Min kusin hade en färgglad klänning så det var väldigt olika klädsel.

vendelay
2/14/18, 10:37 PM
#6

Jo, alltså, jag känner personen som bjöd med mig men jag litar inte på att hen har kollat upp vad en bör ha på sig… Eftersom jag ju dessutom är vegan och kommer ta med egen mat osv känner jag att jag inte vill sticka ut i onödan :( Jag får försöka fråga försiktigt igen.

Tack för alla era svar!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Calcifer
2/14/18, 10:54 PM
#7

Jeans skulle jag nog gissa på, om det ska vara mer "ordentlig" klädsel, inte räknas, men svarta byxor i övrigt spelar nog ingen roll.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2/14/18, 11:27 PM
#8

Svarta jeans har jag. Har tänkt försöka hitta en svart skjorta eller liknande, men samtidigt är min jacka och mina skor helt trasiga och fula men jag har inte råd att köpa nya så kommer ändå se superdum ut. Bokstavligen, det är hål rakt in under skorna, sulorna hänger och glappar när jag går så alla ser det ju 😕 Jackan är också full i hål… Rackarns. Kan inte heller hoppas på att ingen kommer lägga märke till mig för denna person har j berättat att jag är vegan och jag är redan en stor snackis bland de andra som kommer. Herregud, hjälp.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

jackiejohn
2/15/18, 8:22 AM
#9

Svart byxa/kjol/klänning/byxdress, diskret och smakfull skjorta/blus och en kavaj slår aldrig fel på en begravning. Blusen kan varier i färg men gärna mörkare jordnära färger tycker jag är finast och är ser mönster på ska det vara ganska diskret. Jag har haft olika, svart byxa och kavaj och en mörkare grön blus på en ung människas begravning och på en äldre nära släktings begravning hade jag en svart långklänning med ett diskret midjeskärp samt kavaj. Till samtliga utstyrslar har jag haft ett par svarta låga pumps. Finns det ingen du kan låna jacka och skor ifrån om du bara har ett par skor/jacka? För att gå i så trasiga kläder är ju inte kul för vare sig dig eller för närmast sörjande. Jag hade blivit upprörd om något kommit i så trasiga kläder till nån av mina anhörigas begravning..man tänker inte alltid rationellt när man är i sorg. Ingen kompis/syster eller så som har samma storlek och som kan låna dig skor och jacka? :)

Sindri
2/15/18, 8:54 AM
#10

Måste du gå?

vendelay
2/15/18, 6:14 PM
#11

#9 Tack för tips! Och nej, jag känner faktiskt ingen som har samma storlek i vare sig jacka eller skor.

#10 Ja, jag "måste". Personen som bad mig vill det gärna och jag vill för att hen vill.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Surpan
2/18/18, 8:52 AM
#12

Svarta jeans funkar om de är kolsvarta och inte har en "tvätt". Sedan kan du ha en mörk långärmad blus bara, då behöver du inte ha kavaj. Annars kanske du har någon mörk kimono/kaftan/poncho eller nått sånt att ha över axlarna? Skor borde du kunna hitta någon att låna ifrån om du har en relativt vanlig skostorlek. Kolla med alla vänner om de har en mamma eller syster dom kan kolla med. Annars föreslår jag tradera/blocket eller second hand.

/Surpan

vendelay
2/18/18, 9:49 PM
#13

#12 Tack för tipsen! Uppskattas enormt. ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
OlgaMaria
2/19/18, 4:09 PM
#14

Jag tycker man ska hålla sig till svart och inte mörka färger. Eventuellt matcha med vitt, t ex vit skjorta/blus under svart kavaj/kofta går bra. Däremot gör det inget om man har enkla kläder som svarta jeans osv. Männen ska ju ha svart kavaj med vit skjorta och vit slips så jag tycker man ska hålla sig till svart och ev. vitt. Om man inte är nära släkt kan man känna sig ganska avslappnad när det gäller klädsel på en begravning tycker jag. Beror ju lite på hurdan släkten är så klart.. men håller med andra om att de flesta har en ganska avslappnad inställning till klädsel idag. Det viktigaste är ju att man är där, inte hur man är klädd. Att bära svart handlar om respekt för typen av tillställning men i övrigt hoppas jag att det inte är så många som bryr sig om trasiga skor och att man har jeans. Jag hade inte brytt mig ett dugg.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

vendelay
2/19/18, 6:17 PM
#15

#14 Tack för dina ord! Det är fortfarande ett tag kvar så jag har tid att kika i lite secondhand-butiker så länge. Insåg nämligen att jag, som typ alltid går klädd i svart, inte äger en enda helsvart tröja?! Det är så konstigt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: